هشدار شاهزاده سعودی به واشنگتن: اقدامات شما باعث افزایش نفوذ ایران می شود :



 

 

ضریب نفوذ اینترنت در ایران , افزایش رتبه الکسا در ایران , سایت ایران هشدار

 

رئیس سابق سازمان جاسوسی عربستان معتقد است مخالفت آمریکا با تشکیل دولت مستقل فلسطین، باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه می شود.

این دیپلمات باسابقه و بانفوذ سعودی با انتشار مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در صورتی که آمریکا بخواهد خود را از خشم کشورهای عربی و آسیب دیدن روابطش با عربستان، دور کند؛ نباید در برابر تشکیل دولت مستقل فلسطین در شورای امنیت، از حق وتو استفاده کند.

شاهزاده ترکی فیصل، برادر سعود الفیصل وزیر خارجه فعلی عربستان سعودی اضافه کرد: در صورتی که آمریکا در برابر تقاضای عضویت دولت مستقل فلسطینی در شورای امنیت، از حق وتو استفاده کند عربستان سعودی نخواهد توانست روند همکاری خود را با آمریکا به مانند گذشته ادامه دهد.

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن دیروز دوشنبه هشدار داد: به کارگیری رای وتو از سوی آمریکا علیه فلسطین باعث کاهش نفوذ آمریکا، تضعیف امنیت اسرائیل، افزایش نفوذ ایران و افزایش احتمالات برای بروز جنگ جدیدی در خاورمیانه خواهد شد.

شاهزاده ترکی فیصل که پیش از این مسئولیت ریاست سازمان جاسوسی عربستان سعودی را برعهده داشت؛ ادامه داد: روابط متمایز میان ریاض و واشنگتن تحت تاثیر رای منفی آمریکا به تشکیل دولت مستقل فلسطین قرار خواهد گرفت. بسیاری از شخصیت ها و کشورهای عربی و اسلامی که خواهان عدالت برای ملت فلسطین هستند معتقد خواهند شد که روابط عربستان و آمریکا، روابط سمی است.

وی با اشاره به دخالت نظامی کشورش در موضوع بحرین افزود: مقامات سعودی در این صورت مجبور خواهند شد سیاست منطقه ای همراه با استقلال رای بیشتری و جدی تری را در پیش بگیرند.

شاهزاده ترکی فیصل ادامه داد: در صورتی که آمریکا از رای مخالفت و وتوی خود علیه تشکیل دولت مستقل فلسطین استفاده نکند این اقدام باعث سرعت بخشیدن به روند صلح فلسطین می شود. این اقدام باعث می شود ما به شکل جدیدی از مذاکرات در موضوع فلسطین و اسرائیل یعنی مذاکره میان دو دولت دست می یابیم. براساس این سناریو ، تنها شکست خوردگان از تایید تشکیل دولت مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد، ایران و سوریه خواهند بود. دو دولتی که از طریق حمایت از حماس و حزب الله برای توقف روند صلح میان فلسطین و اسرائیل در حال فعالیت هستند.

شاهزاده ترکی فیصل گفت: حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در آستانه سقوط قرار دارد و این شرایط، فرصت استراتژیکی را برای تضعیف ایران فراهم می سازد. در این وضعیت، ایران با سختی بییشتری برای ایجاد دو دستگی و انشقاق در جهان روبه رو خواهد شد.

دولت سوریه که از 6 ماه گذشته با موجی از روند اعتراضات مردمی روبه رو است تلاش می کند به صورت بی سابقه ای با استفاده از توان نظامی، این اعتراضات را سرکوب کند. براساس آمارهای سازمان ملل متحد تاکنون 2700 نفر در سرکوب اعتراضات مردمی سوریه کشته شده اند.

وی افزود: اما این فرصت از دست خواهد رفت زیرا اقدامات دولت آمریکا علیه استقلال دولت فلسطین باعث ایجاد تفرقه و دو دستگی شدیدی میان کشورهای عربی خواهد شد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین و اعطای عضویت کامل به این کشور در سازمان ملل متحد را در ماه جاری میلادی بررسی کند.

آمریکا تهدید کرده است به این درخواست رای منفی می دهد و این درخواست را وتو خواهد کرد.

پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی کشورهای فرانسه، آمریکا، روسیه ، چین و انگلیس در صورت اعلام مخالفت با طرحی در این شورا، آن طرح با وجود موافقت بقیه اعضاء به تصویب نخواهد رسید و در اصطلاح وتو می شود.

شورای امنیت از 5 عضو دائم و 10 عضو غیردائم تشکیل شده است.

ترکی فیصل

شاهزاده ترکی فیصل از بانفوذترین شخصیت های دربار پادشاهی عربستان سعودی به شمار می رود. وی هم اکنون سمت حکومتی و رسمی ندارد از او به عنوان سخنگوی غیررسمی ریاض یاد می شود.

"ترکی" فرزند ملک فیصل پادشاه اسبق عربستان سعودی است. ملک فیصل از فرزندان ملک عبدالعزیز پادشاه اسبق و برادر بزرگتر ملک فهد (پادشاه سابق) و ملک عبدالله پادشاه فعلی است.

" ترکی" متولد 1945 در شهر مکه است. وی تحصیلات عالی خود را در مدرسه لورنسفیل ایالت نیوجرسی آمریکا و دانشگاه جرج تاون در واشنگتن انجام داده است. وی در دوره تحصیل عالی در آمریکا با بیل کلینتون همکلاس بود .

ترکی فیصل در سابقه خود سمت های زیر را برعهده گرفت.

مشاور دفتر پادشاهی عربستان از سال 1973

مدیر سازمان جاسوسی عربستان از سال 1977 تا 2001

سفیر عربستان سعودی در لندن

سفیر عربستان سعودی در واشنگتن از سال 2005 تا 2007

تحلیل:عصرایران


ویدیو : هشدار شاهزاده سعودی به واشنگتن: اقدامات شما باعث افزایش نفوذ ایران می شود