هشدار نسبت به خطر مدرك‌گرایی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی : هشدار نسبت به خطر ...



هشدار نسبت به خطر مدرك‌گرایی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی

رئیس دانشكده مهندسی دانشگاه شهید چمران با تاكید بر ضرورت توسعه تحصیلات تكمیلی گفت: برای آن‌كه این توسعه با چالش مواجه نشود باید همزمان با توسعه دوره‌های مختلف و گشایش رشته‌های جدید، آزمایشگاه‌ها تجهیز و حداقل‌های پژوهشی برای دانشجویان این مقاطع تامین شود.

 

هشدار , نسبت , دوره راز ثروت

 

دكتر محمد جورابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب عنوان كرد: به علت كثرت فارغ‌التحصیلان مقطع كارشناسی، تقاضا برای ورود به مقاطع تحصیلات تكمیلی در دانشگاه شهید چمران بسیار بالا است كه همین امر ضرورت توسعه دوره‌های تحصیلات تكمیلی را ایجاب می‌كند.

وی با اشاره به عملكرد نسبتاً خوب دانشكده مهندسی در این زمینه، به تصویب رشته كارشناسی ارشد مهندسی برق - گرایش مخابرات - و راه‌اندازی این رشته از سال 92 اشاره و تصریح كرد: به طور معمول در رشته‌های فنی تامین تجهیزات و نیازهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تكمیلی یك الزام است كه این مسئله و كمبود فضای آموزشی و پژوهشی یكی از چالش‌های اصلی فراروی دانشكده مهندسی برای توسعه تحصیلات تكمیلی است.

رئیس دانشكده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: برای آنكه دوره‌های تحصیلات تكمیلی موفقی داشته باشیم باید هركدام از گروه‌های آموزشی آزمایشگاه‌های تخصصی خود را داشته باشند و این‌كه صرفا به گذراندن یك مجموعه دروس نظری و اعطای مدرك بسنده شود، در دانشكده‌های فنی معنا ندارد. بنابراین هم‌زمان با راه‌اندازی رشته‌های جدید و افزایش پذیرش دانشجو باید فضاهای آموزشی و پژوهشی توسعه یابد.

جورابیان تاكید كرد: هیچ‌گاه از وضعیت امكانات و تجهیزات آزمایشگاهی راضی نبودیم و تنها می‌توان گفت این امكانات در حد معمولی جوابگو بوده‌‌ است؛ امكانات دانشگاه حتی درحد دانشگاه‌های پیشرفته و توسعه یافته در سطح ایران نیست كه بتوانیم پاسخ‌گوی نیازهای اصلی دانشجویان در مقاطع تحصیلات تكمیلی باشیم اما با این حال اساتید با استفاده از گرانت(پژوهانه) های خود به تجهیز آزمایشگاه‌ها كمك می‌كنند و بخشی از تجهیزات موردنیاز آزمایشگاه‌ها هم از محل پروژه‌های تحقیقاتی مشترك با صنعت تامین می‌شود.

وی با اشاره به چشم‌انداز كلی كشور برای دستیابی به رتبه علمی نخست منطقه در افق 1404، خطر مدرك‌گرایی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی را یك چالش تهدیدكننده در این بخش دانست و افزود: در بخش فنی اجازه نمی‌دهیم و در واقع نمی‌توانیم توسعه بی‌رویه داشته باشیم و این توسعه باید با دقت و كارشناسی و با توجه به امكانات موجود انجام شود تا كیفیت‌های آموزشی حفظ شود.

رئیس دانشكده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینكه بیشترین بخش امتیازآور در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها فعالیت‌های پژوهشی است، خاطرنشان كرد: ما خواستار ارتقاء رتبه علمی دانشگاه هستیم و تولید مقالات علمی بدون دانشجوی تحصیلات تكمیلی و توسعه دوره‌های تحصیلات تكمیلی امكان‌پذیر نیست؛ البته با تحقق این توسعه، بخشی از نیازها از محل فعالیت‌‌های اساتید، قرارداد با صنایع و بخشی هم از بودجه وزارت علوم تامین می‌شود.

جورابیان با اشاره به نسبت 30 به 70 دانشجویان كارشناسی به تحصیلات تكمیلی در برخی دانشگاه‌های صنعتی كشور مانند امیركبیر و صنعتی شریف، تصریح كرد: این نسبت در دانشگاه شهید چمران اهواز معكوس است، تعداد دانشجویان كارشناسی بسیار بیشتر از دانشجویان كارشناسی ارشد و یك وزنه كاملاً نامتعادل برقرار است. البته نباید تنها به دانشجویان تحصیلات تكمیلی متمركز شد و دانشجویان پایه هم باید حفظ و هدایت شوند.

وی یكی از نیازهای پژوهشی را دسترسی به منابع علمی معتبر داخلی و خارجی عنوان كرد و افزود: در این زمینه دانشگاه بسیار خوب عمل كرده و كارهای خوبی در سطح كشور انجام شده‌ است. دسترسی به پایگاه‌های علمی در پژوهش و توسعه تحصیلات تكمیلی یك ضرورت است و اگر امكانات آزمایشگاهی كامل نیست حداقل دسترسی به این منابع باید كامل باشد.

رئیس دانشكده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌كه در صورت تامین بودجه لازم، مشكلات اصلی توسعه تحصیلات تكمیلی رفع می‌شود، توضیح داد: بودجه عمرانی و پژوهشی دانشكده بسیار محدود است. البته كارهایی در دانشكده برای استفاده حداكثری از فضاهای موجود و توسعه فضای آموزشی پژوهشی در حال انجام است كه روند آن‌ها كند است.

جورابیان با اشاره به وجود حدود 30 رشته ـ‌ گرایش در مقاطع مختلف در دانشكده مهندسی خاطرنشان كرد: هر رشته و گرایش نیازهای خاص خود را دارند؛ البته بخشی از تجهیز آزمایشگاه‌ها از طریق قرارداد با صنعت فراهم شد؛ برای مثال در بخش برق از بودجه‌ای كه شركت برق منطقه‌ای در ارتباط با پروژه پژوهشی خود به دانشگاه اختصاص داد، در تجهیز آزمایشگاه ها هزینه شد و حدود 700 تا 800 میلیون تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی از تعامل با صنعت تخصیص یافت./ایسنا

 


ویدیو : هشدار نسبت به خطر مدرك‌گرایی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی