هنرهای سنتی ترکیه :   هنرهای سنتی كه ماده اولیه اش سنگ باشدكار تزیینی و دكوراسیون ...



 

هنرهای سنتی , هنرهای سنتی آذربایجان , تعداد هنرهای سنتی ایران اصفهان


هنرهای سنتی كه ماده اولیه اش سنگ باشد
كار تزیینی و دكوراسیون سنگی در هنر تركیه جایگاه مخصوصی داشته است. این كار هر چند در دوره‌های مختلف از هنگام شروع به بعد متناسب با متد و روش‌هایش با بعضی از تغییرات مواجه شده باشد از نظر كار سازندگان آن كیفیت بالای خود را همچنان حفظ كرده است . زیباترین نمونه‌های كار سنگی را در معماری‌های دوران سلجوقی،‌ ملوك الطوایفی و عثمانی در آناتولی می‌توان دید. سنگ تنها در زیر بنا و نمای خارجی بكار نرفته بلكه در نمای داخلی و دكوراسیونهای داخل خارج لوازم اصلی لوازم اصلی را تشكیل میدهند.
زیباترین نمونه‌های كار سنگی در سردرهای یادگاری، دیوارهای شهر و كاخ‌ها، مساجد،‌ مدرسه و در صحن، درهای اصلی، سرستونها، محل اذان در مناره‌ها، ‌محراب، منبر، چشمه، سبیل (مسیر) حوض و فواره اینگونه ساختمانها می‌توان دید. بافندگیهای هندسی، ‌فاق‌ها، تزئینات نباتی،‌ برجستگیهای كم ارتفاع و ارتفاع زیاد هنرهای نقاشی حیوانی و مشابه اینها بیشترین تزیین‌هائی هستند كه می‌توان دید. این تزئینات به شكلهای مختلف در معماری بر روی آجرها بكار رفته است. همچنین این تزئینات روی اشكال هندسی آجرهای روشن و پررنگ بكار رفته است.

نمونه‌های بسیار زیبای این تزئینات در دیوارهای بیرونی ساختمانهائی نظیر مسجد، آرامگاه و قلعه دیده می‌شود. سنگهای مورد استفاده در ساخت محصولات هنرهای دستی كه ماده اولیه آنها سنگ می‌باشد با توجه به محلهای مورد استفاده و روش ساخت مورد بررسی قرار می‌گیرند.
كار سنگی (كار سنگی مورد استفاده در معماری،‌ چشمه‌ها و سنگهای قبر) كار سنگی در معماری سنتی جهت تزیین نمای بیرونی و داخلی بنا جایگاه مهمی ‌دارد. بیشترین موارد استفاده كار سنگی غیر از معماری سنگهای مزار،‌ قبر می‌باشد. در كار سنگی روشهائی مانند منبت كاری، برجسته كاری، تراشیدگی انجام می‌گیرد. عنصرهای تزیینی مورد استفاده، نباتی، هنرهای زیبای هندسی و هنرهای نقاشی خطی است. هنرهای نقاشی حیوانی كم می‌باشد. هنرهای نقاشی انسانی را در آثار هنری دوران سلجوقی می‌توان دید.

كار بروی سنگ مرمر:
مرمر سنگی است زیبا و شفاف كه از تغییر شكل سنگهای آهك بدست آمده و در شاخه‌های مختلف هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد. توده مورد استفاده كه بوسیله سیم حلزونی از توده اصلی جدا شده بطور كلی توسط مته سوراخ كن كه با فشار هوا كار می‌كند تكه تكه می‌شود. لوحه‌های مرمر را كه بوسیله دستگاه و یا اره الماس بریده شده است با توجه به جائیكه مورد استفاده قرار می‌گیرد به شكل معینی در می‌آورند و سپس با سنگ اسفنج و خاك سمباده نرم كرده بوسیله قاع و فتیله پارچه ای جلا می‌دهند.

 

كار بروی سنگهای زینتی: این سنگها در ساخت اشیاء مورد استفاده روزمره كاربرد دارد مانند انگشتر، سنجاق سینه، تسبیح‌ها، چوب سیگاری، پیپ و چپق، عصا و كلیه زینت آلات بانوان. كار بروی سنگ سیلیكات یا كاكنزیوم طبیعی: از سنگ‌های مزبور امروزه در اسكی شهیر، چپق، پیپ، نوك دهانه قلیان و مشابه آن ساخته می‌شود. در قدیم از این سنگ ظروف، قوطی، فنجان. مجسمه ساخته می‌شده است.

 

كار بروی سنگ كهربای سیاه: این سنگ یك نوع سنگ لیگنیت، برنگ سیاه،‌ سفت، شفاف كه ریزه سنگهائی مثل سنگ آتش زنه دارد، قابلیت شفاف شدن و تراش دادن را دارد. در قرون وسطی در ساخت تسبیح‌ها، صندوقهای امانات مقدس، و ساخت مجسمه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در قرن 19 در ساخت جواهرات از این سنگ استفاده شده است. در تركیه در شهر اولتو از توابع استان از ارضروم از سیصد كوره و یا معدن سنگ كهربا بیرون آورده شده و بنام كهربای ارضروم نامگذاری گردیده است. از سنگ كهربا در ساخت جا سیگاری، تسبیحو مخلوطی از طلا و نقره و كهربا، انگشتر، سنجاق سینه، گل سینه، گوشواره، انگشتر،‌ النگو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: gototurkey.ir


ویدیو : هنرهای سنتی ترکیه