هفته پر التهاب طلا :   اخبار اقتصادی - آیا بحران اوکراین بر آمار اقتصادی غلبه ...



بارداری هفته به هفته , هفته دفاع مقدس , هفته دولت

 

اخبار اقتصادی - آیا بحران اوکراین بر آمار اقتصادی غلبه می‌کند؟
هفته پر التهاب طلا

طلا در حالی هفته گذشته از مرز 1300 دلار برای هر اونس هم بالاتر رفت که رو به وخامت گذاشتن اوضاع اوکراین باعث شده بیشتر کارشناسان افزایش قیمت این فلز گرانبها را پیش‌بینی کنند.

نگرانی‌ها درباره افزایش تنش‌های میان روسیه و اوکراین از سویی و روسیه و غرب از سوی دیگر، به‌علاوه نگرانی درباره «خریدهای فنی طلا»، باعث شده تا بیشتر تحلیلگران بازار از افزایش قیمت طلا در روزهای آینده خبر بدهند. (خریدهای فنی یا تکنیکال، خریدهایی است که بر اساس نمودارها و آمارها صورت می‌گیرند و معامله‌گران بر اساس روندهای تاریخی، تصور می‌کنند در حال حاضر شرایط کف قیمت وجود دارد و درنتیجه قیمت رو به افزایش می‌رود).


امروز-دوشنبه- نخستین روز هفته کاری جدید است و نگاه به بررسی هفتگی قیمت طلا و پیش‌بینی آن در سایت کیتکو می‌تواند جالب باشد. برای هفته پیش‌رو، 12 کارشناس پیش‌بینی افزایش قیمت را داشته‌اند؛ درحالی‌که چهار تحلیلگر افت قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند. سه نفر دیگر هم ثبات نسبی یا عدم تغییر را برای فلز زرد محتمل دانسته‌اند. البته با توجه به نگاه کارشناسان به بحران اوکراین، روند بازار طلا هم به روند تحولات اوکراین وابسته خواهد بود. هفته گذشته بیشتر کارشناسان با توجه به خوش‌بینی به انتشار آمار خوب اقتصادی ایالات‌متحده از کاهش قیمت فلز زرد سخن گفته بودند، اما تشدید جنگ لفظی بین مقامات منطقه و متحدان آنها باعث افزایش بهای طلا شد.


به قول جیم وایکاف، دبیر سایت کیتکو، تنشی کوچک در عرصه دیپلماسی یا سیاسی برای بالا بردن قیمت طلا کافی خواهد بود، «گرچه برای جهش قیمت باید گلوله‌ای شلیک شود.» عمده پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که در صورت آرام شدن اوضاع، اونس طلا در مرزی پایین‌تر از قیمت بسته شدن بازار در پایان هفته گذشته میلادی؛ یعنی 1304 دلار، تثبیت خواهد شد و در صورت بروز خشونت‌های گسترده‌تر، فلز زرد بیشتر تقویت خواهد شد. فرنک‌لش، دلال و تحلیلگر موسسه بازرگانی فیوچرپس، می‌گوید: «حرکت از رکورد پایین‌ترین قیمت حدود 9 هفته گذشته به حدود 1300 دلار، روی انتظارات فعالان تاثیرگذار بود و معامله‌گران احتمالا این هفته هم روی افزایش قیمت‌ها حساب باز می‌کنند.» البته چنان‌که گفته شد همه با این نظر موافق نیستند. ایرا اپستاین، از مدیران لین‌گروپ، می‌گوید: «من در گروه هواداران کاهش قیمت هستم. اوضاع خوب بازارهای سهام و بهبود اقتصادهای مختلف در دنیا نشان می‌دهد که برای طلا اخبار بد بیشتر از اخبار خوب است؛ اما این سوال هم وجود دارد که اوضاع اوکراین چه خواهد شد. موضوع این است که وقوع جنگ دور از ذهن است به‌خصوص وقتی اروپا علاقه‌ای به قطع منابع انرژی از روسیه ندارد.»


با توجه به اثرگذاری بحران اوکراین و آمار اقتصادی در هفته‌های گذشته، بسیاری از فعالان بازار هم سردرگم مانده‌اند. دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد دی‌تی‌ان، می‌گوید: «پیش‌بینی وضعیت بازار در این هفته واقعا دشوار است. چه برای افزایش، چه برای کاهش و چه برای ثبات می‌توان دلایلی آورد.» دبی کارلسون، تحلیلگر بازار می‌نویسد: «این هفته مالامال از رویدادهایی است که می‌توانند بر بازار طلا اثر بگذارند. جلسه سیاست‌گذاری پولی فدرال رزرو و انتشار داده‌های شمار حقوق بگیران بخش غیرکشاورزی و البته اوضاع اوکراین مهم‌ترین رویدادهای هفته خواهند بود.»

 

به این ترتیب اوضاع اوکراین تنها مساله‌ای نیست که این هفته به آن توجه خواهد شد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا، چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته جلسه برگزار خواهد کرد و اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو 10 میلیارد دلار دیگر در هر ماه از برنامه تسهیل کمی خود بکاهد. همچنین جمعه دپارتمان کار آمریکا داده‌های حقوق‌بگیران ماه آوریل را منتشر خواهد کرد. فعالان بازار طلا همچنین به میزان تقاضای فیزیکی توجه خواهند کرد. این هفته زمان برگزاری فستیوال «آکشایا تریتیا» در هند است که می‌تواند باعث افزایش جزئی بهای طلا شود. طلا هفته پیش را با 1304 دلار به پایان برد تا سرمایه‌ای امن در نظر گرفته شود.


معامله‌گران طلا درواقع این هفته ممکن است با توجه به رویدادهای گوناگون با بازاری شناور روبه‌رو شوند. با این حال خوش‌بینی نسبت به طلا فعلا ادامه دارد. چارلی ندوس، استراتژیست بازار در گروه لاساله فیوچرز می‌گوید: «اصولا این اوکراین است که می‌تواند باعث تغییر بزرگ شود. این موضوع را به وضوح در بازار می‌بینید. جداول خرید فنی هم مثبت هستند. هفته گذشته، هفته بزرگی بود. بازار سه بار زیر میانگین صدروزه رفت و برگشت. قیمت 1320 دلار برای هر اونس طلا می‌تواند معقول باشد.»
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : هفته پر التهاب طلا