هیپنوتیزم خطرناک نیست : رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران با اشاره به اینکه ...


رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران با اشاره به اینکه بعضی هیپنوتیزم و خواب را یکی میدانند تصریح کرد: هیپنوتیزم حالت تغییر یافته هوشیاری است. خبرگزاری ایسنا: رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران با اشاره به اینکه بعضی هیپنوتیزم و خواب را یکی میدانند تصریح کرد: هیپنوتیزم حالت تغییر یافته هوشیاری است.

علی شریفی در همایش ملی دانشجویی هیپنوتیزم و علوم وابسته که در آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار ‌شد، با بیان اینکه به دلیل پیدا نشدن واژه‌های بهتر ما کلمات را اشتباه به کار می‌بریم گفت: یکی از همین غلط‌های مشهور واژه‌هایی است که برای هیپنوتیزم به عنوان معادل قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان هیپنوتیزم‌پذیری در افراد متفاوت است، افزود: حدود هفت تا 10 درصد مردم بیشترین هیپنوتیزم‌پذیری، 20 درصد کمترین و 48 درصد متوسط هیپنوتیزم‌پذیری را دارند.

شریفی اضافه کرد: البته افرادی که از لحاظ روانپزشکی سرکوب شده هستند، هیپنوتیزم‌پذیر نیستند.

رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران با بیان اینکه تمرکز سنگ‌بنای هیپنوتیزم است تصریح کرد: وقتی روی مساله‌ای آنقدر تمرکز کرده‌ایم که متوجه اطراف خود نمی‌شویم، بیشتر مستعد هیپنوتیزم‌پذیری هستیم.

شریفی با اشاره به اینکه انفکاک (تجربه و گسستگی) یکی دیگر از شرایط هیپنوتیزم است، افزود: هرگاه یکی از حس‌های پنج‌گانه ما با حالت‌ معمولی خود تفاوت پیدا کند، وارد مرحله انفکاک شده‌ایم.

وی ادامه داد: سومین شرط هیپنوتیزم که فاکتور مهمی هم می‌باشد، افزایش قدرت پذیرش است؛ یعنی مطالبی که مطلوب و منطقی هستند، خیلی راحت پذیرفته می‌شوند.

رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران با بیان اینکه درمانگر کمک می‌کند زودتر و بهتر در حالت هیپنوز قرار بگیریم گفت: درمانگر قدرت خاصی ندارد و فقط می‌داند از این علم چگونه بهتر و هنرمندانه‌تر استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه بعضی فکر می‌کنند، هیپنوتیزم کاری اجباری و تحمیلی است، تصریح کرد: اگر کسی نخواهد و با درمانگر همکاری نکند، هیچ‌وقت هیپنوتیزم نمی‌شود.

رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران اضافه کرد: قدرت هیپنوتیزم‌پذیری در افراد مریض و ضعیف کم نمی‌شود زیرا این یک کار ارادی است.

شریفی گفت: هیپنوتیزم به تنهایی باعث درمان نمی‌شود، بلکه باید با تلقینات مناسب همراه باشد اما در مورد اضطراب، دیده شده که به طور مشخصی با هیپنوتیزم شدن میزان آن کم می‌شود.

رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران با بیان اینکه هیپنوتیزم خطرناک نیست تصریح کرد: در صورتی هیپنوتیزم به یک خطر تبدیل می‌شود که توسط شخصی آماتور اجرا شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم، مهدی فتحی، دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران، با بیان اینکه اخلاق اولویت اول در علم هیپنوتیزم است تصریح کرد: بدون اخلاقیات هیپنوتیزم هیچ ‌ارزشی ندارد؛ استفاده‌های ابزاری که از هیپنوتیزم صورت می‌گیرد، باعث می‌شود به این علم آسیب‌های جدی وارد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیپنوتیزم جایگاه خود را در بین علوم مختلف پیدا کرده و دیگر به آن به چشم جادو و خرافه نگاه نمی‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ایران در بین کشورهای آسیا در زمینه هیپنوتیزم رتبه اول را دارد، افزود: در مجامع بین‌المللی هم جزو بهترین‌های کنگره بین‌المللی است.

فتحی اضافه کرد: کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم در اواخر فروردین ماه با حضور 20 سخنران خارجی در تهران برگزار می‌شود.

