هیچ‌کس از اختلاف مراجع درباره تک‌خوانی زنان خبر نداشت؟ : اخبار سیاسی - سومین ...



آنچه مردان درباره زنان نمی دانند , آنچه مردان درباره زنان نمیدانند , سخنان ترامپ درباره زنان


اخبار سیاسی - سومین «کارت زرد» مجلس به وزیر ارشاد رسید
مجلس روی ریل ناسازگاری با دولت

«کارت زرد»های زودهنگام مجلس به دولت «تدبیر و امید» برای خیلی ها محل سوال است و خیلی‌ها هم جریان‌سازی‌های سیاسی برخی اصولگرایان تندرو در بهارستان را در این مسیر بی‌تاثیر نمی‌دانند.

تک‌خوانی زنان، اختصاص یک‌میلیارد یارانه ارشاد به دو نشریه و سرمقاله روزنامه «بهار» از جمله ادعاهایی بود که روز گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد و در نهایت کار دست وزیر ارشاد داد تا «علی جنتی» با «کارت زرد»ی درجیب راهی وزارتخانه شود.

 

اگرچه وزیر ارشاد با برخورداری از تساهل و رویکرد «ضد توقیف» به رسانه‌ها، مخالف توقیف هفته‌نامه «9دی»، رسانه متعلق به «حمید رسایی» است اما با این وجود، «رسایی» روز گذشته برای «کارت زرد»گرفتن وزیر فرهنگ از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

 

نشریه «9دی» چندی پیش کاریکاتوری از وزیر ارشاد منتشر کرده بود که در آن تصویر دست وزیر را در دست شیطان نشان می‌داد.

 

«تکنولوژی» در بهارستان بالارفته و این‌روزها نمایندگان از شیوه‌های جدیدی برای ارایه مستنداتشان استفاده می‌کنند؛ یکی تصاویر را کنار هم می‌چیند و دیگری فیلم‌ها را.

 

تصاویری که رسایی در قالب پخش اسلاید به نمایندگان نشان داد، از صفحات برخی مطبوعات جدا شده بود. به گفته او این تصاویر «در راستای ترویج سبک زندگی غربی، معرفی خواننده‌های مبتذل و معرفی سریال‌های مبتذل ماهواره‌ای بود.»

 

همچنین در این اسلایدها تصاویری از نمایشگاه مد و لباس که در سفارت اندونزی در تهران برگزار شده بود و دو تن از همسران وزرای دولت نیز در آن حضور داشتند، پخش شد. جالب اینکه گاهی چیدمان هنری شکل‌گرفته از سوی وزرای موردسوال قرارگرفته، نقد می‌شود و زیر سوال می‌رود.


نمونه‌اش فیلم کوتاه «محمود نبویان» از مراسم 16 آذر در دانشگاه «خواجه‌نصیر» بود، که گویا بخش‌هایی از فیلم اصلا مربوط به مراسم سال تحصیلی جاری نبوده و حالا هم تصویر بانوی خواننده‌ای که روز گذشته با تلاش «حمید رسایی» در میان نمایندگان پخش شد و انتقاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌دنبال داشت: «این خانم در خارج از کشور «تک‌خوانی» کرده. اما عکس را به‌گونه‌ای منتشر کرده‌اند که انگار در داخل کشور این اتفاق رخ داده. اگر می‌توانید یک سند ارایه دهید که ما مجوز این کار را داده‌ایم و چنین اقدامی صورت گرفته.»


هیچ‌کس از اختلاف مراجع درباره تک‌خوانی زنان خبر نداشت؟
البته نقد اصلی «رسایی» به «جنتی» این است که چرا تابوی 30ساله خوانندگی زنان را شکسته و با لحنی دلخورانه خطاب به او می‌گوید: «آیا در 35سال گذشته کسی از اختلاف مراجع در مورد «تک‌خوانی» خانم‌ها خبر نداشته که شما آن را کشف کرده‌اید؟ این تیتر صد نشریه و سایت از صحبت‌های شماست که «تابوی 35ساله شکسته شد»»

 

از سخنان رسایی پیداست زمهریر روابط مجلس و دولت به این سادگی‏‌ها به سمت گرمی نمی‎‏رود.

