همه چیز زیر سر «یورو» است! : همه چیز زیر سر «یورو» است! یک پایگاه اینترنتی ...



قیمت یورو , یورو 2016 , یورو

همه چیز زیر سر «یورو» است!

یک پایگاه اینترنتی روسی تحریم خرید نفت ایران را توطئه‌ای امریکایی علیه اروپا و بویژه علیه یورو به عنوان واحد پول این کشور اعلام کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ایران هسته‌ای، پایگاه اینترنتی «اینفو روس» در گزارشی که روز شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ (اول ژوئن ۲۰۱۳) منتشر شده، تاکید کرد که تحریم‌ها ایران را به سوی صادرات بیشتر و خودکفایی جدی‌تر سوق داده است.

این پایگاه اینترنتی نوشت: «مشکلات ایجاد شده در زمینه تجارت منابع انرژی که بخش اعظم بودجه ایران به آنها بستگی دارد دولت این کشور را به توسعه فعال‌تر صنایع داخلی و تقویت مواضع در سایر زمینه‌های صادرات واداشته است.

بر اساس آمار اداره گمرک ایران طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ حجم کالاهای صادراتی در حد قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۶ میزان درآمد ماهانه حاصل از صادرات نفت کمی بیش از یک میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۱ بیش از دو میلیارد دلار بوده است».

اینفو روس اروپا را بزرگ‌ترین بازنده تحریم‌های ایران دانست و ادامه داد: «با وجود همه تحریم‌های بانکی آمریکا نتوانسته به طور کامل ایران را منزوی کند و با اینکه کشورهای اروپایی هم خرید نفت این کشور را تحریم کرده‌اند کشورهای آسیایی و به‌ویژه چین و هند تمایل بیشتری به خرید این محصول نشان می‌دهند.

در چنین شرایطی امروز کشورهای اتحادیه اروپا که مجبور به یافتن منابع جدید انرژی شده‌اند بیش از همه به خاطر فعال شدن سیاست تحریمی آمریکا علیه تهران آسیب دیده‌اند.

در حالی که بحران مالی همچنان در اروپا ادامه دارد، شهرهای پاریس و استکهلم به صحنه اغتشاش تبدیل شده‌اند و تعرفه برق و سوخت افزایش یافته. این اقدامات به منزله ضربه قوی به کشورهای اروپایی است».

این پایگاه اینترنتی در نهایت نتیجه گرفت که وادار کردن اروپا به تحریم نفت ایران از سوی آمریکا در واقع توطئه‌ای علیه اقتصاد اروپاست.

اینفو روس در این‌باره نوشته است: «در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که وقتی آمریکا و اتحادیه اروپا متحد هستند، آمریکا با چه هدفی برای تضعیف متحدان خود تلاش می‌کند؟ پاسخ ساده است و به یورو مربوط می‌شود.

از زمانی که بیشتر کشورهای اروپایی واحد پول مشترک را به کار گرفتند، رقیب جدی برای دلار آمریکا ایجاد شد که با این وجود تا همین چندی پیش تحت کنترل قرار داشت ولی بحران مالی جهانی که از سال 2008 در آمریکا ایجاد شد و سراسر جهان را فرا گرفت میزان اعتماد به پول این کشور را کاهش داد و زمینه تمایل دولتهای ملی‌گرای سایرکشورها را به جستجوی جایگزینی برای دلار ایجاد کرد.

هیچ‌کس مایل نیست یک بار دیگر ذخایر کشور خود را به خاطر اشتباهات سیستم مالی آمریکا فدا کند. از آن زمان اروپا به آمریکا نشان داد که از این پس تدابیری برای استقلال مالی به کار خواهد گرفت.

امروز حتی کشورهای عضو سازمان بریک که روسیه و چین هم جزو آنها هستند از ضرورت صرفنظرکردن از دلار و ایجاد ارز ذخیره سخن می‌گویند ولی در شرایطی که واشنگتن فعلا امکان تاثیرگذاری بر مسکو و پکن را ندارد (هرچند این تلاش‌ها متوقف نمی‌شوند) کشورهای اروپایی قدرت سیستم مالی و سیاسی آمریکا را به خوبی احساس کرده‌اند. در اینجاست که ضرب‌المثل «به در بگو که دیوار بشنود» به ذهن می‌رسد.

این مساله نشان می‌دهد چرا آمریکا با ممنوع کردن واردات نفت ایران گام‌هایی بر می‌دارد که عملا علیه متحدان راهبردی آن جهت‌گیری شده‌اند.

درکل آمریکایی‌ها با دلارهایشان به تدریج یک‌تنه در برابر کل جهان قرار می‌گیرند و تلاش‌های آنها برای ایجاد هرج و مرج و راه انداختن یک جنگ بزرگ و درگیر کردن تعداد زیادی از متحدان و رقبایشان در آن که ابتدا در لیبی و حالا در سوریه به کار گرفته شده،‌ ناکام مانده است».

ایسنا

 

 

 


ویدیو : همه چیز زیر سر «یورو» است!