هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور/ تأسیس دانشگاه تک‌جنسیتی در کمترین زمان ممکن :



وجود 600 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها , زمان اعلام نتایج کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد , زمان ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی

 

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم خبر داد500

هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور/ تأسیس دانشگاه تک‌جنسیتی در کمترین زمان ممکن

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم گفت: امسال با احتساب 350 هزار صندلی خالی در سال گذشته، حدود 450 تا 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور داریم.

سید ابوالفضل حسنی ظهر امروز در جلسه ستاد آموزش، پژوهش و تحول اداری خراسان رضوی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد ضمن محکومیت شدید اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار داشت: این حرکت اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) و تهدیدات و تحریم‌ها و تبلیغ‌ها علیه جهان اسلام به ویژه نظام جمهوری اسلامی از سر درماندگی است که البته کشورهای اسلامی نیز در مقابل این حرکت موهن مشت محکمی بر دولتمردان استکبار وارد کردند.

وی در ادامه با تأکید بر توسعه هدفمند آموزش عالی در کشور افزود: در ابتدای انقلاب جمعیت دانشجوی کشور 157 هزار نفر بود در حالی که امروز جمعیت کشور دو برابر شده ولی جمعیت دانشجویان کشور 23 برابر شده و به 4 میلیون و 119هزار نفر رسیده است.

رئیس شورای گسترش دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری اسناد بالا دستی و سیاست‌های وزیر علوم و همه و همه دست به دست هم دادند و امروز توانستیم رتبه نخست منطقه را کسب کنیم. این در حالی است که کسب رتبه نخست علمی در منطقه در سال 1404 پیش‌بینی شده بود ولی امروز 14سال زودتر توانستیم به این مقام برسیم.

وی تصریح کرد: همچنین در هفته گذشته اعلام شد که رتبه ایران از نظر تولید علم در جهان از هجدهم به رتبه شانزدهم رسیده است و همچنین امروز در فناوری‌های نانو رتبه هشت را داریم.

حسنی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه موضوع کمی سازی دانشگاه‌ها را در دستور کار داشتیم که با توجه به 23 برابر شدن جمعیت دانشگاهی کشور توسعه قابل‌ توجهی باید انجام می‌گرفت که البته این توسعه هدفمند نیز محقق شد؛ در همین راستا در برنامه پنجم نیز بحث کیفی‌سازی دانشگاه‌های کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم با اشاره به نهایی شدن طرح آمایش اظهار داشت: بیش از 2هزار ساعت کار روی طرح آمایش صورت گرفته و بحمدالله در حال حاضر نهایی شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال مطالعه است، همچنین به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارسال شده و پیش‌بینی می‌کنیم در مهرماه سال جاری رونمایی شود.

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد برخی از مراکز آموزش عالی و دانشگاهی کشور از سال 89 تا سه ماهه سال 91 گفت: تعداد دانشگاه‌های کشور و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم در سال 89، 124 مورد بود که در سال 90 به 309 و در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز به 310 مورد رسید.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که سفرهای استانی در توسعه دانشگاه‌های کشور و سرعت دادن به آن نقش بسیار حائز اهمیتی را ایفا کرد به گونه‌ای که در هر سفر استانی شاهد تأسیس چندین دانشگاه بودیم. از طرفی باید توجه داشت که هر جایی زمانی رشد اقتصادی و توسعه پیدا می‌کند که دانشگاه نیز در آنجا توسعه پیدا کند.

حسنی یادآور شد: مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی در سال 89، 28 مورد بود که در سال 90 و سه ماهه ابتدای سال جاری نیز این رقم تغییر نیافت چرا که معتقدیم دستگاه‌های اجرایی با توجه به دانشگاه‌های موجود در کشور دیگر نیاز ندارند که برای خود دانشجو تربیت کنند.

به گفته وی در حال حاضر مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی در حال منتقل شدن به وزارت علوم بوده و وزارت علوم نیز در حال بررسی و انتقال آنها به صورت دانشگاه مجزا یا ادغام در دانشگاه‌های موجود است.

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم با اشاره به آمار تعداد دانشگاه‌های پیام نور در سطح کشور اذعان داشت در سال 89، 550 دانشگاه پیام نور در کشور داشتیم که این رقم در سال 90 به 569 واحد رسید و در سال 91 نیز رشد آن را متوقف کردیم چرا که در حال حاضر برای ثبت نام سال جدید در مقطع کاردانی و کارشناسی یک‌میلیون و 80 هزار نفر ظرفیت‌سازی شد در حالی که 930 هزار نفر ثبت‌نام انجام دادند و این بیانگر 150هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور است.

