همه خطرات خمیر‌دندان‌های سفید‌كننده! : واقعا چه كسی آرزوی داشتن دندان‌هایی ...


واقعا چه كسی آرزوی داشتن دندان‌هایی زیبا و درخشان را ندارد؟ مسلما شما هم دوست دارید كه وقتی لبخند می‌زنید اولین چیزی كه در صورت‌تان خودنمایی كند دندان‌هایی سفید و زیبای‌تان باشد

خمیر دندان سفید کننده , بهترین خمیر دندان سفید کننده , خمیر دندان سفید کننده سیگنال

این روزها «دندانپزشك زیبایی» در جاهای زیادی دیده می‌شود  و شاید تا به حال این سوال برای‌تان به وجود آمده باشد كه این اصطلاح چه معنایی دارد؟ مسلما زیبایی دندان‌ها در زیبایی چهره به شدت تاثیر دارد كسی كه دندان‌هایی سفید و یكدست داشته‌باشد با هر لبخندی صورتش زیباتر می‌شود چون دندان‌های او همچون نگین‌هایی در صورت او به نظر خواهند آمد. در دراین گفت‌وگو از دكتر مریم ابراهیمی، جراح و دندانپزشك درباره هرآنچه در زیبایی و سلامت دندان‌ها موثر است سوال پرسیدیم.



    اصلاح طرح لبخند یعنی چی؟

در صورت، یك سری اندازه‌های مشخص وجود دارد مثل: ارتفاع صورت، فاصله بین 2 مردمك چشم، سایز بینی و لب، اندازه گوشه لب كه در اصلاح طرح لبخند می‌كوشند؛ این اندازه‌ها را با ساختار دندان‌ها هماهنگ كنند، مثلا وقتی فرد می‌خندد در لب‌های پایین یك انحنا به وجود می‌آید و لب‌های فك بالا باید با این انحنا تطابق داشته باشند. در واقع توصیه دندانپزشك زیبایی به شما این است كه شما به‌گونه‌ای دندان‌های‌تان را  درست كنید كه وقتی لبخند می‌زنید كل دندان‌ها با  صورت ،رنگ پوست،  چشم‌ها و... همه با هم متناسب باشند. یعنی وقتی فرد می‌خندد تنها چیزی كه در صورتش جلب توجه كند دندان‌هایش باشد به این معنی كه همه ردیف و یك رنگ و بدون ایراد باشند. در واقع در این نوع دندانپزشكی همه چیز دندان‌ها عوض می‌شود از رنگ گرفته تا....



     لمینت چه فرقی با ارتودونسی دارد؟

ارتودونسی و كارهای ترمیمی به این اصلاح طرح لبخند كمك می‌كنند یعنی وقتی فردی می‌خواهد طرح لبخند خوبی داشته‌باشد با یك كارهایی مثل ارتودونسی پیش‌زمینه‌‌ای را ایجاد می‌كند. كسی كه ارتودونسی انجام می‌دهد دندان‌هایش همه ردیف می‌شود ولی ممكن است اندازه دندان‌ها همه مثل هم نباشد و بسیار كم پیش می‌آید كه در فردی همه دندان‌ها قرینه و یك شكل  و هم رنگ باشد. در دندانپزشكی زیبایی اول تمام دندان‌ها با روشی چون ارتودونسی ردیف می‌‌شوند و سپس با موادی چون لمینت یا رنگ و شكل دندان‌ها را با هم موزون می‌كنند. البته در برخی موارد؛ فرد اصلا كارهای ارتودونسی را انجام نمی‌دهد، بلكه با اضافه كردن یك لایه‌روی دندان‌ها آنها را ردیف می‌كنند و از نظر شكل، رنگ، آن‌ها را كاملا همانند می‌كنند. فرق این 2 حالت این است كه وقتی روش ارتودونسی استفاده شود شخص 5/1 تا 2 سال مشغول آن خواهد بود ولی با لمینت و كشیدن لایه روی دندان‌ها در عرض 7 تا 15 روز زیبایی دندان‌ها بدست می‌ آید.



