همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟ : سیم‌کارت‌های سه اپراتور تلفن همراه کشور در شرایطی ...


سیم‌کارت‌های سه اپراتور تلفن همراه کشور در شرایطی سخت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا سریع ترین، ارزان ترین و پایدارترین اپراتور را بشناسیم.

روزنامه هفت صبح: در حال حاضر حق انتخاب چندانی نداریم. اگر از تالیا فاکتور بگیریم، سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تنها شرکت هایی هستند که خدمات سیم کارت های تلفن همراه ارائه می دهند. همراه اول را به عنوان اولین و بزرگترین می شناسیم. آنها نان کسوت خود را می خورند و به تعداد بیشتر مشترکانشان فخر می فروشند.

ایرانسل خیلی زود پیشرفت کرد. تبلیغات زیاد و البته رنگ زرد مهمترین ویژگی شان به حساب می آید. تعرفه های رنگی، بسته های تشویقی، سیم کارت های اعتباری و خدمات جدید در محبوبیت این اپراتور تاثیر زیادی داشت.

مبارز سوم رایتل است. آنها دیرتر رسیدند و کمی بدقولی چشانی کارشان بود. با اینحال استفاده از نسل سوم ارتباطات که از آن به عنوان 3G یاد می کنند، توانست تا حد زیادی در شهرتشان تاثیرگذار باشد.

ترجیح می دادیم دستمان باز بود و مثلا می توانستیم سیم کارت تلفن همراهمان را سوای بحث انحصار انتخاب کنیم اما پروانه صادر شده فعلا تنها ارائه دهنده خدمات نسل سوم موبایل است.

ایرانسل همراه اول رایتل , اینترنت ایرانسل همراه اول رایتل کدام سریع تر است , همراه اول یا ایرانسل یا رایتل

سیم‌کارت‌های سه اپراتور تلفن همراه کشور در شرایطی سخت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا سریع ترین، ارزان ترین و پایدارترین اپراتور را بشناسیم.

یکی خودش را بزرگ‌ترین می‌داند، آن یکی به سرعت بالای اینترنتش می‌نازد و سومی ‌با تعرفه‌های انعطاف‌پذیر و طرح‌های رنگی قدم به میدان رقابت گذاشته است. تقریبا هیچ راهی برای مقایسه دقیق و علمی ‌سه اپراتور تلفن همراه کشور وجود ندارد.‌ با توجه به تفاوت تکنولوژی مورد استفاده رایتل با دو اپراتور دیگر، در بسیاری موارد انجام مقایسه کار دقیقی نیست. به همین خاطر ناچار بودیم هر سه سیم‌کارت را در بهترین شرایطی که می‌توانند در آن قرار بگیرند مورد آزمایش قرار دهیم.

 نتیجه نهایی این آزمایش‌ها باعث نمی‌شود همین حالا سیم‌کارت قدیمی‌تان را بیرون بیاورید و آن را دور بیندازید. اگر از موضوع اینترنت پرسرعت رایتل فاکتور بگیریم زندگی با سیم‌کارت قدیمی ‌همچنان امکان‌پذیر است. ممکن است این موضوع خیلی اذیت‌تان می‌کند.   شاید به همین دلیل بیشتر کاربران تصمیم می‌گیرند دو سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه با خودشان این طرف و آن‌طرف ببرند. تمامی ‌تست‌های تخصصی این گزارش را مدیون ایمان عزیزی در سایت آی‌تی رسان هستیم.

  آنها را بشناسید


  همراه اول: در سال 72 تاسیس شد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی کشور از نظر تعداد مشترک است.

   تکنولوژی: در آغاز تنها برقراری مکالمات صوتی را در دستور کار خود داشت. پس از گذشت 10 سال سرویس پیام کوتاه راه‌اندازی شد و پنج سال بعد از آن اینترنت را به لیست سرویس‌هایش اضافه کرد. سرویس‌های این شرکت بر پایه نسل دوم تلفن همراه ارائه می‌شود که در چند مورد ارتقا پیدا کرده است.

آموزش غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی همراه اول ، ایرانسل و رایتل , اینترنت همراه ایرانسل , انتقال شارژ از ایرانسل به همراه اول

  ایرانسل: در پاییز 85 تاسیس شد و در حال حاضر دومین اپراتور بزرگ کشور از نظر تعداد مشترک است. این شرکت علاوه بر تلفن همراه، در زمینه اینترنت همراه وایمکس نیز فعالیت می‌کند.

