همراهی تلویزیون در خبرسازی علیه دولت در روز جهانی تغذیه باشیر مادر/ اخراج ۴۷هزار مادر، خبر ۲سال پیش بود! :



تغذیه با شیر مادر , تغذیه همزمان نوزاد با شیر مادر و شیرخشک , روز جهانی مادر

 صدا و سیما باز هم دانسته یا ندانسته در چنبره موجسازی اخباری افتاد که این روزها برخی رسانه ها منتشر می کنند. گفتگوی ویژه خبری دیشب درباره اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل به خاطر مرخصی زایمان بود که ۲ سال پیش منتشر شده بود و سال گذشته بخشنامه آن ابلاغ شده و همه این مادران به کار بازگشته بودند!

 انتخاب سردبیر برنامه ویژه خبری اخبار ساعت ۲۲ و ۳۰ شبکه دو سیما باعث شد خبری که ۲ سال پیش منتشر شده بود، مجددا مورد بحث قرار بگیرد. خبری که ما دو سال پیش منتشر شده بود و مادران شاغل پس از آن با پیگیری مجلس و دولت، به سر کار برگشته بودند ولی مجری برنامه، با آب و تاب برای مهمانان برنامه گفت.

در این برنامه سعی شد مشکلات قانون مرخصی زایمان با حضور زدا، معاون مالی و اداری سازمان تامین اجتماعی، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه مشروح این گفتگوی ویژه را می خوانید:

جریان اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل چیست؟
زدا: این مصاحبه مربوط به ۲ سال پیش است و جدیدا یک خبرگزاری این را باز نشر کرده ولی مربوط به الان نیست.

یعنی آمار جدیدی از اخراجی ها ندارید یا اخراج جدیدی نشده؟
زدا: سال ۹۱ این تحقیقات انجام می شود و بر اساس نتایجی که به دست می آید از ۴۸ هزار نفر خانمهای محترم، ۴۷ هزار نفر اخراج ئمی شوند. بعد از آن وزیر محترم آقای دکتر ربیعی بخشنامه ای را صادر کردند و به ادارات کل ابلاغ کردند. از آن تاریخ به بعد کسی حق اخراج بابت این موضوع نداریم.

ولی ۲ روز است این مصاحبه روی خط خبرگزاریهاست.
زدا: در سال ۹۳ در خردادماه این بخشنامه صادر شده و این مسئله دیگر از موضوعیت افتاده!

این خبر اذهان جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد. چرا شفاف سازی نکردید؟
زدا: باید از آن خبرگزاری محترم بپرسید چرا این کار را کرده! ما از پارسال اقدام کردیم و دیگر موردی بابت اخراجی نداریم.

شما این سخنان را تایید می کنید؟
سخنگوی کمیسیون اجتماعی: درست است این مصاحبه دو سال پیش از طرف جناب زدا انجام شده بود و ما در مجلس حساس شدیم و از وزیر خواهش کردیم به مجلس تشریف بیاورند و در آن جلسه به این نکته پرداخته شد و پس از آن ورود خوبی شد و الان نیز اشاره شد اصل اخراج مادران شیرده غیرقانونی بود و اشتباهی نیز شد که مربوط به دوران شیردهی ۶ ماهه بوده و این نسبت به دوران شیردهی داده شد اشتباها و این مداخله شده بود ولی در بخش دولتی کار به خوبی پیگیری شد و همه دستگاه ها اجرا کردند. حتی در این اواخر هم آموزش و پرورش که این بخشنامه را اجرا نکرده بود، اجرا کرد.

یعنی دیگر اجرا می شود؟
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: باید اجرا کنند و اگر کسی اجرا نمی کند باید به قانون تکمین کند.

چرا خبر آمار ۴۷ هزار اخراجی مادر شاغل چرا دوباره امروز تکرار شد؟
مولاوردی: این امروز روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت و ما مورد سئوال قرار گرفتیم و ما واکنشی در مقابل خبر خواهیم داشت به این ترتیب مسئله مطرح شد و پای ثابت جلسات ما این سئوال بود. من این خبر را چند ماه پیش هم دیده بودم ولی اخیرا ۲ روز پیش هم بازنشر شده بود و به این ترتیب مطرح شده بود و گسترده منتشر شده بود.

شما هم به این آمار رسیدید؟
مولاوردی: ما در پاسخ به سئوال که چه خواهید کرد مواجه شدم. خانمهایی موردی با این موضوع برخورد کرده بودند و موردی مکاتبه و مراجعه داشتند.

از اقدامات دولت درباره افزایش ۳ ماه مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه اطلاعی دارید؟
سخنگوی کمیسیون اجتماعی: وقتی دولت بخشنامه ای ابلاغ می کند تکلیف برای دستگاه ها می شود و ردیف بودجه ای برای این کار پیش بینی می شود.

مجلس محل تامین منابع را دیده؟
سخنگوی کمیسیون اجتماعی: مجلس پیشنهاد کرده و دولت پیشقدم بوده. این از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جمعیت بود. موضوع مادران نخبه و تحصیل کرده هستند که شاغلند و مناسب است در کشور ما مرخصی زایمان و شیردهی بدهند. مجلس با این نگاه قوانین مختلف از جمله کار، شیردهی و مرخصی زایمان را گشایش داد و با پیش بینی منابع در بودجه سنواتی، این تبدیل به الزام شد.

درباره تامین منابع مالی افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه در اختیار شما قرار گرفته؟
زدا: نه متاسفانه، علی رغم این پیش بینی ها، به ما اختصاص ندادند. آنها نیز دوست دارند این قانون اجرا شود.

چقدر بودجه دارید؟
زدا: ما در سال ۹۴ حدود ۳۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که هیچی از آن را در اختیار نداریم.

