هفته اول اسفند با برنامه عملی ما خانه‌تان را نو كنید... : این راهنما به شما ...


این راهنما به شما كمك می‌كند بتوانید برای كارهای سنگین خانه‌داری برنامه‌ریزی كنید و در روزهای آخر نزدیك عید فشار زیادی متحمل نشوید

برنامه به خانه برمیگردیم , برنامه غذایی هفتگی برای زنان خانه دار , برنامه بدنسازی در خانه

پادشا: تازه اول اسفند است و هنوز برای خیلی‌ها وقت خانه تكانی نشده اما بهتر است از حالا در جو خانه‌تكانی قرار بگیرید و به‌خصوص برای انجام‌دادن پروژه‌های بزرگ خانه‌داری تصمیم‌گیری كنید. تمیزكاری‌های عادی كاری ندارد و شما چند روز قبل از عید باید آن‌ها را انجام دهید ولی جاهایی از خانه كه هر روز تمیز نمی‌شوند و تمیزكردن آن‌ها سالی یك‌بار انجام می‌شود، معمولا بیشتر وقت می‌گیرند و شما باید حتما برای آن‌ها برنامه‌ریزی كنید. تا پانزدهم اسفند ماه فرصت دارید این بخش‌های خانه را تمیز كنید. در شماره اسفند ماه، نكاتی درباره باقی كارهای نظافت خانه را می‌خوانید.



برنامه ریزی برای کارهای خانه , برنامه بدنسازی در خانه بدون وسیله , برنامه غذایی برای یک هفته

  نشیمن تمیز خانه شما

اگر مبل‌های شما روكش دارند می‌توانید به راحتی آ‌ن‌ها را در ماشین لباس‌شویی بشویید. اما اگر پارچه مبل واقعا كثیف است باید برای نظافت آن فكر كنید. اگر می‌خواهید هزینه كنید و تغییری در مبلمان‌تان بدهید می‌توانید پارچه مبل‌ها را عوض كنید. البته برای این‌كار باید از كمی قبل اقدام می‌كردید. چون این كار زمان‌بر است و بعید است تا عید تمام شود. به جای آن می‌توانید پارچه مبل‌ها را بشویید.

برای این كار شامپو فرش مناسب‌ترین گزینه است. قبل از شروع شست‌وشو لكه‌های روی مبلمان را برطرف كنید و بعد شست‌وشو را شروع كنید. درست مثل شست‌وشوی فرش باید شامپو فرش را با مقدار گفته شده با آب مخلوط كنیدو با یك تكه پارچه یا ابر كف را روی پارچه مبل بمالید و با یك دستمال خشك آن را خشك كنید. قبل از این‌كه تمام پارچه را كفی كنید كف را روی بخش كوچكی از پارچه كه مشخص نیست استفاده كنید تا مطمئن شوید پارچه مبل شما رنگ نمی‌دهد. اگر دیدید ابر رنگی شد یعنی رنگ پارچه ثابت نیست و باید شستن مبل را به شركت‌های مخصوص بسپارید. این شركت‌ها را می‌توانید از نیازمندی‌های روزنامه پیدا كنید.مبل‌های چرمی را هم می‌توانید با یك اسكاچ كفی تمیز كنید و بعد با یك كهنه تمیز كف را پاك كنید. از تمیز كننده‌های مخصوص هم برای این مبل‌ها می‌توانید استفاده كنید.



دیوارهایی تمیزتر از همیشه

دیوارها هم در هوای تهران دوده می‌گیرند و كثیف می‌شوند. اگر كثیفی دیوار زیاد است بهتر است آن را رنگ كنید ولی اگر وقت ندارید و دیوار زیاد كثیف نیست می‌توانید آن را بشویید. شستن دیوارهایی كه با رنگ‌روغن رنگ شده‌اند كار سختی نیست. در یك سطل، آب و مایع ظرف‌شویی یا پودر لباس‌شویی را مخلوط كنید و با اسكاچ به دیوار بكشید. بعد بلافاصله كف را با یك دستمال خشك و تمیز پاك كنید. آب سطل را هم مرتب عوض كنید تا آب كثیف روی دیوارهای شما لكه نیندازد. اگر می‌خواهید دیواری كه كاغذ دیواری شده را بشویید باید مطمئن باشید كه كاغذ دیواری قابل شست‌وشو است.دیوارهای سرامیكی را می‌توانید به راحتی با اسكاچ و ماده شوینده تمیز كنید. برای تمیز كردن زه‌كشی بین دیوارها می‌توانید با جوش شیرین و آب یك خمیر درست كنید و روی زه‌كشی بمالید. بعد از چند دقیقه زه‌كشی بین كاشی‌ها سفید و تمیز خواهد شد.



برنامه به خانه برمیگردیم شبکه تهران , برنامه ریزی خانه داری دبیرستانی , بهترین برنامه ورزشی برای نوجوانان در خانه

این هدیه‌های قرمز رنگ

قدیمی‌ها فرش‌های قرمز رنگ‌شان را در حیاط می‌شستند و روی دیوار بام پهن می‌كردند تا خشك شوند. دیوارهای فرش‌پوش شهر خبر از رسیدن بهار می‌داد اما حالا دیگر كسی این‌طوری فرش نمی‌شوید. هر چند كه نزدیك عید روی پشت‌بام‌های خانه‌های قدیمی جنوب شهر فرش می‌بینید ولی در خانه‌های نوساز به دلیل نداشتن حیاط، شستن فرش‌ها با این راه میسر نیست. به جای آن می‌توانید فرش‌تان را برای شست‌وشو به شركت‌های قالی‌شویی بدهید. این راه مخصوصا برای قالی‌های گران‌قیمت و ابریشمی مناسب است چون شست‌وشوی آن‌ها با دست ممكن است خراب‌شان كند.