 تکنولوژی: ارائه سرویس‌های جدید مثل اینترنت همراه و MMS یکی از مهمترین ویژگی‌های این اپراتور بود. آنها دو سال پس از شروع فعالیت، سیستم خود را به نسل 2.75 بهینه شده ارتقا دادند.

انتقال شارژ از همراه اول به ایرانسل , ایرانسل یا همراه اول , تنظیمات اینترنت همراه ایرانسل

  رایتل: تاسیس این شرکت به سال1386 برمی‌گردد اما مجوز ارائه خدمات آن به دلیل برخی مشکلات در سال 1389 صادر شد تا سیم‌کارت‌های‌شان واگذار شود. هدف این شرکت تلاش برای برقراری مکالمه تصویری و ارائه نسل سوم تلفن همراه بود. هم اکنون سرویس مکالمه تصویری مسدود شده است.

 تکنولوژی: رایتل به طور مستقیم سراغ نسل سوم رفت و در حال حاضر تنها شرکتی است که چنین سرویسی را ارائه می‌دهد.

انتقال شارژ همراه اول به ایرانسل , فعال کردن اینترنت همراه ایرانسل , اینترنت ایرانسل یا رایتل

  تست در چه شرایطی انجام شد؟

طبق ادعای خودشان، هر سه شرکت در استان تهران دارای پوشش کامل هستند. بررسی پوشش شبکه ما محدود به شهر نیست و تست جاده‌ای نیز در این بررسی قرار دارد. ظاهرا رایتل میانه خوبی با جاده ندارد. همراه اول و ایرانسل در پوشش جاده‌ای در یک سطح هستند ولی هنوز کامل نبوده و باید در این بخش بیشتر تلاش کنند. یکی از نقاط ضعف اپراتورهای ایرانی همین بخش پوشش جاده‌ای است که بر خلاف ادعای برخی از آن‌ها مبنی بر پوشش کامل جاده‌ای، هنوز در بسیاری از مناطق نقطه کور وجود دارد.



  تست سرعت اینترنت


در این بخش روی هر کدام از سیم کارت‌ها یک تست سرعت در شرایط مختلف می‌گیریم تا ببینیم این اپراتورها چند مرده حلاجند! سیم‌کارت‌ها را برداشته و به جایی می‌رویم که هر سه سیم‌کارت دارای بهترین قدرت سیگنال و پایین‌ترین ترافیک شبکه اینترنتی هستند. چون امکان چک کردن در شرایط بدون ترافیک و خط اختصاصی نبود، مجبور شدیم در ساعتی که پایین‌ترین حجم ارتباطات در آن انجام می‌شود، به انجام تست بپردازیم. از هر سه اپراتور چندین بار تست گرفته شده و بهترین را برای شما انتخاب کردیم.

سیم‌کارت رایتل استفاده شده در این آزمایش از سرعت 1024 استفاده می‌کرد اما در این تست سرعتی حدود 1800 کیلوبیت بر ثانیه را ثبت کرد که رکورد خوبی است. تست بعدی در اتومبیل در حال حرکت انجام شد. ظاهرا رایتل خوب از پس سرعت اتومبیل برآمد و نتایج قابل قبولی کسب کرد. طبق این نتایج بهترین اپراتور برای استفاده در حرکت رایتل است. اپراتور ایرانسل هم حد وسط را گرفت و مخصوص محیط باز و شرایط نسبتا ایده‌آل است. اما پایداری همراه اول در شرایط مختلف و مکان‌های دارای پوشش بسیار خوب است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که رایتل با اتکا بر پروانه انحصاری خود فعلا تنها اپراتور مجاز برای ارائه خدمات 3G به حساب می‌آید.



  تست بوت سیم‌کارت


از لحظه راه‌اندازی اولیه تا زمان برقراری اولین تماس، سیم‌کارت نیازمند ایجاد و تبادل یک سری اطلاعات است. در هر نسل تلفن همراه که از الگوریتم‌ها و کانال‌های خاصی جهت این تبادل استفاده می‌شود که متناسب با آن‌ها سرعت عملکرد این فرآیند تغییر می‌کند.

