هندوانه وخربزه رادرفصل گرمافراموش نکنیید! :     نظر متخصصان مختلف از قبیل ...



 

هندوانه , خواص هندوانه , هندوانه ابوجهل

 

نظر متخصصان مختلف از قبیل قلب و عروق، داخلی، نفرولوژیست‌ها و جراحان كلیه و مجاری ادرار در این زمینه متفاوت است اما مصرف مایعات فراوان برای افراد سالم به ویژه در فصول گرم سال توصیه می‌شود.

دكتر بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینكه مصرف مایعات از بروز بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلب و عروق و تصلب شرایین (آترواسكلروز) و كلیه جلوگیری می‌كند، اظهار كرد: در فصول گرم سال به علت افزایش تعریق به همراه مایعات مقادیر فراوانی از املاح و نمك بدن هم دفع می‌شود از این رو توصیه می‌شود در روزهای گرم سال آب آشامیدنی به همراه اندكی نمك و املاح نوشیده شود.

وی با اشاره به تركیبات متفاوت آب‌های معدنی افزود: نمی‌توان استفاده از آب‌های معدنی را برای همگان توصیه كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه مبتلایان به نارسایی كلیه ممنوعیت مصرف مقادیر فراوان آب و مایعات را دارند، گفت: عدم دفع مایعات اضافی دراین دسته از افراد سبب تجمع مایعات در بدن به ویژه ریه و در نتیجه بروز ادم ریوی و تنگی نفس می‌شود و این در حالی است كه امكان تجمع مایعات در اطراف ارگان‌های حیاتی نظیر مغز و دور قلب هم وجود دارد.

بصیری، كیفیت مایعات نوشیدنی را در جبران مایعات از دست رفته مهم ندانست و افزود: میزان مایعات دریافتی باید با حجم ادرار تناسب داشته باشد.

وی با بیان اینكه میزان حجم ادرار دفعی روزانه افراد مستعد تولید سنگ‌های كلیه باید حداكثر ‌٥/٢ لیتر باشد، افزود: چنانچه میزان ادرار دفعی در این افراد به ‌٥/١ لیتر كاهش یابد باید میزان دریافت مایعات به اشكال مختلف جبران شود.

بصیری با بیان اینكه ضرورت مصرف روزانه هشت لیوان آب به لحاظ علمی موضوع ثابت شده‌ای نیست، گفت: ‌در تعیین میزان مایعات دریافتی فقط باید حجم ادرار تولید شده اندازه‌گیری شود.

وی ادامه داد: كسانی كه سابقه تولید سنگ‌های كلسیم اگزالاتی دارند ضمن نوشیدن مایعات فراوان باید از خوردن مواد حاوی اگزالات نظیر گوجه فرنگی،‌ كرفس، ریواس، قهوه، چای پررنگ خودداری كنند.

این جراح و متخصص بیماری‌های كلیه و مجاری ادرار در پایان استفاده از میوه‌های تابستانی سرشار از آب نظیر هندوانه و خربزه را كه فاقد كریستال و اگزالات هستند در فصول گرم سال برای افراد سالم و حتی مستعد سنگ‌سازی مناسب برشمرد...../تحلیل:ایسنا


ویدیو : هندوانه وخربزه رادرفصل گرمافراموش نکنیید!