قیمت شست‌وشوی فرش به متراژ آن، جنس فرش و شركتی كه قالی شما را می شوید بستگی دارد. قیمت شست‌وشوی فرش از متر 5 هزار تومان برای فرش معمولی شروع می‌شود و تا 15 هزار تومان برای قالی‌های ابریشمی می‌رسد. اگر قالی‌های گران قیمت دارید پیشنهاد می‌كنیم آن‌ها را برای شست‌وشو به یك شركت معتبر بسپارید. آن‌ها هنگام تحویل گرفتن فرش یك كارشناس می‌فرستند و قالی شما را بررسی می‌كنند. اگر هنگام شست‌وشو برای فرش مشكلی پیش بیاید مسئولیت آن را می‌پذیرند اما شركت‌های ارزان و معمولی این كار را نمی‌كنند. بهتر است با شركت‌هایی تماس بگیرید كه قبلا امتحان‌شان را پس داده باشند و تعریف آن‌ها را از كسی شنیده باشید. الان كه دم عید است سر شركت‌های قالی‌شویی خیلی شلوغ است و قیمتی كه تعیین می‌كنند بالاتر است. در حالت عادی فرش را یك هفته‌ای می‌شویند و حالا امكان دارد برای شست‌وشوی فرش به وقت بیشتری نیاز داشته باشند. شماره تلفن این شركت‌ها را می‌توانید از صفحه نیازمندی‌های روزنامه همشهری هم پیدا كنید و بعضی از آن‌ها خدمات رفو و تعمیرات فرش هم انجام می‌دهند.

اگر دیدید برای سپردن فرش‌های‌تان به شركت‌های قالی‌شویی به اندازه كافی وقت ندارید مجبورید خودتان در خانه فرش را تمیز كنید. اگر حیاط دارید فرش را در حیاط بتكانید، تمام سطح آن را خیس كنید و كمی پودر لباس‌شویی روی آن بریزید. با دست كمی پودر را روی پرزها بمالید و مدتی صبر كنید. در آخر می‌توانید فرش را آبكشی كنید. دقت كنید كه كف لابه‌لای پرزها نمانده باشد. بعد آن را جایی پهن كنید تا خشك شود.

اگر در آپارتمان فرش را می‌شویید بهتر است از شامپو فرش استفاده كنید. یك تشت آب كنار دست‌تان بگذارید. به همان نسبت كه روی بسته بندی شامپو فرش نوشته شده، آن را با آب مخلوط كنید و با یك پارچه یا ابر، كف را روی فرش بمالید. با یك دستمال خشك و بعد از آن با یك دستمال خیس كف‌ها را جمع كنید. با این روش پرزهای رویی فرش شما كاملا تمیز می شود. بعد از آن باید پنجره را باز كنید یا یك پنكه جلو فرش روشن كنید تا فرش شما سریع خشك شود.



برنامه روزانه زن خانه دار , برنامه ورزش در خانه , برنامه کامل یک خانم خانه دار

  لباس پنجره‌ها

به‌خصوص اگر در تهران زندگی می‌كنید به خاطر وجود دوده، شستن پرده‌ها هر چند ماه یك‌بار اجتناب‌ناپذیر است. پرده‌ها درست جلوی پنجره در معرض دوده هستند و اگر روشن باشند خیلی زود كثیف خواهند شد. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند، پرده‌ها را به خشك‌شویی بدهند. خشك‌شویی پرده‌ها را تحویل می‌گیرد و شسته شده و اتو كشیده به شما تحویل می‌دهد. اگر پرده منزل شما مخمل یا از جنس و مدل خاصی است كه شستن آن سخت است یا به اتوی خاصی نیاز دارد بهتر است آن را به خشك‌شویی بدهید. در غیراین صورت می‌توانید خودتان در خانه پرده‌ها را بشویید.

قبل از شستن پرده را بتكانید یا با برس مخصوص جاروبرقی گرد و خاكش را بگیرید. برای شستن پرده در ماشین لباس‌شویی باید به تناسب اندازه پرده با حجم ماشین لباس‌شویی دقت كنید. اصلا بعید نیست پرده‌های شما برای ماشین لباس‌شویی‌تان بزرگ باشند. اگر وان دارید حتی می‌توانید پرده‌ها را با دست بشویید. وان را تا نیمه پر از آب كنید و آن را با ماده شست‌وشو مخلوط كنید. پرده‌ها را در آب و كف فرو ببرید و بعد از مدتی كمی ماساژ دهید و آبكشی كنید. البته شستن پرده با دست اصلا كار راحتی نیست.

بعد از این‌كه پرده را شستید باید آن را خشك كنید. می‌توانید هرجایی پرده را خشك كنید اما در این صورت باید حتما آن را اتو كنید. اتوی پرده هم به خاطر اندازه زیاد آن وقت زیادی از شما خواهد گرفت. به جای این كار اگر پرده شما مدل خاصی ندارد، می‌توانید آن را همان‌طور كه خیس است، سر جایش آویزان كنید. پرده صاف خشك می‌شود و نیاز به اتو نخواهد داشت. توجه كنید این روش برای دكور یا والون‌های مدل‌دار امكان‌پذیر نیست.


ویدیو : هفته اول اسفند با برنامه عملی ما خانه‌تان را نو كنید...