در واقع ما با این تست به شما نشان خواهیم داد که کدام اپراتور از  سیستم قوی‌تر و سرعت عملکرد بهتری در این مورد برخوردار است.   در تلفن‌های جدید گزینه offline یا حالت پرواز وجود دارد و نیازی به خاموش و روشن کردن دستگاه نیست ولی به خاطر استفاده از یک گوشی در این تست، مجبور به خاموش کردن دستگاه و تعویض سیم‌کارت هستیم. نتایجی که پس از بررسی به دست آمد، برای هر اپراتور به این ترتیب است: همراه اول پس از 16 ثانیه اولین تماس را برقرار کرد. سیم‌کارت ایرانسل پس از 19 ثانیه و رایتل پس از 15 ثانیه اولین تماس را برقرار کردند.



  تست دریافت پیام کوتاه


پیام کوتاه پس از ارسال در مرکز پیام هر اپراتور ذخیره و پس از آن برای مشترک ارسال می‌شود. حال اگر مشترک در شبکه نبود، در همان مرکز ذخیره می‌ماند تا پس از اولین اتصال به شبکه ارسال شود. این یعنی موقعیت مشترک به روزرسانی شده و به مرکز پیام ارسال شود تا اعلام کند مشترک در دسترس است و پیام برای او ارسال شود. این حالت مشابه زمان خاموش بودن دستگاه است. پس سیم‌کارت را در گوشی قرار داده و آن را به حالت آفلاین می‌بریم و سپس یک پیام کوتاه ارسال می‌کنیم.

پس از پنج دقیقه گوشی و سیم‌کارت را فعال و منتظر دریافت پیام می‌شویم. مدت زمان به دست آمده، زمان تاخیر در شناسایی و ارسال پیام از مرکز کامپیوتر به مرکز پیام است. همراه اول 90 ثانیه پس از روشن شدن، پیام را دریافت کرد. پیامک ارسال شده پس از 8 دقیقه به سیم‌کارت ایرانسل رسید‌ و سیم‌کارت رایتل رکورد 2 دقیقه را برای خود به جا گذاشت.



  مقایسه قیمت


پس از بررسی‌های تخصصی این سه اپراتور، به سراغ قیمت سرویس‌های ارائه شده توسط این شرکت‌ها می‌رویم. این سخت‌ترین قسمت تست بود چون هر اپراتور برای خود ساعات اوج مصرف و مصرف معمولی تعیین کرده و علاوه بر آن تعداد تعرفه‌ها برای سیم‌کارت‌های اعتباری و دایمی‌ کمی کار را پیچیده می‌کند. ایرانسل را می‌توانیم در مجموع کم‌هزینه‌ترین اپراتور به حساب بیاوریم. با توجه به اینکه این اپراتور از نسل 2.75 استفاده می‌کند، از نظر سرعت اینترنت عقب می‌افتد.

 وضع برای همراه اول کمی‌ پیچیده است. از یک طرف وقتی تعرفه‌ها را مقایسه می‌کنیم کمی‌ گران‌تر هستند و از طرف دیگر در تمام تست‌ها در مقایسه با دو اپراتور دیگر از پوشش بهتری برخوردار است.  رایتل که از همان اول شروع به کار با قوانین ایران به مشکلاتی برخورده بود، همچنان درگیر این قوانین و طرز فکرهای خاص است.  سرویس مکالمه تصویری این اپراتور در بین رقبا یک امتیاز ویژه به شمار می‌رفت اما این سرویس مسدود شده و باعث می‌شود رایتل در سطح متوسط باقی بماند و تنها به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت همراه تبدیل شود.

تعداد مشترکین و سطح پوشش شبکه این اپراتور بسیار پایین است و در حالی که این شرکت نقشه‌هایی را در مناطق مختلف کشور روی وب‌سایت خود قرار داده اما آزمایشات ما چیز دیگری را ثبت کرد.

در حالت مقایسه با نسل قبلی، رایتل می‌تواند از آنتن‌های کوتاه‌تر و کمتری در مجموع استفاده کند اما این موضوع را در نظر نگرفته که تعداد آنتن‌های کوتاه در یک خیابان با 500 ساختمان بالای چهار طبقه، چگونه باید پاسخگوی نیاز مشترکان باشد.


ویدیو : همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