هشدار انقلابی سید حسن آقا : یادگار امام با اشاره به «احیاء تفکر دینی» به عنوان ...


یادگار امام با اشاره به «احیاء تفکر دینی» به عنوان پیام انقلاب اسلامی، گفت: اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب‌های آن را شناسایی نکنیم، ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود. پایگاه خبری جماران نوشت:‌ یادگار امام با اشاره به «احیاء تفکر دینی» به عنوان پیام انقلاب اسلامی، گفت: اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب‌های آن را شناسایی نکنیم، ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر که در جماران برگزار شد، با بیان این‌که «انقلاب اسلامی ایران یک مقطع بزرگ تاریخ معاصر جهان است»، به سه گام این انقلاب اشاره و اظهار کرد: اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب‌های آن را شناسایی نکنیم و کسانی که صاحبان، حافظان و حاملان این گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامی ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود.

وی گفت: تغییر نظام سیاسی اولین گام انقلاب اسلامی است که مانند سایر انقلابات سیاسی دنیا منجر به تغییر مدیران و نیز سیستم سیاسی کشور شد.

وی دومین تغییر انقلاب اسلامی را دگرگونی در جایگاه طبقات اجتماعی ذکر کرد و افزود: از علل تفاوت بنیادین انقلاب ما با تحولات قبل از خود این است که طبقات اجتماعی را در هم ریخت؛ البته این اتفاق با عوارضی همراه بود اما باعث تحول اجتماعی شد و بسیاری از کسانی که اکنون در طبقات بالا نشسته‌اند پیش از انقلاب طبقه اجتماعی متفاوتی داشتند.

یادگار امام با اشاره به خطبه‌ای از نهج البلاغه که مرحوم آیت‌الله طالقانی در ابتدای انقلاب بدان اشاره می کردند، یادآور شد: امیرالمومنین(ع) پس از پذیرش حکومت فرمودند «قسم به خدا، من شما را آزمایش خواهم کرد و شما را غربال خواهم نمود تا بالا و پایین شوید. آن‌هایی که به ناحق بالا رفته، پایین آیند و آن‌هایی که به ظلم عقب مانده‌اند جلو افتند و در جایگاه خویش قرار گیرند». اتفاقی که در دهه 1360 رخ داد این بود که یک طبقه متوسط بسیار فربه شکل گرفت که هم پشتوانه اصلی انقلاب شد و هم مانع هرگونه به هم ریختگی در تداوم انقلاب گردید؛ این طبقه ساختار اصلاح گرانه قوی در جامعه ایجاد کرد تا آن را همواره در مقابل آفت‌های درونی واکسینه کند.

سیدحسن خمینی، رقم زدن انقلابی فراتر از مرزهای تاریخی و جغرافیایی را سومین گام انقلاب اسلامی خواند و گفت: این مسأله در مورد چند انقلاب بزرگ دیگر دنیا نیز صدق می کند؛ مانند انقلاب روسیه که سوسیالیسم پیام اصلی آن بود و به مدت 70 سال در تمام دنیا در راستای آن احزاب، گروهها، کمینترن بین الملل و حرکت های مختلفی ایجاد شد تا این پیام فراگیر شود، گرچه ابزارهایی همچون سلاح اتمی، جنگ سرد و... نیز پشتوانه آن بود. در انقلاب فرانسه نیز که با اشتباهات فراوانی به وقوع پیوست، جامعه این کشور پس از خسته شدن از روند طی شده، به دستاوردی به نام نظام دموکراتیک در مقابل نظام استبدادی رسید و در آمریکا در جریان جنگ های شمال و جنوب نهضت ضد برده داری شکل گرفت که پیامی فراتر از تاریخ و جغرافیای آمریکا داشت.

وی با اشاره به پیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: ممکن است پیام انقلاب ما غلط فهمیده شده باشد اما این مشکل مانند بسیاری از حرکت های بزرگ است؛ همانگونه که امیرالمومنین(ع) می فرمایند «هَلَکَ فِیَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ» (دو تن به خاطر من تباه شدند: دوستی که اندازه نگاه نداشت و دشمنی که بغض- مرا- در دل کاشت).

یادگار امام احیاء تفکر دینی، تمدن اسلامی و بازگشت به معنویت را پیام انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: قرائت غلط از این پیام در جریاناتی چون داعش نمود پیدا می کند که نمی توان آن را فرزند مشروع و خود خواسته انقلاب اسلامی ایران خواند و از سوی دیگر مخالفینی هستند که از سردمداران کفر جهانی ریشه می گیرند و این معنویت را بر نمی تابند.

وی افزود: در میان این مخالفت ها و برداشت های غلط، صاحبان اندیشه انقلاب موظفند که پیرایه های افراط و تفریط را از گفتمان سیاسی امام و انقلاب اسلامی بزدایند. ما باید در مقابل این پیرایه ها که از یکسو در بنیادگرایی اهل سنت در داعش بروز می یاید و بازگشتی مرتجعانه، مبتذل و خبیث است که در هیچ دوره ای قابل دفاع نیست و از طرف دیگر در قالب جریانات مخالف احیاء معنویت در جامعه انسانی بروز می یابد، بایستیم.

سید حسن خمینی دوره های 40، 50 ساله را مقطع کودکی گفتمان های اثرگذار دانست و یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی به تازگی شراره گرفته است و یکی دو نسل باید بگذرد تا به اوج خود برسد و سپس به مرحله ثمردهی برسد؛ همانگونه که در سایر گفتمان های تاریخی دیده ایم در دوره های ده تا 15 سال اول جوانه می زنند و سپس رشد می کنند، اما اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب های آن را شناسایی نکنیم و کسانی که صاحبان، حافظان و حاملان این گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامی ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود.

وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی فراتر از گفتمان سیاسی است و باید آن را گفتمان اسلام حقیقی دانست که بر گرفته از اندیشه مهدویت راستین است؛ گفتمانی که بازگشت جامعه جهانی به معنویت، دین، خدا و تأثیرگذاری عالم ماوراء الطبیعه در زندگی ماست و مغایر است با انواع و اقسام گفتمان ها که عمدا یا غیر عمد برای گمراهی آن ایجاد شده است.

یادگار امام گفت: حقیقت اسلام توحید و نبوت است و واقعیت نبوت، امامت و ولایت است که روح آنها در هویت مهدویت مستتر شده است.

وی با بیان اینکه ما همه امیدواریم که شاهد بر پایی نظام عدالت و معرفت مهدوی باشیم، افزود: جهان تشنه آرامش و حقیقت است و این جز در جامعه ای که در آن آرمان های حجت ابن الحسن(ع) تحقق یافته باشد ممکن نیست و انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی حضرت صاحب الامر(عج) است.


ویدیو : هشدار انقلابی سید حسن آقا