همه گودزیلاهای برتر تاریخ سینما : «گودزیلا»، پادشاه هیولاها تا چندی دیگر باز ...


«گودزیلا»، پادشاه هیولاها تا چندی دیگر باز می گردد و سالن های سینماها را اشغال می کند. این فیلم جدید را گرت ادواردز کارگردانی کرده است. این فیلم اولین فیلم بزرگ آمریکایی درباره «گودزیلا»، هیولای افسانه های شرقی است. بانی فیلم: «گودزیلا»، پادشاه هیولاها تا چندی دیگر باز می گردد و سالن های سینماها را اشغال می کند. این فیلم جدید را گرت ادواردز کارگردانی کرده است. این فیلم اولین فیلم بزرگ آمریکایی درباره «گودزیلا»، هیولای افسانه های شرقی است که از سال 1998 و «گودزیلا» ی رولاند امریش به این سو ساخته می شود. اولین فیلمی که درباره «گودزیلا» ساخته شد، محصول 1954 ژاپن بود. این فیلم در آن زمان با عنوان «گوجیرا» که نام ژاپنی و اصل گودزیلا است، عرضه شد. کارگردان «گوجیرا» ایشیرو هوندا بود. او با توجه به امکانات آن زمان فیلم را به صورت سیاه و سفید عرضه کرد و از آنجا که هنوز خبری از تکنولوژی و کامپیوتر نبود، یک بازیگر لباس گودزیلا پوشید و به جای آن نقش بازی کرد. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است و سازندگان گودزیلای جدید آن را در قالب سه بعدی و با جلوه های ویژه دیجیتالی عرضه کرده اند.

در اینجا نگاهی داریم به 5 فیلمی که پیش از این پادشاه هیولاهای جهان یعنی گودزیلا را به تصویر کشیده و بیشتر از نسخه های دیگر موجود در این زمینه جلب نظر کرده اند.

1 - گوجیرا (1954)

وقتی صحبت از فیلم های «گودزیلا» می شود، به سختی می توان یادی از اولین فیلم آن نکرد. ایشیرو هوندا مشتاق آن بود که فیلمی درباره هیولایی جهش یافته بسازد که به توکیو حمله می کند. با این حال تجسم گودزیلا، می تواند استعاره ای هم برای قدرت ویرانگر بمب اتم و شرایط روانی مردم ژاپن پس از جنگ جهانی دوم و نگرانی آنها از چنین بمبی باشد.

صد فیلم برتر تاریخ سینما , 10 فیلم برتر تاریخ سینما 2016 , انیمیشن های برتر تاریخ سینما

این فیلم 2 سال پس از تولید، در آمریکا نیز اکران شد. اما عنوان فیلم برای مخاطبان آمریکایی از «گوجیرا» به «گودزیلا، پادشاه هیولاها» تغییر کرد. نسخه آمریکایی شده فیلم شامل دوبله آن به زبان انگلیسی و جای دادن تصاویری از ریموند بور بود. در حالی که «گودزیلا، پادشاه هیولاها» جذابیت های منحصر به فرد خود را دارد، علاقه مندان آن، همچنان نسخه ژاپنی را ترجیح می دهند. سال 2004 به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت این فیلم، درخواستی برای صدور مجدد فیلم مطرح شد. نسخه اصلی و ژاپنی فیلم از سوی منتقدان سایت سینمایی «Rotten Tomatoes» 93 درصد و از سوی ناقدان «Metacritic» 78 درصد مقبولیت گرفته است.

2 - کینگ کونگ در برابر گودزیلا (1962)

فیلم را همان کارگردان و استودیویی عرضه کرده اند که «گوجیرا» را ساخته بودند. این فیلم 2 هیولای معروف فیلم ها و قصه ها را رو در روی هم قرار داده است. این فیلم بر خلاف اولین فیلم «گودزیلا» اندکی غمگین و محزون کننده است. «کینگ کونگ در برابر گودزیلا» در واقع تکامل شخصیت گودزیلا و تبدیل آن به کاراکتری شبیه به کورکانی است.

