همه آنچه درباره قانون انتخابات باید بدانید : هدف اصلی از انتخابات سیاسی انتخاب ...



همه آنچه باید درباره وام ازدواج 10 میلیونی بدانید , هر آنچه باید درباره شب عروسی بدانید , هر آنچه باید درباره کوروش کبیر بدانید

هدف اصلی از انتخابات سیاسی انتخاب نمایندگان مردم می‌باشد

 

انتخابات چیست؟

انتخابات یا گزیدمان، جریانی رسمی است که هر گام آن از پیش تعیین شده می باشد. انتخابات برای تصمیم گیری مردم یا بخشی از مردم است که شخص یا اشخاصی را برای مقام، پست یا مسولیتی و برای مدتی معلوم با ریختن رای خود به صندوق‌های انتخاباتی می گزینند. هدف اصلی از انتخابات سیاسی انتخاب نمایندگان مردم می‌باشد که به آن دموکراسی نمایندگی می گویند.

فرایند "انتخابات" تنها به مثابه بازنمود مجموعه ای از کنش های اجتماعی و آزادانه و نه جوشش جمعی مبتنی بر جمع جبری و یا اجباری افراد نشانگر اوج و عمق مطالبات اعضای جامعه و سطح سلیقه و علاقه آنها نسبت به ترسیم و تنظیم ارتباط حال و آینده خویش در چارچوب ارتباط میان دولت و ملت است.

 

با نگاهی به نظر فوکو در باب "حکومت پذیری" به عنوان شکل مدرن اعمال قدرت، قدرت سیاسی برخاسته و برساخته جنبش اجتماعی امکان درک، پذیرش و تحمل حکومت را در جان و روان آدمیان فراهم آورده و تسهیل می کند، چرا که الزاما در نتیجه ارتباط میان افراد، گروه ها و نهادهای مدنی است که جنبش اجتماعی قوام گرفته و دوام می یابد، و در فرایند "انتخابات" قدرت سیاسی را قبضه می کند.

 

انتخابات و آموزش به رای دهندگان:

آموزش رای دهندگان به منظور کمک به مدیریت انتخابات در انجام وظیفه اش، یعنی برگزاری یک انتخابات سالم، آزاد و عادلانه و مقرون به صرفه صورت میگیرد و شامل اطلاعات اساسی که هر رای دهنده ای باید برای حضوری آگاهانه در پای صندوق های اخذ رای در اختیار داشته باشد. در این راستا اجرای برنامه آموزش رای دهنده به تعدادی متخصص نیز دارد که این امر هزینه های برنامه آموزشی انتخابات را تا حدودی نیز کاهش خواهد داد. در این راستا دستگاه انتخاباتی باید تعیین کند که چه اطلاعاتی را باید به مخاطبان انتقال دهد.

برنامه های آموزشی رای دهنده عموما به وسیله سازمانهای جامعه مدنی اجرا می گردند به طور مثال در کشور آمریکا به عهده نهادهای گوناگونی از جمله دستگاه های انتخاباتی ولایتی، برنامه های رسانه ای و تعداد زیادی از سازمان های جامعه مدنی (برای مثال اتحادیه زنان رای دهنده، گروه های ذینفع خاص، انجمن و اتحادیه های حرفه ای و احزاب سیاسی) میباشد. یا یک دوره کوتاه آموزشی رای دهنده نیز بخش از یک برنامه درس گسترده تر آموزش مدنی در برنامه درسی مدارس گنجانده شود. بهتر است دوره درسی انتخابات را نیز برای کودکان سنین مختلف یا تنها برای کسانی که نزدیک به سن رای هستند ارائه نمود.

 

هر آنچه باید درباره اهل سنت بدانید , آنچه درباره کامتک باید بدانید , آنچه که باید درباره پریودهای نامنظم بدانید

  کسانی که واجد شرایط برای انتخابات هستند می توانند یک رای به صندوق بیندازند

 

عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات:

مشارکت در انتخابات و رأی دادن از مؤلفه‌های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می‌شود. این سؤال که علل و انگیزه‌های شهروندان برای مشارکت در انتخابات چیست، از مهم‌ترین موضوعات مورد مطالعه در جامعه‌شناسی سیاسی است.

 

تأثیر برخی از مهم‌ترین «منابع اجتماعی» و «عوامل انگیزشی» بر مشارکت شهروندان تهرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی بررسی شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در جمعیت مورد مطالعه در تهران، انگیزه‌هایی چون تقویت انسجام ملی، پیروی از مقام رهبری، حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و احساس تکلیف شرعی، رابطة معناداری با مشارکت انتخاباتی دارند. به عبارت دیگر، پاسخ‌دهندگانی که در بیشتر انتخابات رأی داده‌اند، انگیزه‌های مذکور را مهم‌ترین دلایل شرکت ذکر کرده‌اند.