فتحی با بیان اینکه اگر فکر کنیم هیپنوتیزم قدرت ماورا طبیعه است، کاملا اشتباه است گفت: هیپنوتیزم یک حالت مغزی است که هم در درمان و هم در فن ارتباط از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر پنج تا شش هزار درمانگر هیپنوتیزم داریم اما اگر همین درمانگران هم مراقب نباشند، این علم می‌تواند به یک ابزار خطرناک تبدیل شود.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران با اشاره به اینکه باید هیپنوتیزم علمی را از غیرعلمی جدا کنیم، تصریح کرد: هیپنوتیزم در دست درمانگر مانند تیغ در دست جراح است که اگر درست استفاده نشود عواقب خیلی زیادی دارد.

وی اقبال پژوهشی به هیپنوتیزم مطلوب دانست و گفت: در حال حاضر 70 پایان‌نامه در زمینه هیپنوتیزم یا دفاع شده و یا در حال اجراست.

فتحی با بیان اینکه انجمن هیپنوتیزم از سال 1368 با مجوز وزارت کشور به دنبال ارائه مستندات برای اثبات این علم است افزود: در سال 1380 انجمن علمی هیپنوتیزم با مجوز وزارت بهداشت فعالیت خود را به طور رسمی‌تر آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، همچنین فروزان پاسالار ، عضو انجمن علمی هیپنوتیزم ایران با بیان اینکه هر بیماری که به دلیل اضطراب باشد، با هیپنوتیزم درمان می‌شود گفت: هیپنوتیزم در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

پاسالار با اشاره به اینکه اگر پزشک بهترین دارو را برای بیمار خود بنویسد، اما نتواند ارتباط خوبی با او داشته باشد، تمام زحماتش هدر می‌رود، تصریح کرد: پزشکان باید بتوانند به خوبی از تکنیک‌های درمانی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اختلالات اضطرابی با هیپنوتیزم درمان می‌شوند گفت: فوبیا، اضطراب منتشر (مانند حالت مریضی در ایام امتحانات) و اختلالات پس از ضربه از جمله این اختلالات هستند.

پاسالار ادامه داد: برای بیماری‌های پوستی مانند زگیل، سوختگی، خارش و تزریقات بدون درد هم می‌توان از هیپنوتیزم استفاده می‌شود.

وی یکی دیگر از درمان‌های هیپنوتیزم را در جراحی دانست و افزود: هیپنوتیزم هم قبل از جراحی برای آرامش دادن به بیمار و هم در حین جراحی برای داشتن جراحی بدون درد و بیهوشی به کار می‌رود.

پاسالار با اشاره به این که در مسائل مربوط به مامایی نیز از این علم استفاده می‌شود، گفت: زایمان بدون درد،‌ استفراغ‌های دوران بارداری و دیسموره(دردهای عادت ماهیانه) را به راحتی می‌توان با هیپنوتیزم کنترل کرد.

عضو انجمن علمی هیپنوتیزم تصریح کرد: در دندانپزشکی هم برای اعمال بی‌حسی، کنترل درد، بزاق و خون‌ریزی، باز کردن فک و ناراحتی‌های پس از دندانپزشکی از هیپنوتیزم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هیپنوتیزم از لحاظ طبی باعث بهبود سرطان نمی‌شود خاطرنشان کرد: با این حال می‌توان برای تحمل عوارض شیمی‌درمانی، ‌افزایش امید و اعتماد به نفس از این علم استفاده کرد.

عضو انجمن علمی هیپنوتیزم ایران با اشاره به اینکه هیپنوتیزم تاثیر بسیار زیادی در درمان بیماری‌های داخلی دارد، افزود: کنترل فشار خون اولیه و سندروم روده تحریک‌پذیر از جمله این بیماری‌ها هستند که به هیپنوتیزم بسیار خوب جواب دادند.

پاسالار با بیان اینکه کار با کودکان نیازمند علاقه خاص با آنان است خاطرنشان کرد: شب ادراری، ناخن جویدن، انگشت مکیدن در کودکان را به راحتی می‌توان با هیپنوتیزم درمان کرد.

وی اضافه کرد: هیپنوتیزم در بیماری‌های اختلالات خوردن، اختلالات کندن مو، اختلالات خواب و ترک سیگار هم کاربردهای زیادی دارد.

پاسالار تاکید کرد: نمی‌توان با هیپنوتیزم هیچ کاری برای اشکالات جسمی انجام داد ولی برای حواشی بیماری کارهای بسیار خوبی می‌توان انجام داد.

