همکاری مشترک و بی سابقه چین و ژاپن : مقام‌های توکیو در موردی بی‌سابقه از همکاری ...


مقام‌های توکیو در موردی بی‌سابقه از همکاری مشترک با پکن، اعلام کردند که ژاپن تاسیسات مربوط به بزرگترین زرادخانه تسلیحات شیمیایی بر جای مانده در چین از زمان جنگ جهانی دوم را منهدم می‌کند. ایسنا: مقام‌های توکیو در موردی بی‌سابقه از همکاری مشترک با پکن، اعلام کردند که ژاپن تاسیسات مربوط به بزرگترین زرادخانه تسلیحات شیمیایی بر جای مانده در چین از زمان جنگ جهانی دوم را منهدم می‌کند.

این تاسیسات در منطقه هاربالینگ واقع در شمال شرق چین است و گمان می‌رود که 300 هزار تا 400 هزار تسلیحات شیمیایی مربوط به جنگ جهانی دوم در این زرادخانه باقی مانده باشد که همگی مربوط به ژاپن هستند.

مقام ارشد دفتر کابینه ژاپن با اعلام اینکه هم کارمندان ژاپنی و هم چینی در این سازه فعالیت می‌کنند، افزود: در راستای توجه به امنیت مردم محلی و محیط‌ زیست، این وظیفه ماست تا این زرادخانه را از تسلیحات شیمیایی باقی مانده از جنگ جهانی دوم را منهدم کنیم.

روابط میان توکیو و پکن در سال‌های گذشته به خاطر مناقشه بر سر یک منطقه در دریای چین شرقی و مساله اشغالگری ژاپن در چین در جریان جنگ دوم جهانی بسیار نامساعد بود و این همکاری در نابودی این تاسیسات یک اقدام بی‌سابقه محسوب می‌شود.

خبرگزاری شینهوا نیز به نقل از یکی از مقام‌های چین که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: باقی گذاشتن این تسلیحات شیمیایی در چین یکی از نشانه‌های نظامی‌گری ژاپن در آن دوران و تعدی به خاک چین است.

در سال 1999 ژاپن و چین توافق کردند تا این سازه را تخریب کنند و توکیو تمام تجهیزات، منابع مالی و کارشناسان مربوطه را برای انجام این کار فراهم کرد. در ابتدا قرار بود این پروژه تخریب در سال 2007 تکمیل شود اما ضرب‌الاجل آن به سال 2012 رسید اما باز هم به تعویق افتاد.

دفتر تسلیحات رها شده شیمیایی ژاپن در وبسایت خود آورده که در مجموع 47 هزار مهمات شیمیایی در گذشته از این تاسیسات خارج و نگهداری شده است. پکن نیز مکرراً از ژاپن خواسته تا صداقت خود را بابت این مساله نشان دهد و انهدام این تسلیحات را تسریع بخشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: روند انهدام از آنچه که ما پیشتر برنامه‌ریزی کرده بودیم کندتر صورت می‌گیرد و نیاز به زمان بیشتری دارد.

پکن تایمز به نقل از یکی از مقام‌های ژاپنی نوشت: توکیو از بیش از 7300 تن گازهای سمی برای ساخت 7.5 میلیون سلاح شیمیایی بین سال‌های 1931 تا 1945 استفاده کرده بود.


ویدیو : همکاری مشترک و بی سابقه چین و ژاپن