هلال ماه شوال غروب فردا قابل رؤیت است : مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی ...


مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی گفت: ارتفاع هلال برای غروب روز یکشنبه در مناطق شمالی ایران صفر درجه است و هر چه به طرف جنوب حرکت کنیم، بیشتر می‌شود، ولی حتی در بهترین نقطه نیز به یک درجه نمی‌رسد. خبرگزاری فارس: محمد صالح نجف امروز در گفت‌وگویی در قم با اشاره به رویت هلال ماه اظهار کرد: با توجه به محاسبات انجام شده توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی هلال ماه شوال 1435 در صورت مساعد بودن هوا غروب دوشنبه ششم مرداد 93 قابل رؤیت است.

وی خاطرنشان کرد: همین محاسبات نشان می‌دهد که هلال ماه در غروب روز یکشنبه با چشم غیرمسلح در هیچ نقطه‌ای از مناطق قاره آسیا، استرالیا، اروپا، آفریقا و آمریکای شمالی قابل رویت نیست، البته این احتمال وجود دارد که در قاره آمریکای جنوبی در صورت صاف بودن هوا هلال ماه قابل رؤیت باشد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی عنوان کرد: ارتفاع هلال برای غروب روز یکشنبه در مناطق شمالی ایران صفر درجه است و هرچه به طرف جنوب حرکت کنیم، بیشتر می‌شود، ولی حتی در بهترین نقطه نیز به یک درجه نمی‌رسد و این امر بیانگر عدم امکان رؤیت هلال ماه در غروب یکشنبه در کشور است.

وی یادآور شد: ارتفاع ماه برای ششم مرداد شش درجه برای قم است و هر چه به طرف شمال حرکت کنیم، این ارتفاع پایین‌تر می‌شود و اگر به طرف جنوب حرکت کنیم، ارتفاع بیشتر می‌شود.هلال ماه با ارتفاع پایین، روز دوشنبه مکث پایینی دارد و مدت زمانی که پس از غروب آفتاب می‌ماند، کم است ولی رؤیت این هلال به آسمانی صاف و بدون گرد و غبار نیاز دارد. پیش‌بینی است که امروز هلال ماه در بیشتر مناطق مانند اروپا،‌ آسیا، استرالیا و شمال قاره آمریکا قابل رؤیت نیست و به احتمال قوی احتمال گزارش مستند علمی درباره رؤیت هلال وجود ندارد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی عنوان کرد: یکشنبه یک ساعت پیش از غروب آفتاب یک گروه در بوستان علوی مستقر می‌شود تا به رصد هلال ماه بپردازند.

وی با بیان اینکه دو یا سه گروه برای روز دوشنبه در قم و شهرهای اطراف برای استهلال ماه مستقر می‌شوند، گفت: رصد تخصصی استهلال ماه روز دوشنبه صورت می‌گیرد که از بعد از ظهر در اطراف شهر و یک ساعت مانده به غروب آفتاب در داخل شهر مستقر می‌شوند.

نجف یادآور شد: گروه‌های رصد هلال ماه امروز و فردا با تجهیزات کامل استقرار پیدا می‌کنند و باید در نظر داشت که امروز احتمال رؤیت ماه وجود ندارد و با ابزار و تجهیزات نیز احتمال رؤیت ماه ضعیف و بعید است، ولی برخی این ادعا را دارند که شاید در آفریقای جنوبی امکان رؤیت هلال ماه وجود داشته باشد.


ویدیو : هلال ماه شوال غروب فردا قابل رؤیت است