 

حتی اگر «حسن روحانی» در جلسه هیات دولت بگوید: «نباید از مجلس برنجیم.»پاسخ «جنتی» به گفته‌های «رسایی» درباره خوانندگی زنان هم مفصل است: «درباره خوانندگی زنان من تنها نظر برخی از علما را مطرح کردم به‌طوری که در فتاوای موجود قید این است که تک‌خوانی و جمع‌خوانی هیچ فرقی ندارد. مهم این است که مفسده‌انگیز نباشد. به‌هرحال «لالایی» پایان تیتراژ فیلم «مختار» هم نوعی تک‌خوانی زنان بود و برای آن هم استفتایی هم شد و گفتند که مشکلی ندارد، موارد دیگری هم هست.»

 

به‌هرحال سوال «حمید رسایی» از «علی جنتی» مانند ابتکار «محمود نبویان» مجهز به برخی تصاویر و تکنولوژی‌هایی است که به‌گفته خودش از دوربین گوشی‌اش منتج شده. او به‌مدت دودقیقه تصاویری از برخی هنرپیشه‌ها، برخی رسانه‌ها و بدپوششی‌ها برای نمایندگان به نمایش می‌گذارد و پیش از آن هم تصاویری از یک خواننده خانم را «پرینت» گرفته در میان نمایندگان پخش می‌کند؛ تصاویری که به گفته «حجت‌الاسلام بنابی»، «نفس انتشار آن در مجلس شبهه‌ناک بوده و خلاف شرع است.»


جریان‌سازی‌های سیاسی در پس کارت‌زردهای پیاپی
«کارت زرد»های زودهنگام مجلس به دولت «تدبیر و امید» برای خیلی ها محل سوال است و خیلی‌ها هم جریان‌سازی‌های سیاسی برخی اصولگرایان تندرو در بهارستان را در این مسیر بی‌تاثیر نمی‌دانند. امروز صدو پنجاه و ششمین روز فعالیت دولت است و با کارت زردی که وزیر ارشاد دریافت کرد، دولت به طور میانگین هر 52 روز یک «کارت زرد» از «بهارستان» گرفته است.

 

سه‌نفر از سوال‌کنندگان اصلی که سوالشان در نهایت به کارت زرد مجلس به وزیر مربوطه ختم‌شده از نمایندگان عضو در شورای مرکزی «فراکسیون اصولگرایان مجلس» هستند. فراکسیونی که در ترکیب مجلس نهم در میانه دو سوی «رهروان ولایت» و «جبهه پایداری»، قرار گرفته و نقدهایش تندوتیز است.

 

«حمیدرسایی» که مدیرمسوولی « 9دی» را بر عهده دارد، درست در روزی علی جنتی را به‌دلیل وضعیت رسانه‌ای و مطبوعات در کشور نقد می‌کند که رسانه متبوعش از هیات نظارت بر مطبوعات اخطار گرفت.

 

اگرچه روزنامه «بهار»، حالا با رای هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده اما نقد رسایی در این زمینه شنیدنی است: «متاسفانه در آنجا ابتدا نصف اعضای هیات منصفه مطبوعات به توقیف نشریه هتاک رای ندادند و در نهایت با تغییر نظر یکی از اعضا این نشریه توقیف شد.»

 

البته نقد رسایی متوجه پاسخ «جنتی» به دنبال توقیف روزنامه «بهار» هم می‌شود: «متاسفانه وزیر می‌گوید که از توقیف روزنامه بهار متاسفم، خبرنگاری می‌پرسد که آیا قول می‌دهید روند توقیف نشریات سیر نزولی داشته باشد که ایشان می‌گوید حتما همین‌طور است.»


اگر بنا به توقیف است، 9دی باید توقیف می‌شد
جنتی در ادامه به سخن رسایی اشاره دارد، مبنی بر اینکه «چرا از توقیف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم.» او می‌گوید: «این موضوع به آن دلیل بود که وقتی روزنامه‌ای توقیف می‌شود حدود 150نفر بیکار می‌شوند. ما باید کاری کنیم که از جریمه‌های دیگر استفاده شود. یکی از پیشنهادها این بود که مدیرمسوول روزنامه بهار عوض شود که این تنبیهی بزرگ بود.»


جنتی در ادامه به برخی تخلفات هفته‌نامه 9دی اشاره دارد که در جلسه اخیر هیات نظارت بر مطبوعات مورد بررسی قرار گرفته و احتمال توقیف هم وجود داشته: «در این روزنامه چهار مورد نشر اکاذیب، هفت مورد سیاه‌نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسوولان نظام با کشیدن کاریکاتور وزیرخارجه در حالی که دست‌دردست شیطان دارد، منتشر شده. طبق قانون این موارد باید به توقیف بینجامد اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، «9دی» توقیف نشد.»