از میان منابع اجتماعی مورد بررسی، «پایبندی به انجام تکالیف شرعی»، «اعتماد سیاسی»، «علاقمندی به سیاست»، «مهارت‌های مشارکتی» و «احساس اثربخشی سیاسی» همبستگی معناداری با مشارکت انتخاباتی نشان می‌دهند. «منابعی» که در مضمون جامعه ایران، برخلاف بیشتر جوامع دیگر همبستگی معناداری با مشارکت در انتخابات نشان ندادند، تحصیلات و درآمد بود.

 

هر آنچه باید درباره شب عروسی بدانید بخش اول  , آنچه باید درباره ی غربالگری سلامت جنین بدانید  , هر آنچه درباره کنکور 95 باید بدانید

 هیچ رایی را نمی توان پس از پایان انتخابات به آرای داده شده اضافه کرد

 

شرایط انتخابات:
۱ - یک رای: کسانی که واجد شرایط برای انتخاب کردن هستند می توانند یک رای به صندوق بیندازند.


۲ - برابری در انتخابات: هر انتخاب کننده تنها می تواند یک بار یک رای بدهد و همه رای‌ها برابر می باشند و یکسان شمرده می شوند.


۳ - مخفی بودن رای انتخابات: در جریان و پس از انتخابات می باید همه انتخاب کنندگان اطمینان داشته باشند که این که به چه کسی رای داده اند مخفی می ماند.


۴ - تقلب در رای انتخابات: آرای داده شده مردم را نمی توان تغییر داد، نمی توان نابود کرد و هیچ رایی را نمی توان پس از پایان انتخابات به آرای داده شده اضافه کرد.


۵ - کنترل انتخابات: هر انتخاب کننده حق این را دارد که هر زمان که بخواهد درستی شرایط نام برده در ۱ تا ۴ را برای اطمینان خود کنترل کند.

قانون انتخابات:
برای رسیدن به انتخاباتی که در آن نمایندگان مردم به نمایندگی شان گزیده شوند، قانون انتخابات نوشته می شود. بر اساس قانون انتخابات هر فرد تابع آن کشور که به سن تعیین شده در قانون انتخابات رسیده باشد، حق این را دارد که یک رای بدهد و یا این که خود را کاندیدای انتخابات کند. این قانون عمومی انتخابات خوانده می شود. هر انتخاب کننده ای یک کاندیدا را مستقیم انتخاب می کند. انتخاب کنندگان در دادن رای خود آزاد هستند. آرا برابر شمرده می شود. انتخابات مخفی است. انتخابات شفاف و قابل کنترل برای هر انتخاب کننده می باشد.

 

همه آنچه باید درباره سرخ کردن غذا بدانید , نوار بهداشتی و آنچه باید درباره اش بدانید , آنچه باید درباره وز وز گوش بدانید

 محدویت هایی بر اساس قانون انتخابات دربارهٔ سن، سلامت روان و مجرمان وجود دارد


شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان:
انتخاب کنندگان و کاندیداها بر اساس قانون انتخابات آزاد می باید بدون توجه به نژاد، جنسیت، عقیده مذهبی، ثروت، و یا موقعیت اجتماعی می تواند انتخاب کنند و یا انتخاب بشوند. هم چنین محدویت هایی بر اساس قانون انتخابات دربارهٔ سن، سلامتی روان و مجرمان وجود دارد.

انواع انتخابات:
انتخابات انواع گوناگون دارد. هر رای‌دهنده ممکن است فقط به یک نامزد رای بدهد یا به چند نفر (به شرط آنکه چند کسری نمایندگی وجود داشته باشد) یا نامزدها را به ترتیب شایستگی در لیست قرار دهد. در بعضی کشورهای دارای نظام توتالیتر (تمامیت‌خواه)، انتخاب‌هایی صورت گرفته است که در آنها فقط نام یک نامزد در برگه‌ی رای نوشته شده است. در این موارد رای‌دهنده باید یا به همان یک نامزد رای دهد یا رای ندهد. چنین انتخاباتی، «انتخابات» به معنای رایج کلمه نیست.

 

کوتاه سخن اینکه انتخابات و جنبش متناظر با آن، فصل و فرصت مغتنمی است برای پیوستن گسست ها و گسستن گره های بسته بر بغض های اجتماعی و سیاسی ساکنان صبور این سرزمین و بایسته است که این فصل و صبر را قدر بدانیم تا بمانیم.

 

گردآوری: پادشا

ensani.ir

aftabir.com

fa.wikipedia.org

 


ویدیو : همه آنچه درباره قانون انتخابات باید بدانید