واردات مواد اولیه تولید با ارز آزاد : اخبار اقتصادی - واردات مواد اولیه تولید ...



مواد تولید کاغذ , ابزار و مواد اولیه معرق کاشی , مواد غذایی تولید مایع مفصل

اخبار اقتصادی - واردات مواد اولیه تولید با ارز آزاد

یک فعال اقتصادی از مصوبه دولت برای واردات مواد اولیه تولید با ارز آزاد خبرداد.

هوشنگ پارسا در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت مواد اولیه براساس دلار با نرخ آزاد گفت: هم اکنون بر اساس مصوبه دولت، واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان ایرانی بر مبنای دلار آزاد و با ارز متقاضی صورت می گیرد، در حالیکه واردات قطعات آماده مورد نیاز تولید، با ارز مبادلاتی انجام می شود.

وی افزود: تمامی کشورهایی که امروز تولیداتشان رقیب تولیدات ایرانی به شمار می آید، برنامه های حمایتی برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود دارند، در حالی که ایران به صورت عملیاتی، برنامه مشخصی برای حمایت از صادرکنندگان ندارد.

وی تصریح کرد: در مقطعی از زمان، محصولات ایرانی به 16 کشور دنیا صادر می شد، در حالی که هم اکنونی با شدت گرفتن تحریم‌ها، محصولات ایرانی از بسیاری از بازارها خارج شده است و صادرات ایرانی به 10 کشور دنیا صورت می گیرد.

به گفته پارسا، در حال حاضر به دلیل بحران‌های منطقه، بازار خوب صادراتی عراق و افغانستان به بازار صادراتی ایران اضافه شده است در حالی که قبل از شدت گرفتن تحریم‌ها، ایتالیا و آلمان نیز واردکننده برخی کالاهای ایرانی بودند.

وی اظهار داشت: بسته بودن شبکه بانکی دنیا به روی ایران، از دیگر مسائلی است که کار تجارت با طرف خارجی را سخت‌ کرده، این در حالی است که طرف خارجی، ده درصد از مبلغ خرید را پرداخت می کرد و مابقی در قالب یوزانس و به صورت 6 ماهه ارائه می‌شد، ولی برای خرید از ایران اکنون باید پول نقد و با ریسک بالا بدهد که از سوی دیگر، نمی‌داند چگونه باید کالایش را تحویل بگیرد.

پارسا ادامه داد: اقتصاد و سیاست با هم گره خورده و با هر کشوری که مشکل سیاسی پیدا می‌شود؛ بازارهای آن کشور را هم از دست می‌دهیم، البته پایین بودن بهره‌وری نیز به تجارت ضربه زده و قیمت تمام شده را بالا می برد.

 

اخبار اقتصادی - مهر


ویدیو : واردات مواد اولیه تولید با ارز آزاد