 

به گفته او «ما باید تلاش کنیم بهانه‌ای به دست رسانه‌های بیگانه ندهیم که آنها بگویند در ایران دایما روزنامه‌ها توقیف می‌شود و خبری از آزادی مطبوعات نیست.»


بچه سرکوچه هم از توافق ژنو انتقاد می‌کند
مدیرمسوول نشریه 9دی بعد از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به آن بخش از صحبت‌های جنتی در مورد تخلفات نشریه 9دی گفت: «بنده طبق ماده 79 آیین‌نامه حق دفاع از خودم را دارم اما سوالم این است که اگر نشریه 9دی اشکالاتی را داشته چرا دیروز این پرونده در هیات نظارت با اصرار معاون ایشان رفته. ما در نشریه 9دی از توافقنامه ژنو انتقاد کردیم و باز هم این کار را می‌کنیم چون حتی بچه سر کوچه هم از توافق ژنو به‌دلیل اشکالاتش انتقاد می‌کند.»


رسایی با ورق‌زدن نشریات داخلی و مطبوعات به گفته خودش با «عناصر ضد انقلاب» مواجه شده: «متاسفانه آقای توکلی طرقی مقیم کانادا سردبیر وقایع فصلنامه ایران است که به نشریه ایران به ریاست اشرف پهلوی نامه نوشت، تورج اتابکی مقیم آمریکا، افسانه نجم‌آبادی مقیم آمریکا و همکار بنیاد اشرف نیز در مطبوعات داخلی قلم می‌زنند.

 

بهنود از همین عناصری که از دوران طاغوت در این نشریات باقی مانده بود، بعد از بازداشت در آن دوره در دادگاهش گفت که در دوره سازندگی به‌دلیل بسته‌بودن فضا در نشریات درجه چندم زرد و آرایشی خانم‌ها قلم می‌زده و بعد از دوم خرداد به برکت تساهل و تسامح به روزنامه‌های سراسری راه پیدا کرده.»


فضای حاکم بر مطبوعات رو به ابتذال است
نه زمانی که «مهدی کوچک‌زاده»، برخی روزنامه‌نگاران و اهالی قلم را «هرزه‌نویس» می‌خواند، نهاد یا سازمانی به او واکنش نشان می‌دهد و نه آن هنگام که «رسایی» فضای حاکم بر مطبوعات را «مبتذل» توصیف می‌کند.

 

اما به روایت مدیرمسوول 9دی: «عناصری در روزنامه ایران و جاهای دیگر نفوذ پیدا کرده‌اند، سوال این است که چرا باید این اتفاق رخ دهد. حال اینکه در مساله‌ای همچون گزارش تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی مجلس را تا دوهفته بمباران کردند در حالی که خود این روزنامه‌ها مفاسدی داشتند که از شهرام جزایری و مرتضوی پول گرفته بودند اما می‌خواهند مجلس را تخریب کنند.»

 

او همچنین ادعای دیگری مطرح می‌کند: «دومیلیاردو‌نیم یارانه مطبوعات برای تمامی استان‌هاست آنگاه دو نشریه استانی که متعلق به یکی از مسوولان وزارت ارشاد است از این میزان یک‌میلیاردیارانه می‌گیرد.»

 

دقایق پایانی نطق رسایی است و حجت‌الاسلام ابوترابی فرد رییس جلسه از او می‌پرسد از توضیحات وزیر قانع شده یا نه؟ رسایی می‌گوید: «با وجود آنکه آقای جنتی فرزند آیت‌الله جنتی عمار رهبر انقلاب است و ایشان را به‌دلیل شخصیت خودش و فرزندی آیت‌الله جنتی دوست دارم اما نمی‌توانم از نشریه‌ای که توهین به امامت امیر‌المومنین(ع) کرده بگذرم و در روز قیامت جواب امیر‌المومنین(ع) را بدهم و موضوع را به نمایندگان واگذار می‌کنم.»

 

رای نمایندگان نیز اگرچه روی مرز اما نشان از نارضایتی آنها دارد. در نهایت نمایندگان با 105رای موافق، 95رای مخالف و 18رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشده‌اند.
اخبار سیاسی - شرق

 


ویدیو : هیچ‌کس از اختلاف مراجع درباره تک‌خوانی زنان خبر نداشت؟