همه جملات قصار رئیس جمهور/ «ادبیات احمدی نژادی» چه خصوصیاتی دارد؟ : گزارشی ...



گزارشی از نظرات شاذ احمدی نژاد در 7 سال ریاست جمهوری اش

همه جملات قصار رئیس جمهور/ «ادبیات احمدی نژادی» چه خصوصیاتی دارد؟

اگر خیلی عرضه دارید، اوضاع كشورهای خود را جمع و جور كنید و به ملت‌های خود برسید.شما نمی‌توانید آب بینی‌ خود را بالا بكشید... من امروز به آنها می‌گویم آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌‌دان شما پاره شود...از تره بار نزدیک منزل ما خرید کنید. چرا از جاهای گران خرید می کنید. در محله ما قیمت ها ثابت است.

 

نه ادبیات احمدی نژادی هوشمند صفایی  , جملات قصار , کانال جملات قصار

 

سرویس سیاسی «فردا»: مردان سیاست هر یک خصیصه ای دارند که بعدها دیگران هنگام یاد کردن از آنها، آن خصیصه را نیز ذکر می کنند. در واقع خصیصه اصلی مردان سیاست همان امضای هنرمند پای اثر هنری اش است. امضایی که باعث می شود هرگاه شخصی اثری را ببیند تشخیص بدهد که این اثر متعلق به چه کسی است.

در ایران شهید رجایی را با ساده زیستی و خدمت به مردم، هاشمی رفسنجانی را با دولت سازندگی و خاتمی را با سیاست های تساهل و تسامح در عرصه های مختلف می شناسند. اما خصیصه اصلی محمود احمدی نژاد کدام است؟

به جرات می توان گفت مهم ترین خصلت احمدی نژاد رفتار و گفتار اوست؛ رفتار و گفتاری که هرازگاهی وی را در صدر اخبار رسانه های ایران و جهان قرار می داد، و هنوز هم می دهد و بعضا با شگفتی و در بعضی موارد نیز با تحسین روبرو می شود. در این نوشتار به گفتار احمدی نژاد در عرصه بین الملل و اثرات آن نخواهیم پرداخت و تنها این موارد را در داخل ایران برررسی می کنیم. 

گفتار احمدی نژاد را در دو دسته می توان طبقه بندی کرد: جملات عامیانه ای که بین مردم مرسوم است و شنیدن آن از زبان مقام اول قوه اجرایی شگفتی زا بود و دسته دوم، ادعاهایی که بنظر کارشناسان دور از واقعیت می نمود. در این نوشته سعی می کنیم بصورت اجمالی مروری کنیم بر برخی از بحث انگیزترین جملاتی که احمدی نژاد به زبان آورده است.سخنانی که در برخی موارد موجب شگفتی بسیاری شد و حتی در یک مورد اعتراض آیت الله لاریجانی آملی، ریاست قوه قضاییه، را نیز بدنبال داشت.

دفاع از زنان گیلانی

محمود احمدی نژاد در اسفند 1385، در جمع نخبگان استان گیلان گفت که «برخلاف دیدگاه بعضی افراد، من معتقدم زنان گیلانی با حفظ عفاف خود در عرصه‌های مختلف کشاورزی حضور داشته‌اند.»

گفتن این جمله از آنجا عجیب می نمود که به اعتقاد برخی ناظر به بعضی لطیفه های قومی است. متاسفانه در ایران در مورد برخی از قومیت ها لطیفه هایی وجود دارد که همواره مورد انتقاد صاحبنظران بوده است و از دستگاه های فرهنگی کشور نیز انتظار می رود در جهت محو و از بین بردن این لطیفه و کلیشه های ذهنی عمل کنند و به همین دلیل شنیدن سخنی از رئیس جمهور که مبنایش این لطیفه ها باشد خیلی عجیب بود.