   عوارض لمینت چیست؟

به طور حتم این فرآیند اصلاح طرح لبخند عوارضی خواهد داشت چون به هر صورت ما مجبوریم كه یك لایه از روی سطح دندان برداریم (البته در بعضی موارد این كار لازم نیست یعنی لایه‌ای از روی دندان برنمی‌دارند) ولی اكثر موارد مجبور می‌شویم كه یك لایه از روی دندان برداریم خصوصا اگر دندان چرخش زیادی داشته باشد یا دندان فرد بسیار تیره باشد. در كل اینكه این كار چقدر عوارض داشته باشد وابسته به بیمار‌، نوع دندان‌ها و طرح درمان است . اگر پزشك با لمینت پوشش خوبی روی دندان‌ها ایجاد كند عوارض كمتری به وجود خواهد آمد چون دندان در حقیقت حفظ می‌شود. همچنین اگر لمینت‌ها درست و خوب كار نشوند احتمال پوسیدگی زودرس دندان نیز وجود دارد یعنی بایدطرح درمان كامل باشد تا لمینت‌ها برای دندان مشكل ایجاد نكنند.



نکته : در قدیم برای جلوگیری از تحلیل لثه از محلول دارچین یا چوب دارچین  استفاده می‌كردند تا بوی دهان را از بین ببرند و هم از مشكلات لثه‌ای جلوگیری شود. اكنون ثابت شده‌ ا‌ست كه موادی در دارچین وجود داردكه باكتری‌ها و عوامل عفونت را از بین می‌برد



   لمینت‌ها به مرور زمان، رنگ می‌گیرند؟

اینكه لمینت یا همان لایه كشیده شده روی دندان‌ها رنگ می‌گیرد شكی نیست؛ لمینت‌ها نیز مثل دندان‌ها رنگ مواد غذایی را به خود می‌گیرند ولی این رنگ گرفتن كاملا وابسته  به نوع لمینت‌ها و ساخت آنهاست، اگر لمینتی از مواد خوب و درست ساخته‌شده باشد بسیار سخت‌تر رنگ می‌گیرد ، همچنین نوع درمان با این لمینت‌ها نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. البته دقت كنید؛ مراقبت‌هایی كه فرد از دندان‌هایش به عمل می‌آورد نیز بسیار تاثیرگذار است ، فردی كه سیگار می‌كشد یا زیاد قهوه و چای می‌خورد یا بهداشت دندان‌ها را به خوبی رعایت نمی‌كند، به طور حتم كاندیدای خوبی برای لمینت نیست، چون این‌گونه افراد به دلیل عمل‌های روزانه‌شان دندان‌های‌شان رنگ‌پذیر‌تر است. كلا كسی كه از لیمینت استفاده كرده‌است باید مراقبت‌های خاصی را رعایت كند ،همچنین باید هر سال نیز به پزشك معالجش مراجعه كند تا درصورتی كه مشكلی داشته‌باشد پزشك برطرف كند.



    ارتودونسی چه عوارضی دارد؟

اگر بخواهیم به طور كلی صحبت كنیم تنها خاصیت ارتودونسی صاف كردن و ردیف كردن دندان‌هاست. در ارتودونسی، چون شما یك فشار خیلی شدید روی دندان‌ها می‌آورید و دندان‌ها‌ حساس می‌شوند در نتیجه، مدتی بعد یعنی حدود 6 تا 7 سال بعد ممكن است مشكل تحلیل لثه به وجود ‌آید و این تحلیل لثه تا جایی پیش برود كه حتی  بعضی دندان‌ها لق بشوند،گاهی حساس شدن دندان به حدی است كه فرد مجبور به عصب‌كشی می‌شود. از دیگر عوارض ارتودونسی این است كه وقتی بیمار بهداشت دهانی خوبی ندارد براكت‌های روی‌دندان‌ها باعث پوسیدگی ثانویه می‌شود و گاهی حتی پوسیدگی‌های خیلی زیادی به وجود می‌آید، این پوسیدگی بعد از برداشتن براكت‌ها خود را نشان می‌دهند، در بعضی موارد نیز جای براكت‌ها روی دندان‌ها باقی می‌ماند و به‌راحتی پاك نمی‌شوند.



خمیر دندان سفید شدن دندان در خانه , خمیر دندان ذغالی بهترین سفید کننده دندان , خمیر دندان سفید کننده کول گیت

بهترین زمان ارتودونسی چه موقع است؟

تنها چاره برای پیشگیری از عوارض ارتودونسی این است كه در سن كودكی انجام شود یعنی از6 تا 12سالگی فقط به حالت پیشگیری  از این درمان استفاده و البته در این زمان باید مراقبت‌های لازم  انجام ‌شود و از 12 سالگی به بعد هم یك سری ارتودونسی‌های پیشگیری انجام می‌شود كه در بیشتر این موارد نیازی نیست از براكت استفاده شود و تنها استفاده از پلاك‌های متحرك كافی است.بنابراین اگر در كودكی این مراحل انجام شود فرد از مشكلات ناشی از این عمل در امان خواهد ماند.