به گزارش ایسنا، امیرهوشنگ باقری مسئول کمیته درمان انجمن هیپنوتیزم ایران با بیان اینکه قرار گرفتن در حالت بختک موقعیت بسیار مفیدی است اظهار کرد: اگر فواید این نعمت الهی را بدانیم، دیگر دچار ترس نخواهیم شد.

وی گفت: اگر بتوانیم در مرحله وقوع بختک عکس‌العمل خاصی نشان ندهیم، می‌توانیم وارد عمیق‌ترین مرحله هیپنوتیزم شده و به حالت خوبی دست یابیم.

وی با بیان اینکه گفت: توصیه من این است که افراد می‌توانند از این حالت حداکثر استفاده را برای رسیدن به آرزوهای خویش داشته باشند.

باقری ادامه داد: در حالت بختک ذهن نقاد آرام می‌گیرد و فرصت بسیار خوبی برای فکر کردن به رویاهاست.

مسئول کمیته درمان انجمن هیپنوتیزم ایران با اشاره به اینکه افراد تازه‌کار نمی‌توانند خود را به فلج خواب برسانند، تصریح کرد: برای دست یابی به این مرحله فرد می‌تواند وقتی که از خواب بیدار شد، در همان حالت قرار گیرد و سعی کند دوباره به خواب رود تا به این حالت دست یابد.

وی با بیان اینکه راه‌حل بیرون آمدن از بختک بسیار آسان است گفت: اگر افراد بخواهند از این حالت خارج شوند، فقط نوع تنفس خود را باید عوض کنند اما این کار توصیه نمی‌شود.

مسئول کمیته درمان انجمن هیپنوتیزم ایران با اشاره به اینکه بهترین زمان برای هیپنوز شدن اول صبح است، تصریح کرد: با توجه به این که در این ساعت بدن هنوز خواب است میزان هیپنوز شدن به طور قابل توجه‌ای افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: حتی خود شخص هم می‌تواند خود هیپنوز شدن را انجام دهد ولی باید با تکنیک‌های آن آشنا باشد.

باقری به ساده‌ترین راه برای خودهیپنوز شدن توسط فرد اشاره کرد و افزود: شرطی شدن با یک کلمه و یک جمله توسط درمانگر بهترین راه برای خود هیپنوز شدن است.

مسئول کمیته درمان انجمن هیپنوتیزم ایران اضافه کرد: البته شرطی‌سازی باید طوری باشد که در زمان مناسب و در امنیت کامل صورت گیرد.

باقری با بیان اینکه خود هیپنوز فواید بسیاری دارد اظهار کرد: هزینه کم و صرفه‌جویی در زمان از جمله این فواید است.

وی با اشاره به اینکه خود هیپنوز شدن محدودیت‌هایی دارد، تصریح کرد: فعال بودن ذهن نقاد و نرسیدن به عمق لازم از محدودیت‌های خود هیپنوز شدن است.

باقری گفت: اگر خود هیپنوز شدن عمیقی نداریم، می‌توانیم با تصویرسازی به خود تلقین کنیم؛ ولی اگر وارد مرحله عمیق شده‌ایم، دیگر این راه موثر نیست و باید از ضبط صدا و یا نوشتن نیت استفاده کرد.

مسئول کمیته درمان انجمن هیپنوتیزم ایران با اشاره به اینکه می‌توان کسانی که دلتنگشان هستیم در حالت هیپنوتیزم ببینیم، گفت: وقتی به عمق هیپنوتیزم برسیم، تجربیات بسیار جالب، زیبا، لذت‌بخش و بسیار کاربردی کسب خواهیم کرد.

باقری اضافه کرد: بیماران روانی(اسکیزوفرنی، شیزوفرنی و…) و افراد، با هوش زیر 70، هیپنوز نمی‌شوند.

وی درمانگر را تعیین کننده‌ای مناسب برای یک هیپنوز خوب دانست و اظهار کرد: مهمترین وظیفه درمانگر برقراری یک ارتباط خوب و اعتماد‌سازی است.

مسئول کمیته درمان انجمن هیپنوتیزم ایران ادامه داد: در تجربیاتی که داشته‌ایم، معمولا بیماران در سه تا هشت جلسه به 80 درصد نتیجه دلخواه می‌رسند؛ البته برای بعضی دو جلسه هم کافی است.


ویدیو : هیپنوتیزم خطرناک نیست