این جمله واکنش نماینده رشت در مجلس را نیز در پی داشت. رمضان علی صادق‌زاده در مورد این سخنان گفته بود:« ایشان مهمان ما در گیلان بوده‌اند، اما در چند ماه آینده اعتراضات خویش را به اطلاع مردم می‌رسانیم. زنان گیلانی در عرصه کار و کوشش در تمام زمینه‌ها دوشادوش مردان فعالیت می‌کنند و حتی بیش از مردان در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و کشاورزی مشغول به فعالیت هستند... در طول تاریخ، مردان و زنان گیلانی باعث تقویت تشیع شده‌اند. وفور امامزاده‌ها در سراسر استان، نشانه این امر است. آیت‌الله بهجت(ره) که یکی از علمای شیعه هستند نیز از این سرزمین برخاسته‌اند.»

ارزانی در محله رییس جمهور

یکی دیگر از جملات احمدی نژاد که اعتراض بسیاری از نمایندگان مجلس را در پی داشت، پاسخ او به اعتراض نمایندگان در مورد گرانی ها و تورم بود. احمدی نژاد در بهمن 1385، هنگامی که برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس رفته بود با اعتراض نمایندگان به گرانی مواجه شد. وی وقتی نمایندگان با اشاره به قیمت گوجه فرنگی به سخنان رئیس جمهور در مورد مهار تورم اعتراض کردند پاسخ داد: «از تره بار نزدیک منزل ما خرید کنید. چرا از جاهای گران خرید می کنید. در محله ما قیمت ها ثابت است.»

از آن رمان ماجرای قیمت های محله رییس جمهور داستان دنباله داری شد که هراز گاهی خبرنگاران را برای اطلاع از آن قیمت ها راهی محله احمدی نژاد می کند.

شغل: قصاب، تخصص: کارشناس اقتصادی

اما سخنان عجیب احمدی نژاد در مورد محله شان یکبار دیگر نیز شگفتی ساز شد. وی در تیرماه 1386 در جمع اصناف کشور گفت که « یک قصاب شرافتمند در نزدیکی ما زندگی می کند که از همه مشکلات مردم با خبر است و از وی هم اطلاعات مهم اقتصادی را می گیرم.» این اظهارات نیز تعجب بسیاری از کارشناسان، بخصوص اقتصادی را در پی داشت که این سوال برایشان پیش آمده بود که چگونه یک قصاب می تواند اطلاعات مهم اقتصادی را در اختیار یک رئیس جمهور قرار دهد!

این جمله به حدی عجیب می نمود که خبرگزاری رویترز آن را در بخش اخبار فی نفسه عجیب (oddly enough) خود قرار داد!

قطعنامه دان هایی که پاره نشد

هر چند احمدی نژاد در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود قسمتی از مشکلات جاری کشور را ناشی از تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت دانست اما چند سال قبل او جملات جالبی در مورد تحریم ها و این قطعنامه ها می گفت.

او آذر ماه 1386 در خوزستان طی اظهاراتی گفته بود که « وقتی كشورهای غربی شاهد رشد و پیشرفت ایران بودند هر روز یك قطعنامه تهیه كردند و در شورای امنیت علیه ما صادر كردند. من امروز به آنها می‌گویم آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌‌دان شما پاره شود.» استفاده از اصطلاح پاره شدن قطعنامه دان چیزی بود که به عقیده برخی در شان یک مقام رسمی نبود. البته احمدی‎نژاد اسفند 85 نیز در واکنش به صدور دومین قطعنامه علیه ایران گفته بود: «ایران ترمز و دنده عقب قطار هسته ای خود را دور انداخته است.» وی همچنین در موارد متعدد قطعنامه های شورای امنیت را به ورق پاره تشبیه کرد.

