وام اجاره مسكن دنبال متقاضی :         دنیای اقتصاد – وام ودیعه مسکن که تصور ...



 

 

اجاره خودرو , اجاره ویلا تک خواب در متل قو , اجاره ماشین

 

 

دنیای اقتصاد – وام ودیعه مسکن که تصور می‌شد به محض صدور مجوز برای پرداخت آن، انبوه متقاضیان را به بانک‌ها بکشاند، اکنون با گذشت یک ماه و نیم از ارائه، هنوز با استقبال مواجه نشده است. معاون وزیر مسکن در این‌باره می‌گوید: مالکان خانه‌های قدیمی در صورت اطلاع از امکان دریافت وام 10 میلیونی اجاره، بلافاصله مراجعه خواهند کرد، اما انبوه‌سازان شرایط سخت دسترسی به این وام را عامل عدم مراجعه متقاضیان می‌دانند.

مردم اطلاع ندارند یا شرایط دریافت تسهیلات سخت است؟

تسهیلات اجاره مسكن كه از اوایل آبان‌ماه برای پرداخت به آن دسته از مالكان بافت‌های فرسوده‌ای كه قصد نوسازی دارند، آماده پرداخت شد تاكنون به دلیل عدم مراجعه متقاضی به بانك، عملا ارائه نشده است.

وام ودیعه با اعتبار حدود 100 میلیارد تومان به عنوان مكمل وام ساخت كه اعتبار آن 1100 میلیارد تومان است به ساكنان خانه‌های قدیمی پرداخت می‌شود، به‌طوری‌كه 10 میلیون تومان برای رهن موقت و 20 میلیون تومان برای تخریب و نوسازی از این دو محل به مالك تسهیلات داده می‌شود، اما آن‌طور كه یك معاون وزیر مسكن می‌گوید «بی‌اطلاعی» متقاضیان واجد شرایط از این وام باعث «عدم‌مراجعه» برای دریافت تسهیلات شده است.

این در حالی است كه برخی انبوه‌سازان فعال در بافت‌های فرسوده معتقدند شیوه پرداخت وام ودیعه مسكن به قدری سخت و دشوار است كه قابل دریافت نیست. این سازنده‌ها به بحث «تجمیع‌پلاك» اشاره كرده‌اند كه طبق این شرط، بانك به یك ملك فرسوده به تنهایی وام ودیعه پرداخت نمی‌كند، بلكه حداقل باید سه پلاك- شامل سه ملك- به‌صورت جمعی برای دریافت وام به بانك مراجعه كنند.

مسوول طراحی و اجرای طرح «وام‌ودیعه» در وزارت مسكن در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» درباره علت بلااستفاده ماندن این وام بعد از یك‌ماه و نیم، گفت: اینكه مردم در این مدت برای دریافت وام مراجعه نكرده‌اند را نباید ناشی از عدم استقبال آنها دانست، بلكه خیلی از افرادی كه واجد شرایط دریافت وام ودیعه هستند، از این وام اطلاع ندارند. احمد صادقی در عین حال پیش‌بینی كرد: در ماه‌های آتی با تبلیغات زیاد توسط دفاتر نوسازی محلات، استقبال از وام ودیعه به قدری افزایش پیدا می‌كند كه با كمبود اعتبار مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در محله‌های مختلف حاضر و نظرات مختلف مردم را در خصوص چالش‌های بافت‌های فرسوده جویا شده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که عدم آگاهی مردم از فرآیند نوسازی باعث شده تا تمایل آنها برای اخذ وام ودیعه کاهش پیدا کند.

صادقی تاکید کرد: در واقع بسیاری از مردم تصور می‌کنند که برای نوسازی بافت‌های فرسوده باید نقدینگی بالایی داشته باشند و به این مساله واقف نیستند که اگر فقط زمین خود را به عنوان آورده ارائه وتسهیلات بانکی برای ساخت دریافت کنند به راحتی می‌توانند ملک خود را نوسازی کنند. به اذعان صادقی، همین ذهنیت باعث شده است که فعلا مردم برای دریافت وام ودیعه مراجعه نکنند. اما در این بین ایرج رهبر، رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور براین باور است که باتوجه به تبلیغات متعددی که از سوی صداوسیما برای نوسازی بافت‌های فرسوده صورت گرفته است از این رو بعید به نظر می‌رسد که عدم رغبت مردم برای دریافت وام ودیعه مشکل اطلاع رسانی باشد.