10 کارگردان برتر تاریخ سینما , فیلم های برتر تاریخ سینما جهان زامبی , فیلمهای برتر جاسوسی تاریخ سینما

همان طور که یکی از منتقدان «Rotten Tomatoes» می نویسد: 2 هیولای دوست داشتنی این فیلم با یک سنگ کاملاً گرد و توپی شکل بازی می کنند و مثل کشتی گیرهای حرفه ای اطراف دوربین بازی می کنند. این فیلم رتبه خوبی را بین منتقدان به دست نیاورد و در سایت «Rotten Tomatoes» 33 درصد مقبولیت گرفت. با این حال این فیلم یکی از معروف ترین کارهای استودیو توهو در کنار «گوجیرا» محسوب می شود.

3 - گودزیلا (1998)

این اثر رولاند امریش پرفروش ترین فیلمی است که تاکنون با عنوان «گودزیلا» وجود داشته است. این فیلم توانست در داخل آمریکا 3/136 میلیون دلار بفروشد که با احتساب تورم معادل 7/242 میلیون دلار می شود. فیلم هر چند به لحاظ تجاری موفقیتی بزرگ محسوب می شد اما بسیاری از هواداران فیلم «گودزیلا» از امریش به خاطر طراحی دوباره این موجود که آن را بیشتر شبیه یک مارمولک عظیم الجثه ساخته است،

فیلمهای جنگ برتر تاریخ سینما , ده کارگردان برتر تاریخ سینما , بهترین فیلم های تاریخ سینما

انتقاد کردند «گودزیلا»ی امریش نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. منتقدان «Metacritic» 32 درصد مقبولیت به آن نشان دادند. اما سینماروها آن را پسندیدند. فیلم برای کسانی که می خواهند نابود شدن منتهن را به جای توکیو ببینند، فیلمی دیدنی است.

4- گودزیلا 2000 (1999)

این فیلم بعد از «گودزیلا»یی که سال 1998 عرضه شد، پرفروش ترین فیلم «گودزیلا»یی لقب گرفت. هر چند که میزان فروش آن بسیار کمتر از فیلم امریش است. فروش داخلی این فیلم به 10 میلیون دلار رسید که با احتساب تورم معادل 5/15 میلیون دلار است.

100 اهنگ برتر تاریخ دنیا , تاریخ سینما , بهترین انیمیشن های تاریخ سینما

«گودزیلا 2000» مثل اولین فیلم برای اکران در آمریکا تغییراتی را متحمل شد و علاوه بر دوبله دیالوگ ها موسیقی و جلوه های ویژه صوتی آن متناسب با فرهنگ آمریکا تغییر کرد. فیلم هر چند موفقیت تجاری فیلم امریش را کسب نکرد اما منتقدان روی خوش بیشتری به آن نشان دادند و از جمله میزان مقبولیت آن نزد منتقدان «Metacritic» به 41 درصد رسید.

5- گودزیلا 1985: افسانه باز می گردد (1984)

این فیلم که سی سال پس از اولین فیلم «گودزیلا» ساخته شد، در واقع دنباله ای برای آن فیلم است و تلاش می کند کاراکتر خود را به ریشه های اصلی اش که یک هیولای تهدید کننده است، بازگرداند و آن را از موجود دوست داشتنی و بازیگوشی که کمپانی توهو سال 1962 ساخته بود، دور سازد.

ماندگارترین دیالوگ های تاریخ سینما , بهترین کارگردان های تاریخ سینما , بهترین کمدی های تاریخ سینما

نسخه آمریکایی فیلم مثل فیلم نخست شامل ریموند بور در همان نقشی است که سال 1956 در نسخه آمریکایی «گوجیرا» داشت. هر چند «گودزیلا 1985» موفقیت تجاری بالایی به دست نیاورد اما فروش آن بد هم نبود. او در آن زمان 4 میلیون دلار فروخت که با احتساب تورم 7/9 میلیون دلار می شود.


ویدیو : همه گودزیلاهای برتر تاریخ سینما