جملات قصار در همایش

اما یکی از اوج های سخنان شگفت انگیز احمدی نژاد در همایش ایرانیان خارج از کشور رقم خورد. وی در سخنرانی خود در این همایش علی‎رغم توصیه غلامعلی حدادعادل به اینکه از ضرب‎المثل «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت» استفاده کند از گفتار عامیانه «آن ممه را لولو برد» استفاده کرد تا به غربی ها بفهماند شرایط بازی عوض شده است! وی همچنین در این همایش خطاب به اوباما و سردمداران غرب گفت: «آب را بریزید همان جایی که می‎سوزد.» 

این جملات اعتراض یک نماینده مجلس را در پی داشت. وی در اعتراض به ادبیات احمدی نژاد گفته بود: «استفاده کردن از تعابیر سطح پائین و عدم آشنایی به ادبیات دیپلماتیک به کشور ضربه می‌زند» وی همچنین از مسئولان عالی رتبه نظام خواسته بود به قواعد دیپلماتیک پایبند باشند و گفته بود که با این کلمات نه طرف مقابل مغلوب می‌شود و نه ما در فضای بین‌المللی غالب می‌شویم، باید طوری سخن بگوئیم که هر آدم منصفی در دنیا کلمات و جملات ما را می‌شنود بگوید چه سخن سنجیده و به جایی گفته‌اند.

پشم و پیل همه آنها ریخته است!

احمدی نژاد در آبان ماه 1389 در جمع مردم بجنورد در اعتراض به لغو یکطرفه برخی قراردها با ایران جملاتی بدیع گفته بود ! وی خطاب به برخی کشورها متحد‌شدن شوروی سابق و آمریكا با كشورهای اروپایی و برخی از كشورهای منطقه برای اقدام علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت که: آن ‌زمان ‌ملت ایران درسی به آنها داد كه تا ابد آن‌را فراموش نخواهند كرد؛ حالا كه پشم و پیل همه آنها ریخته است. اگر خیلی عرضه دارید، اوضاع كشورهای خود را جمع و جور كنید و به ملت‌های خود برسید؛ شما ‌نمی‌توانید آب بینی‌ خود را بالا بكشید.

دفاع از این جمله ها حتی برای سرسخت ترین مدافعان دولت نیز سخت بود.

انگلیس، آفریقایی است!

اما احمدی نژاد در برخی موارد نیز جملاتی گفته است که ممکن است اشتباه لفظی باشد فی المثل وی در مرداد 1389 در همدان گفته بود که انگلیس جزیره کوچکی است در غرب آفریقا!

این جمله نیز موجب شگفتی زیادی شد و هیچگاه هم توضیح داده نشد که گفتن این جمله چه دلیلی داشته است.

طومار جمله های شاذ احمدی نژاد  بیشتر از اینهاست و در این مطلب مجال پرداختن به همه آنها نیست. زنبیل گذاشتن دولت های دنیا برای دیدار و مشورت گرفتن از دولت ، غنی سازی اورانیوم توسط یک دختر 17 ساله در آشپزخانه منزلشان، شناخته شدن توسط یک دختر بچه 4 ساله اسپانیولی، در راس نبودن مجلس، بلد نبودن طهارت توسط غربی ها در زمان تمدن داشتن ایرانی ها و ... موارد دیگری است که هر یک در جای خود بحث های زیادی را بدنبال داشته است.

در این مطلب قصد ما تحلیل و ریشه یابی چرایی استفاده از چنین ادبیاتی توسط محمود احمدی نژاد نبود بلکه تنها مجموعه ای از جملات وی که خلاف قواعد مرسوم است گردآوری شد تا با در کنار هم قرار داده شدن آنها تصویر روشن تری از ادبیات احمدی نژادی بدست آید. ادبیاتی که غلامحسین الهام، سخنگوی سابق دولت، وزیر دادگستری سابق، رییس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ... در اسفند ماه 1386 در موردش گفته بود: «احمدی نژاد ادبیاتی ویژه دارد و من به این زبان غبطه می خورم.»/فردانیوز

 


ویدیو : همه جملات قصار رئیس جمهور/ «ادبیات احمدی نژادی» چه خصوصیاتی دارد؟