چرا قیمت‌های طرح اصلاح لبخند متفاوت است؟

وقتی برای اصلاح طرح لبخند از لمینت‌های كامپوزیت استفاده شود قیمت‌ ارزان‌تر تمام می‌شود. حالت دیگر این است كه از محصولات چینی استفاده می‌كنند و این چینی‌ها نیز جنس‌ها و قیمت‌های مختلف دارند، از طرف دیگر در این گونه موارد، پزشك در واقع هنرش را می‌فروشد و او خود می‌داند كه چه قیمتی تعیین كند، البته قیمت‌های مختلف لابراتوار هم است. به طور كلی باید گفت: این عمل كاملا یك كار زیبا و تجملی است و بنابراین قیمت گرانی دارد.  البته در بعضی از افراد لازم نیست كه كاملا روی دندان‌ها پوشیده شود و در افراد دیگر فقط با كمی تراش و زاویه‌دادن به دندان‌ها و برداشتن بعضی از قسمت‌ها می‌توان طرح لبخند خوبی روی صورت ایجاد كرد‌.



خمیر دندان سفید کننده فوری misswake , قوی ترین خمیر دندان سفید کننده , خمیر دندان سفید کردن دندان

   چه دندان‌هایی زیباست؟

دندان‌‌ها باید دارای استاندارهای خاصی باشند تا هنگامی كه شما لبخند می‌زنید زیبایی لبخند شما خودش را نشان دهد ، بیشتر این استاندارها خیلی تخصصی هستند و پزشك می‌تواند تشخیص دهد ولی یك یا 2 نكته را خود شما هم می‌توانید تشخیص دهید . یك اینكه، خط دندان‌های نیش باید در امتداد خط لبه‌های بینی باشدو دیگر اینكه، خط وسط دندانی یعنی خط میان دندان‌های وسط فك بالا و پایین باید یكی باشد و از وسط بینی و وسط چانه عبور كند، دندان‌های فك بالا، دندان‌های فك پایین را با میزان یك تا 2 میلی‌متر می‌پوشاند.



نکته : اگر نگین روی دندان به صورت صحیح قرار داده شود مشكلی ایجاد نمی‌كند،   باید یك انحنای ملایم روی دندان ایجاد شود و بعد نگین كاشته شود. البته رعایت بهداشت در این حالت واقعا مهم است



    اگر دندان‌های‌تان زرد شده‌است چه كنید؟

این روزها روش‌های مختلفی برای سفید كردن دندان‌ها وجود دارد، ولی بهترین حالت سفید‌كردن در مطب پزشك است در این حالت با مواد سفید‌كننده با درصد بالای اشعه و لیزر دندان‌ها را سفید می‌كنند، بعد مواد خاص به فرد می‌دهند تا این سفیدی حفظ شود این سفیدی از 8 ماه تا یك سال باقی می‌ماند این مدت كاملا وابسته به مواد سفید‌كننده و عادات غذایی فرد دارد. فردی كه چای و قهوه نمی‌خورد یا به طور كلی از غذاهای رنگی پرهیز می‌كند مدت بیشتر طول می‌كشد، كسی كه سیگار می‌كشد به سرعت سفیدی دندان‌هایش را از دست می‌دهد.  اما این سفید كردن به همه توصیه نمی‌شود، كسانی كه به خوبی بهداشت دندان را رعایت نمی‌كنند یا دندان‌های پرشده و پوسیده زیاد دارند بهتر است از این عمل استفاده نكنند یا كسانی كه  دندان‌های جلویی روكش شده دارند یا مشكلات لثه دارند نباید بیلیچینگ كنند چون اصولا نباید روی دندان‌های مشكل‌دار كار زیبایی انجام داد.



    سفیدكننده‌های خانگی موثر هستند؟

در مطب سفیدكننده‌هایی كه استفاده می‌شوند بین 35 تا 40‌ درصد قدرت سفیدكنندگی دارد ولی سفیدكننده‌هایی كه در خانه استفاده می‌شود نهایت 10 تا 12 درصد دندان‌ها را سفید می‌كنند این میزان در خمیردندان‌های خانگی از این هم كمتر است بنابراین نمی‌تواند خیلی موثر باشد. چون وقتی دندانی رنگ می‌گیرد رنگدانه‌ها در منافذ دندانی نفوذ می‌كنند و تا زمانی كه با استفاده از مواد قوی این رنگدانه‌ها را از بین نبرید نمی‌توانید با سفیدكننده‌های خانگی خیلی رنگ دندان‌ها را باز كنید‌، یعنی تا وقتی رنگ دندان‌ها باز نشده‌باشد راه چندان موثری برای سفید كردن آنها وجود
 ندارد.



