واقعیت هواپیمای نیروهای ائتلاف چه بود؟ : هواپیمای اماراتی که حامل بیش از 100 ...


هواپیمای اماراتی که حامل بیش از 100 سرنشین آمریکایی بود چند ساعت پس از فرود در فرودگاه بندرعباس و تعویض کادر پرواز اجازه پرواز گرفت و بندعباس را به مقصد دوبی ترک کرد. خبرگزاری مهر: هواپیمای اماراتی که حامل بیش از 100 سرنشین آمریکایی بود چند ساعت پس از فرود در فرودگاه بندرعباس و تعویض کادر پرواز اجازه پرواز گرفت و بندعباس را به مقصد دوبی ترک کرد.

شامگاه جمعه 14 شهریور فرود ناگهانی یک فروند هواپیمای اماراتی که در اجاره نیروهای ائتلاف در افغانستان بود، در بندرعباس، در رسانه های آمریکایی و غربی خبر ساز شد. خبری که از زمان انعکاس آن، شایعات و اطلاعات گوناگونی را از رسانه های مختلف جهان مخابره کرد.

واشنگتن پست ادعا کرد ایران یک فروند هواپیمای نظامی «نیروهای ائتلاف» را که از افغانستان برخاسته بود وادار به فرود کرده است. این نشریه، جنگنده های ایرانی را عامل فرود اجباری هواگیمای آمریکایی معرفی کرد.

واشنگتن پست در تکمیل گزارش خود مدعی شد که مقامات آگاه آمریکایی عنوان کردند یک هواپیمای تحت اجاره نیروهای ائتلاف که از پایگاه بگرام افغانستان راهی دوبی بوده روز جمعه بنا به درخواست ایران در شهر بندر عباس به زمین نشسته است. بنا به این گزارش، این حادثه پس از آن رخ داد که مقامات ایرانی به برنامه پروازی این هواپیما اشکال گرفتند.

واشنگتن‌پست در توضیح جزئیات بیشتر این حادثه این را هم گفت که برج‌های مراقبت ایرانی پس از تماس با این هواپیما به آن دستور دادند به افغانستان برگردد و برنامه پروازی خود را اصلاح کند اما هنگامی که خلبان‌ها به برج مراقبت ایران گفتند که سوخت کافی برای بازگشت به افغانستان ندارند، از آنها خواسته شد فرود بیایند.

یک مقام آمریکایی هم در این باره گفت که جنگنده‌های ایرانی این هواپیما که 100 سرنشین آمریکایی و 2 سرنشین کانادایی داشت را اسکورت کرده‌اند اما در این بین برخی اخبار نیز حاکی از آن بود که مقامات دیگر آمریکایی این ادعا را تکذیب کرده و گفته‌اند هواپیما بدون اسکورت جنگنده‌ها به زمین نشسته است.

براساس این گزارش، هواپیمای مورد نظر از شرکت هواپیمایی «فلای دوبی» در امارات اجاره شده بود که سخنگوی سفارت امارات در آمریکا نیز ضمن تأیید خبر فوق گفت است تنها از این موضوع مطلع بوده و جزئیات بیشتری نمی داند.

اصلاح خبر واشنگتن پست پس از اظهارات یک مقام بلندپایه آمریکایی

واشنگتن پست اما ساعاتی پس از انتشار خبر و بعد از آنکه یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که این هواپیما تحت اجاره نیروهای ائتلاف افغانستان به رهبری آمریکا بوده و علت فرود آن در ایران به علت برخی اشکالات در برنامه پروازی آن بوده است، خبر اول خود را اصلاح کرد و اینگونه نوشت که هواپیمای مورد نظر تحت اجاره نیروهای ائتلاف نظامی افغانستان به رهبری آمریکا بوده است و به این ترتیب ادعای این نشریه مبنی برآنکه ایران هواپیمای نظامی «نیروهای ائتلاف» که از افغانستان برخاسته بود را وادار به فرود کرده رد شد.

اما نیویورک تایمز نیز به نقل از یک مقام دولتی آمریکا نوشت: فرود این هواپیما در ایران مساله ای نیست که موجب نگرانی باشد و ناشی از یک مشکل اداری یا فنی بوده که بزودی حل و فصل می شود.

انتشار اخبار خروج هواپیمایی آمریکایی از ایران و فرود در دوبی در رسانه های آمریکایی

ساعاتی پس از انتشار این خبر، شرکت هواپیمایی «فلای دوبی» در بیانیه‌ای اطلاع داد هواپیمای این شرکت پس از اصلاح برنامه پروازی خود شهر بندرعباس را به مقصد دوبی ترک کرده است.

رویترز هم به نقل از ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  نوشت: این هواپیما پس از ترک بگرام با چند ساعت تاخیر، طرح پرواز خود را به روز نکرده بود. وقتی مقامات هواپیمایی کشوری ایران این هواپیما را شناسایی کردند به دلیل آن که باید ساعت ها زودتر از حریم هوایی عبور می کرد آن را در سیستم پرواز خود نیافتند.

وی افزود : مقامات ایران پس از آن که گفته شد که هواپیما از سوخت کافی برای بازگشت به افغانستان برخوردار نیست نخست خواستار دور زدن هواپیما و فرود آن در بندرعباس شدند.

 این مقام عالی رتبه آمریکایی گفت: برخلاف برخی گزارش های مطبوعاتی، هیچ جت جنگنده ایرانی در ایجاد این وضعیت دخالت نداشت.

وی این را هم گفت که ما از تلاش های تمام طرفها برای کمک به رسیدن سرنشینان این هواپیما به مقصد خود تشکر و قدردانی می کنیم.

