واكسن سیگار به بازار می آید : تهران- روزی فرا خواهد رسید كه سیگاری ها در برابر ...



تهران- روزی فرا خواهد رسید كه سیگاری ها در برابر نیكوتین مصون می شوند و دیگر از سیگار كشیدن خود لذت نخواهند برد.

به گزارش دیلی میل، محققان آمریكایی واكسنی را ارایه كرده اند كه آنتی بادی موجود در آن در بدن می ماند و به محض ورود نیكوتین به بدن به آن حمله می كند.

تحقیقات انجام شده بر روی موش ها نشان داد پس از این واكسن، میزان ماده شیمیایی نیكوتین در مغز، 85 درصد كاهش یافت.

نتایج این تحقیقات درنشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

این در حالی است كه هنوز تا ورود این واكسن به بازار باید سالها تحقیق صورت گیرد.

با این حال پروفسور 'رونالد كریستال' از دانشكده پزشكی 'ویل كورنل' و مجری این تحقیقات از فواید و مزایای این واكسن متقاعد شده است.

وی گفت: تا جایی كه دیدیم بهترین روش برای درمان اعتیاد مزمن به نیكوتین سیگار ، استفاده از آنتی بادی ها برای گشت زنی در بدن و پاكسازی خون از نیكوتین پیش از تاثیر این ماده بر بدن است.

پیش از این واكسن های دیگری نیز برای سیگار ساخته شده اند كه سیستم ایمنی را به تولید آنتی بادی هایی وادار می كردند كه به نیكوتین ها چسبیده و آنها را از بین می بردند درست مانند واكسن های ضدبیماری. این چالش موجب تولید آنتی بادی های زیادی در بدن شده كه مانع از ورود نیكوتین به مغز و لذت پس از سیگار می شود.

اكنون دانشمندان در كالج پزشكی ویل كورنل در آمریكا از راهبرد كاملا متفاوتی برای تولید واكسن سیگار استفاده كرده اند: 'واكسن ژن درمان'؛ كه به گفته آنها در ترك سیگار بسیار امیدوار كننده تر است.

در این روش از یك ویروس دست ورزی شده ژنتیكی حاوی دستورالعمل ساخت آنتی بادی نیكوتین برای انتقال به كبد استفاده شده است. این امر موجب می شود كبد به كارخانه تولید آنتی بادی در بدن تبدیل شود.

این گروه تحقیقاتی میزان نیكوتین در مغز موش های معمولی را با موش هایی مصون شده و واكسن دریافت كرده مقایسه كردند. پس از آنكه به موش ها نیكوتین تزریق شد، درمغز موش های واكسینه شده 85 درصد نیكوتین كمتری وجود دارد.

مشخص نیست ایا این شیوه می تواند در انسان نیز همین تاثیر را داشته باشد یا خیر و آیا این میزان كاهش نیكوتین در مغز می تواند به انسان در ترك سیگار كمك كند یا خیر.

اما به گفته پروفسور كریستال اگر چنین واكسنی تولید شود و مردم بدانند به واسطه این واكسن دیگر لذتی از سیگار كشیدن نمی برند ، از این رو می توانند سیگار را ترك كنند.

همچنین محققان باید به مسایل ایمنی و بی خطری این ژن درمانی در انسان نیز بپردازند..... / خبرگزاری ایرنا

 

 


ویدیو : واكسن سیگار به بازار می آید