    چگونه دندان‌های‌تان زردتر نشود؟

خمیردندان‌های سفیدكننده یا مواد طبیعی سفید‌كننده داخل خانه به دندان‌ها كمك می‌كنند كه بیشتر رنگ نگیرند ولی رنگ دندان‌ها را كم نمی‌كند. همچنین باید رژیم غذایی خود را نیز عوض كنید زیرا موادی چون سیگار ، چای ، قهوه و.... به دندان‌های شما رنگ می‌دهند.



خمیر دندان سفید کننده فوری , خمیر دندان سفید کننده دندان , خمیر دندان سفید کننده میسویک

    خمیر دندان‌های سفیدكننده به دندان‌ها آسیب می‌زنند؟

اگر می‌خواهید از خمیردندان‌های سفید كننده استفاده كنید باید یكی در میان استفاده كنید یعنی؛ یك‌دوره خمیردندان سفید كننده بزنید بعد كه تمام شد یك‌دوره از خمیردندان معمولی استفاده كنید تا مینای دندان‌ها آسیب نبیند و مواد ساینده آن، مینای دندان‌ها را از بین نبرد.
 همچنین اگر می‌خواهید از این خمیردندان‌ها استفاده كنید باید تنها یك‌بار در روز به كار برید و این یك بار بهتر است كه صبح‌ها باشد چون خمیردندان‌های سفید كننده حاوی موادی است كه بهتر است شب در دهان باقی نمانند وچون این گونه مواد مخاط دهان را می‌سوزاند اگر هنگام صبح از آن استفاده كنید تاثیر بهتری خواهد داشت.



بهترین مراقبت از دهان

  •   چند بار مسواك بزنید؟
روزی 3‌بار هر بار 2 تا 3 دقیقه  از مسواك استفاده كنید، یك‌بار هم از نخ دندان و یك‌بار هم از دهان‌شویه .بعد از خوردن یك ماده شیرین 100در صد در دهان‌تان آبی بگردانید. بهترین زمان استفاده از دهان‌شوی‌‌ها شب‌ها قبل از خواب است. چون هنگام خواب ترشحات بزاق به گونه‌ای ‌است كه در فعالیت باكتری‌ها تاثیر زیادی دارد . به همین خاطر بهتر است صبح‌ها بعد از بیدار شدن قبل از خوردن صبحانه، آبی در دهان بگردانید تا این باكتر‌ی‌ها را از بین ببرید چون در غیر این صورت اولین لقمه شما به‌خاطر باكتری‌ها بیشترین میزان پوسیدگی را ایجاد می‌كند. آب نمك هم خوب است اما نباید غلیظ باشد یعنی باید در یك‌لیوان آب یك قاشق كوچك نمك بریزید. نخ دندان نیز بسیار مهم است چون شما هیچ وقت نمی‌توانید با مسواك بین دندان‌ها را به خوبی پاك كنید ولی با نخ دندان به راحتی می‌توانید جرم‌های زیر لثه و بین دندان‌ها را بیرون بیاورید.
  •    مسواك برقی خوب نیست!
من به طور كلی اصلا به مسواك‌های برقی اعتقادی ندارم شما به هر صورت دست بهتر می‌تواند به تمام قسمت‌های دندان‌ها دسترسی یابد. این مسواك‌های برقی‌ بیشتر حالت تجاری دارند، به طور كلی مسواكی خوب است كه خیلی نرم یا خیلی سفت نباشد؛ مسواك باید متناسب با سایز فك دهان و نباید موهای خیلی بلند داشته باشد. باید دقت كنید كه وقتی
دو سوم خط آبی وسط مسواك از بین رفت یعنی زمان تعویض مسواك است. بهتر است بین 5/1 تا 2 ماه مسواك خودتان را تعویض كنید.
  •   زبان را هم مسواك بزنید
 باید دقت كنید كه همیشه روی زبان‌تان را مسواك بزنید چون روی زبان پرزهایی وجود دارد كه جرم‌هایی بین آنها گیر می‌كنند  كه با دهان‌شوی و آب از بین نمی‌روند و باید حتما با مسواك از بین برود   مخصوصا وقتی در روی زبان شیارهایی وجود داشته باشد جمع شدن جرم‌ها، باكتری ، مواد غذایی در این شیارها می‌تواند باعث به وجود آمدن بوی بد دهان شود‌.آیا آدامس جایگزین مسواك می‌شود؟ آدامس‌های بدون شكر می‌توانند در تمیزی دندان‌ها تاثیر داشته باشند.


ویدیو : همه خطرات خمیر‌دندان‌های سفید‌كننده!