اجازه پرواز به خلبان هواپیمای اماراتی پس از بررسی اسناد هواپیما

پس از اظهارنظر مقامات آمریکایی و انتشار اخبار در رسانه های مختلف جهان، مقامات ایرانی نیز خبر فرود این هواپیما را در  بندرعباس تایید کردند.

براین اساس محمدعلی ایلخانی، مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور در این باره گفت: هواپیمای مذکور در مسیر‌ قندهار به‌ شارجه در حال عبور از فضای ایران بود که متوجه شدیم دچار اشتباهاتی شده است.

وی افزود: در راستای اطمینان از اینکه هواپیمای مذکور مشکل خاصی نداشته باشد، از این هواپیما خواهش کردیم در فرودگاه بندرعباس فرود آید.

ایلخانی اظهار داشت: مشخصات این هواپیما به اشتباه اعلام شده بود و آنچه وارد فضای کشور ما شده بود نوع دیگری از هواپیما بود به همین دلیل تناقض در ارائه اطلاعات موجب شد از خلبان بخواهیم در فرودگاه بندرعباس در مسیر خودش فرود آید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: پس از فرود این هواپیما در فرودگاه بندرعباس از خلبان سؤالاتی شد و اسناد هواپیما مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه‌ خلبان هواپیما خود قبول کرد که اشتباهاتی در ارائه اطلاعات داشته‌اند، افزود: خلبان خود بر اشتباهات ارائه شده اذعان داشته و فرم‌های لازم را نیز امضاء کرد.

ایلخانی با بیان اینکه‌ بعد از رفع مشکل و بررسی‌های لازم به این هواپیما اجازه پرواز داده شد و این هواپیما به مسیر خود ادامه داد، اضافه کرد: از مسافران این پرواز در فرودگاه بندرعباس پذیرایی لازم به عمل آمد و امکانات رفاهی در اختیار آنها قرارداده شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بیان کرد: این اتفاق شب گذشته حدود ساعت 19:30 رخ داد و بعد از انجام سؤالات و رفع ابهام هواپیما پرواز کرد.

ایلخانی درباره مسافران این هواپیما توضیح داد: ‌در این هواپیما افرادی از ملیت‌های مختلف حضور داشتند و چون هواپیما فقط از آسمان کشور ما عبور می‌کند و مسافران به کشور وارد نمی‌شوند ملیت‌های مسافران را نمی‌‌دانیم اما ظاهراً در این هواپیما مسافرانی از همه نوع ملیت‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه این شرکت هواپیمایی (fly dubai) اغلب به فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز دارد، افزود: این ایرلاین مرتب‌ از فضای کشور ما استفاده می‌کند و شرکت هواپیمایی دوم امارات است، ایرلاین مذکور‌ مشتری دائم ما است اما به هر حال تناقضی در اطلاعات ارائه شده وجود داشت که در راستای راستی آزمایی از آنها خواسته شد در فرودگاه بندرعباس فرود آید.

پرواز هواپیما به سمت دوبی پس از تعویض کادر پرواز

همچنین جاسم جادری، استاندار هرمزگان در گفتگویی عنوان کرد: وقتی این هواپیما وارد حریم هوایی ایران می‌شود، نیروهای وی‍ژه از این هواپیما سوال می‌کنند و مشخصات را می‌خواهند و وقتی خدمه هواپیما مشخصات خود را ارائه می‌کنند،  متوجه می‌شوند این اطلاعات در سامانه وجود ندارد.

وی افزود: خدمه این هواپیما خودشان را با مشخصات دیگری معرفی می‌کنند، از این جهت نیروهای ما مشکوک می‌شوند، مجددا مشخصات آن‌ها را درخواست می‌کنند، ولی متاسفانه بازهم اطلاعات نادرست می‌دهند.

جادری گفت: با مقامات بالا هماهنگ شد چون این هواپیما اطلاعات نادرست داده است، بنا شد از این هواپیما بخواهیم تا فرود آمده و اطلاعات بیشتری به ما بدهد، ولی هواپیمای مذکور مقاومت می‌کند، از این جهت نیروهای ما مجبور می‌شوند در اولین فرودگاه که فرودگاه بندرعباس است، آن را بنشانند.

جادری افزود: وقتی هواپیما فرود آمد و با خلبان مذاکره کردیم، خودش به اشتباهش اقرار کرد و وقتی موضوع از نظر ما فیصله پیدا کرد، به آن‌ها گفته شد می‌توانید پرواز کنید  ولی گروه پرواز گفت؛ مدت زمان پروازی ما (که حدود ۷ الی۸ ساعت است) به اتمام رسیده و باید گروه دیگری هواپیما را منتقل کند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در این فاصله زمانی کل خدمات از قبیل سوخت هواپیما، تخلیه فاضلاب هواپیما، پذیرایی از سرنشینان، اکسیژن و... در کمال احترام انجام شد و پس از رسیدن گروه پروازی جدید از امارات، هواپیما ساعت ۳ بامداد پرواز کرد.

استاندار هرمزگان در ادامه اظهار داشت: جالب اینکه مسافران این هواپیما تحت عنوان مسافران شخصی بودند، ولی اینگونه نبود، بلکه نیروهای نظامی با لباس شخصی بودند.

وی تاکید کرد: این نیرو‌ها متعلق به نیروهای ناتو بود و از ۱۴۰ سرنشین، ۱۱۰ نفر آن‌ها آمریکایی بودند و گروه پروازی هم آمریکایی بود.

جادری اظهار داشت: متاسفانه خودشان باعث شدند تا این اتفاق بیفتد، ضمن اینکه اشتباه‌شان را پذیرفتند، صورتجلسه شده و امضاء هم کردند و گفتند که اشتباه از طرف ما بوده که اطلاعات درست ندادیم.


ویدیو : واقعیت هواپیمای نیروهای ائتلاف چه بود؟