وی تاکیدکرد: در همین حال با توجه به اینکه در محله‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد دفاتر نوسازی دایر است مردم به خوبی در جریان جزئیات روند نوسازی بافت‌های فرسوده هستند.

رهبرخاطرنشان ساخت: هر چند کانون سراسری انبوه‌سازان کشور آمار دقیقی از درخواست‌های مردم برای دریافت وام ودیعه ندارد، اما در هرحال اگر آنطور که مسوولان اذعان دارند از این وام استقبالی نشده است باید مشکل را در جای دیگری جست‌وجو کرد.

محله‌سازی به جای انفرادی‌سازی

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که استقبال مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده بنا به گفته مسوولان تاکنون کم بوده است، اما وزارت مسکن تصمیم به تغییر در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده و مقرر کرده است که به جای تک سازی ،محوطه سازی را در بافت‌های فرسوده اعمال کند.

انفرادی سازی در بافت‌های فرسوده باعث می‌شود که استفاده بهینه از زمین‌های موجود در این بافت‌ها تا سقف 30 درصد از بین برود. این در شرایطی است که اگر به جای پراکنده‌سازی، بلوک‌سازی انجام شود در این صورت ساخت‌وساز به بهترین شکل ممکن محقق خواهد شد. در این بین گفته می‌شود تصویب تخصیص 50درصد از خط اعتباری مسکن مهر به نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه پنجم باعث شده است تا مسوولان وزارت مسکن در بافت‌های فرسوده این امکان را پیدا کنند تا با اتکا به این اعتبار، محله‌سازی و بلوک‌سازی را در بافت‌های فرسوده در دستور کار خود قرار دهند.

صادقی، معاون وزیر مسکن و رییس شرکت عمران و نوسازی شهری در این‌باره به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به تجاربی که وزارت مسکن در این زمینه کسب کرده و با توجه به افزایش سهم اعتبار نوسازی بافت‌های فرسوده، مقررشده است که از سال آینده به جای خردسازی، محله‌سازی و بلوک‌سازی در بافت‌های فرسوده اعمال شود.

معاون وزیر مسکن خاطرنشان ساخت: یک نمونه از محله سازی در تبریز و در محله‌ای به نام محله «گر» را اخیرا آغاز کرده‌ایم که دارای 245 خانوار است که 100 درصد آنها برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده به شیوه بلوک‌سازی اعلام آمادگی کردند که مقرر شده است 600 واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان در این محله ساخته شود. وی خاطرنشان ساخت: وزارت مسکن برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده از روش‌های مختلفی استفاده خواهد کرد و اگر تاپیش از این ساخت‌وساز به روش تجمیع پلاک را تبلیغ می‌کرد، اما از این به بعد در این مسیر یک بازنگری صورت خواهد گرفت و به جای تجمیع پلاک، محله‌سازی و بلوک‌سازی تبلیغ خواهد شد.

در همین حال محمد آیینی، کارشناس بافت‌های فرسوده نیز با تایید محله‌سازی به جای انفرادی‌سازی در نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد: با توجه به اینکه محله‌سازی با مزایای بی‌شماری همراه است، بنابراین تصمیم گرفته‌ایم که به جای تک‌سازی و پراکنده‌سازی در نوسازی بافت‌های فرسوده، محله‌سازی و بلوک‌سازی در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: معمولا 30درصد از سطح مساحت محله‌های بافت‌های فرسوده را محله‌ها و کوچه‌های تو در تو تشکیل می‌دهد که اگر قرار باشد نوسازی به صورت تک‌سازی صورت گیرد این فضاها به عنوان فضاهای پرت محسوب خواهد شد؛ این در شرایطی است که با محله سازی از این فضاها استفاده بهینه خواهد شد. وی افزود: محله‌سازی صرفا به نوسازی خانه‌های قدیمی‌محدود نمی‌شود، بلکه ساخت مراکز تفریحی، رفاهی و آموزشی نیز دنبال می‌شود.


ویدیو : وام اجاره مسكن دنبال متقاضی