در بودجه ۹۴ برای اجرای قانون افزایش ۳ ماهه مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه چقدر پیش بینی شد؟
مولاوردی: ردیف اعتباری خاصی پیش بینی نشد ولی در سرجمع اعتبارات سیاستهای افزایش جمعیت که در اختیار وزارت بهداشت بود پیشنهاد کردیم از آن محل داشته باشیم و در سازمان مدیریت و برنامه ریزی این پیشنهاد شد که از آن جا بگیریم و جواب دادند می توانند از این بودجه استفاده کنند. نهایتا در این مرحله متوقف مانده.

این بودجه ممکن است صرف جاهای دیگر شود. آیا درباره این قانون درخواست ندادید؟
مولاوردی: با برخوردی که سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۳ و ۴ درباره این مابه تفاوت ۶ ماه به ۹ ماه انجام داده تمام پیگیری های ما با توجه به شرایط دولت در زمان تدوین لایحه بودجه به جایی نرسید. نهایتا نظر سازمان این بود که دستگاه ها می توانند بردارند، یعنی اجازه را صادر کرد سازمانها از سرجمع اعتبار خود می توانند بودجه این کار را اختصاص دهند. با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری این اختیار به متقاضیان داده شده که به دستگاه ها مراجعه کنند و در صورت استنکاف دستگاه ها، به دیوان شکایت کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی: اخراج مادران کاملا غیرقانونی است و دولت هم بودجه نداده ولی این نافی حقوق افراد نیست. کسانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند حق دارند از ۹ ماه مرخصی زایمان و شیردهی استفاده کنند. عدم تامین اعتبار نافی حقوق آنها نیست. باید این مسئله در بودجه سنواتی دیده شود. سازمان مدیریت و برنتامه ریزی می گوید این را در سرجمع اعتبارات دستگاه ها می بینیم. اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی نیز تحت عنوان بحث افزایش جمعیت در بودجه سنواتی است و معمولا اختصاص داده نمی شود و گاهی میزان تخصیص آن صفر است. راضی هستیم این منابع در اختیار مادران شیرده قرار گیرد.

راهکارهایی که در مجلس پیشنهاد می شود را می شود اجرایی کرد؟ شما درباره اجرای این قانون گفتید نباید موجب حذف زنان از بازار کار شود و کارفرمایان کمتر تمایل به جذب زنان داشته باشند؟
مولاوردی: این بحث مهمی است. امروز روز جهانی تغذیه با شیر مادر است و شعار انتخاب شده حمایت از مادران شاغل برای شیردهی و پرورش کودک است. تسهیلات و امکانات باید دراختیار مادران قرار گیرد. لذا علاوه بر در نظر گرفتن این امکانات، باید توجه داشت امنیت شغلی زنان به خطر نیفتد. در کنار این قانون، در بخش دولتی که الزام اجرای قانون به وجود آمده و به بخش خصوصی که می رسیم اگر می خواهیم کارفرمایان متحمل هزینه های بیش از لزوم نشوند، باید مشوقهای لازم را در اختیار بخش خصوصی گذاشت. در تمام دنیا نیز این مشوقها هست. در دنیا حق بیمه مادران شاغل را دولت می پردازد. یا معافیتهای مالیاتی می دهند. توازنی بین امکانات و تسهیلات با امنیت شغلی باید ایجاد شود. به همین دلیل یکی از راهکارها این است که نشد ۹ ماه به اجرا درآید، مهد کودکها در ادارات دایر شود.

مشکل کارفرمایان نیستند. مشکل تامین منابع مالی است؟
مولاوردی: عرض کردم دو بخش دارد که یک بخش دستگاه های دولتی است و بخش تامین اجتماعی مربوط به کارفرمایان خصوصی است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی: صورت مسئله را نباید پاک کرد. حق فرزندآوری یک حق اساسی است. در برخی کشورها تا ۲سال مرخصی شیردهی دارند و تا ۵ سال ساعت کاری مادران کم می شود. در برخی کشورها تا ۸ سال این کاهش اتفاق می افتد. الان ما داریم در این مسیر قدم برمی داریم که مادری که شاغل است، فرزند او از محبتش محروم بماند. باید این نیاز بیولوژیک انسانها را به رسمیت بشناسیم. انتظار داریم خانم مولاوردی سر اجرای این قانون محکم بیایستند.

مشکل کجاست؟
مولاوردی: مشکل اصلی به جز بار مالی را قبلا اعلام کردم که مسئله کارفرمایان بخش خصوصی است. الان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی هماهنگ کردیم تا مادران شاغل بتوانند بدون دغدغه به مرخصی زایمان بروند و در دوره شیردهی نیز از بحث کاهش ساعت کار خود استفاده کنند.

آیا اینها در زمان مرخصی حقوق می گیرند؟
سخنگوی کمیسیون اجتماعی: باید حقوق خود را دریافت کنند.

بالاخره سازمان تامین اجتماعی حقوق مادران شاغل را در زمان مرخصی پرداخت می کند؟
زدا: ما تعهدات زیادی داریم. توجه شما را جلب می کنم به مواد ۲۶ و ۲۹ قانون پنجم. ما مکلف شدیم تا زمانی که اعتبار لازم برای هر طرحی را دریافت نکرده، حق ورود نداریم و اگر تعهد ایجاد شود، تعهد زاید است. فعلا ۶ ماه حقوق را با افتخار تقدیم می کنیم ولی درباره ۳ ماه اضافه اش تکلیفی نداریم.


  اخبار  اجتماعی  - خبر  انلاین 


ویدیو : همراهی تلویزیون در خبرسازی علیه دولت در روز جهانی تغذیه باشیر مادر/ اخراج ۴۷هزار مادر، خبر ۲سال پیش بود!