هشدار;خطر آلودگی برنجهای هندی به آرسنیک/ تهاتر نفت باگندم و برنج اروگوئه ای :



خطر آلودگی برنجهای هندی به آرسنیک/ تهاتر نفت باگندم و برنج اروگوئه ای

دبیرانجمن حمایت از تولید برنج کشوربا بیان اینکه هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده است برنجهایی که از هند به ایران وارد شده اند آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، از واردات برنج اروگوئه ای به کشور خبر داد.

 

طرز پخت برنج هندی , شستن برنج هندی , بهترین روش برای پخت برنج هندی

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر، درخصوص واردات بی رویه برنج خارجی اظهارداشت: درحال حاضر شرایط به گونه ای شده است که دولت به هرکس که بخواهد مجوز واردات برنج را می دهد.

وی درعین حال تصریح کرد: البته دولت برای واردات برنج تعرفه ای را درنظر گرفته است اما از سویی دیگر دولتمردان بنا به دلائلی برخی از سازمانها را از پرداخت تعرفه برای واردات این محصول معاف می کنند.

دبیرانجمن حمایت از تولید برنج کشورافزود: براین اساس تعرفه درنظر گرفته شده برای واردات محصولاتی مانند برنج عملا بی اثر شده و کارآیی خود را از دست می دهد.

علت واردات بی رویه برنج

وی دربیان علت اصلی واردات بی رویه محصولاتی مانند برنج از برخی کشورها گفت: البته بخشی از برنجی که به کشور وارد می شود بدلیل تامین نیاز داخل است و بخشی دیگر هم از سراجبار به کشور وارد می شود چراکه به سبب وجود تحریمها، کشورهایی که از ایران نفت خریداری کرده اند نمی توانند در ازای خرید خود ارز (پول نقد) پرداخت کنند و ناچارا ما به ازای آن کالا و محصولاتی مانند برنج و گندم به ایران صادر می کنند.

علیزاده شایق در بخش دیگری از این گفتگو به آلودگی برنجهای هندی به ماده سمی آرسنیک اشاره کرد و افزود: چندسال پیش یکی از مسئولان دولتی موضوع آلوده بودن برنج هندی به ماده سمی آرسنیک را مطرح کرد که این اظهارنظر واکنشهای زیادی را در داخل و خارج کشور به همراه داشت.

سرنوشت آلودگی برنجهای هندی به ماده سمی آرسنیک

وی اضافه کرد: درآن زمان دولت نام 13 برند برنج هندی که اصلا در بازار وجود خارجی نداشتند را آلوده به ماده سمی آرسنیک اعلام کرد و بعد از آن موضوع مسکوت ماند.

دبیرانجمن حمایت از تولید برنج کشورادامه داد: پس از آن مجلس مجددا پرونده برنجهای آلوده را باز کرد و خواستار آن شد که دولت نظر شفاف خود را در رابطه با آلودگی برنجهای وارداتی از هند صریحا اعلام کند که بلافاصله وزیربهداشت موضع گیری کرد و گفت برنجهای هندی آلوده نیستند.

دولت تکلیف برنجهای هندی را مشخص کند

وی اضافه کرد: این اظهارنظر درحالی بود که علاوه بر محققین داخلی یکی از مسئولان هندی صراحتا اعلام کرد که برنجهای صادراتی کشورشان به ایران آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند!

علیزاده شایق با تاکید براینکه هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده است برنجهایی که از هند به ایران وارد شده اند آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، گفت: دولت باید هرچه زودتر تکلیف برنجهای وارداتی از کشور هند را مشخص کند.

وی در ادامه اعلام کرد: همچنین براساس گزارشهای موجود قرار است دولت علاوه بر واردات برنج از کشورهای هند، پاکستان، تایلند و ویتنام، این محصول را از برخی کشورهای واقع در آمریکای جنوبی (اروگوئه) به کشور وارد کند. به گفته وی بدلیل کیفیت بالای برنج منطقه آمریکای جنوبی بازار برنج داخلی بی رونق خواهد شد./مهر

 


ویدیو : هشدار;خطر آلودگی برنجهای هندی به آرسنیک/ تهاتر نفت باگندم و برنج اروگوئه ای