والیبال ایران چگونه المپیکی شد؟‌ : محمود گودرزی وزیر ورزش در یادداشتی رسیدن ...


محمود گودرزی وزیر ورزش در یادداشتی رسیدن والیبال ایران به المپیک را تحلیل کرد. کاپ: محمود گودرزی وزیر ورزش در یادداشتی رسیدن والیبال ایران به المپیک را تحلیل کرد.

پیروزی های غرور آفرین تیم ملی والیبال ایران که منجر به صعود این تیم پس از 52 سال، به بازی های المپیک ریو شد، توانست ضمن شاد کردن ملت ایران، بذر امید را یکبار دیگر در دل یکایک مردم این مرز و بوم کاشته و به آن ها نوید روزهایی درخشان و پر ثمر را بدهد.بررسی عوامل و زمینه هایی که موجب بدست آوردن چنین پیروزی مهمی، که جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر حضور در المپیک، در جمع 8 تیم برتر جهان در این رشته قرار داده است، می تواند راهگشای کسب پیروزی های بیشتر و در سایر رشته های ورزشی باشد.

پیروزی های غرور آفرین تیم ملی والیبال ایران که منجر به صعود این تیم پس از 52 سال، به بازی های المپیک ریو شد، توانست ضمن شاد کردن ملت ایران، بذر امید را یکبار دیگر در دل یکایک مردم این مرز و بوم کاشته و به آن ها نوید روزهایی درخشان و پر ثمر را بدهد.

بررسی عوامل و زمینه هایی که موجب بدست آوردن چنین پیروزی مهمی، که جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر حضور در المپیک، در جمع 8 تیم برتر جهان در این رشته قرار داده است، می تواند راهگشای کسب پیروزی های بیشتر و در سایر رشته های ورزشی باشد.

موفقیت رشته های تیمی در سطح جهان، مانند اتفاقی که در والیبال کشورمان رخ داد، نیاز به ابزار هایی دارد که تا تمامی آن ها فراهم نباشد، موفقیتی در این سطح بدست نخواهد آمد.

عوامل موثر در موفقیت را اگر به دو دسته ی عوامل داخل فدراسیون ورزشی و دیگری عوامل خارج از فدراسیون تقسیم کنیم، هریک سهمی در این پیروزی ها به نسبت وزنشان خواهند داشت.فدراسیون والیبال طی سالیان متوالی توانسته است عوامل تاثیر گذار داخل فدراسون را بخوبی مدیریت کند.

اگر بطور خلاصه عوامل داخلی موثر را برشماریم می توان به برنامه ریزی بلند مدت در فدراسیون والیبال اشاره کرد. استعدادیابی همراه با مربیان نام آشنا و کم توقع مانند ولاسکو، کواچ و لوزانو دیگر عامل درونی این فدراسیون بوده که بخوبی مدیریت شده است.منابع مالی تامین شده نیز بخوبی پاسخگوی نیاز های مدیران،مربیان،بازیکنان و ... بوده است. سعی و تلاش مربیان و از جان مایه گذاشتن بازیکنان هم از دیگرعوامل پیروزی ها بشمار می رود.

از عوامل بیرون از فدراسیون که در پیروزی های چشمگیر تیم ملی والیبال موثر بوده اند را می توان بطور خلاصه برشمرد.

طبق آخرین مصاحبه رئیس فدراسیون والیبال که بر تمام مسائل مربوط به تیم ملی اشراف دارد، ایشان می گوید: حمایت های دولت، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، راه را برای کسب این پیروزی ها هموار کرد.

حمایت رئیس جمهوری از ورزش که در دولت تدبیر و امید همواره بدون تبلیغات و بهره گیری سیاسی از پیروزی ها، صورت گرفته است یکی از عوامل موثر در کسب پیروزی های والیبال بوده است.

با اینکه وزیر ورزش و جوانان همواره پیروزی ها را نتیجه زحمت بازیکنان و مربیان و فدراسیون مربوطه می داند و هیچگاه سهمی از پیروزی ها را برای خود نخواسته است اما نمی توان نگاه متوازن و غیر تبعیض آمیز ایشان را به رشته های مختلف ورزشی، در کسب پیروزی ها بی تاثیر دانست.همین نگاه متوازن توانسته است انگیزه رشته های مختلف از جمله والیبال را بالا برده و در کسب نتایج بهتر تلاش مضاعف داشته باشند. با اینکه وزیر ورزش و جوانان، خود علاقه ای به سفر های خارجی غیر لازم، ندارد اما برای حمایت از تیم والیبال در توکیو دو تن از معاونان خود را برای روحیه بخشی به تیم والیبال به توکیو اعزام می کند تا در کنار تیم باشند.

روابط کاری دوستانه و صادقانه وزارت ورزش و جوانان با فدراسیون ها از جمله فدراسیون والیبال، و عدم دخالت در امور آن ها، مشابه آنچه که در دولت گذشته معمولا وجود داشته است، نیز از عوامل تاثیر گذار در این موفقیت ها بوده است.تاکید وزیر در جلسات گروهی بر استفاده از مربیان تراز اول آشنا به امکانات کشور و کم توقع خارجی ولی عاشق مربی گری، نیز می تواند فدراسیون والیبال را به الگویی برای سایر رشته های ورزشی تبدیل کند.

محمود گودرزی

وزیر ورزش و جوانان


ویدیو : والیبال ایران چگونه المپیکی شد؟‌