وی عنوان کرد: از طرفی از سال گذشته نیز حدود 300 تا 350 هزار صندلی خالی موجود بود که این یعنی در مجموع در حال حاضر 500 هزار صندلی خالی در کشور داریم و بنابراین باید بیان کرد که توسعه تحصیلات تکمیلی بسیار ضروری است ولی در عین حال برای مقطع کارشناسی و کاردانی نیز باید همواره برنامه داشته باشیم.

حسنی در ادامه با تأکید بر قانونمند کردن ظرفیت‌ها در دانشگاه‌های کشور گفت: وزارت علوم تنها مهر و امضای رشته نیست که به ما بگویند فلان رشته را می‌خواهیم و ما هم امضا کنیم. بنده به مسئول وزیر دانشگاه آزاد هم گفته بودم که باید ظرفیت‌سازی شما دست ما باشد و این نشد که برای یک رشته که ظرفیت آن 15 نفر است یک‌هزار نفر در نظر گیریم.

وی افزود: البته با مدیریت جدید دانشگاه آزاد این موضوع در حال قانونمند شدن و ضابطه‌مند شدن است و به واقع فرهاد دانشجو در حال تعامل با وزارت علوم است.

حسنی ادامه داد: از 4 میلیون و 119 هزار نفر وزارت علوم تنها 13.7 دهم درصد جمعیت دانشگاهی کشور را بر عهده دارد در حالی که از این جمعیت دانشگاهی در کشور دانشگاه پیام نور 23.1 درصد جامع علمی کاربردی 10.5درصد وزارت بهداشت و درمان سه درصد، آموزش و پرورش 4.1 درصد، مؤسسات آموزش عالی سایر دستگاه‌های اجرایی 0.5 درصد، مراکز آموزش عالی مستقل (غیر انتفاعی و غیردولتی) هشت درصد و سهم دانشگاه آزاد نیز 37.3 درصد است که البته سهم آن از جمعیت دانشگاهی کشور کم شده است.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم خاطرنشان کرد: ما در سال‌های اخیر که نخستین جلسه شورای هماهنگی دانشگاه آزاد نیز تشکل شد گفتیم که برای قانونمند کردن و رهایی یافتن از صندلی خالی در دانشگاه‌ها باید کمیته ویژه‌ای با حضور زیرنظام‌ها و دفتر گسترش تشکیل شود؛ لزومی ندارد که به عنوان مثال دانشگاه پیام نور هر پنج کیلومتر یک واحد تأسیس کند، و یا دانشگاه آزاد نیز هر 10 تا 20 کیلومتر دانشگاهی تأسیس کند.

وی با بیان این مطلب که اگر رشته‌ای درخواست می‌شود ابتدا باید فراوانی آن را بررسی کنیم اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس برنامه پنجم و دیدگاه‌های اصلی رشته‌ها اولویت‌دار شده و رشته‌هایی چون فناوری‌های نو، هسته‌ای، صنایع، حمل و نقل، موشکی و نظامی در اولویت قرار دارند.

وی تأکید کرد: اگر امروز هر دانشگاهی که درخواست این رشته‌ها بدهد و امکانات حداقلی داشته باشد صدور مجوز آن 10دقیقه هم زمان نمی‌برد.

حسنی در ادامه با اشاره به آمار دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: در سال 89، 738 مورد و در سال 90 نیز همین تعداد دانشگاه جامع علمی‌ ـ کاربردی داشتیم که البته در سه ماهه ابتدایی سال جاری تعداد آنها به 740 واحد رسید.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بر اساس مهارت شکل گرفته است افزود: تمام رشته‌های علمی ـ کاربردی را که تنها آکادمیک بودند حذف کردیم و از مهرماه دیگر هیچ رشته آکادمیکی را در این دانشگاه نخواهیم دید و در این راستا باید 70 درصد محتویات حرفه‌ای و مهارتی و 30درصد آموزشگاهی باشد؛ حتی در این راستا آیین‌نامه‌های ارشد و دکتری را هم بررسی کردیم تا این مدارک نیز ان‌شاءالله به ارشد مهارتی و دکتری مهارتی تبدیل شود.

حسنی با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 500 مرکز آموزشگاهی، دانشگاهی در سطح کشور وجود دارد اذعان داشت: واحدهای دانشگاه آزاد کشور در سال 89، 401 واحد بود که در سال 90 به  406واحد رسید و در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز تغییری پیدا نکرده است.

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم در ادامه با اشاره به بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها تأکید کرد: ما بر آن نیستیم که در دانشگاه‌ها دختر و پسر را جدا کنیم و به هیچ عنوان بر چنین چیزی تأکید نمی‌کنیم بلکه اگر رئیس یک دانشگاه، مردم و نمایندگان مجلس از ما بخواهند که دانشگاهی ویژه خواهران و یا برادران تأسیس شود ما بدون اینکه رشته‌ای را از دانشگاهی حذف کنیم در کمترین زمان ممکن بلکه در 24 ساعت دانشگاه تک‌جنسیتی مجوز داده و تأسیس می‌کنیم.

حسنی در خاتمه با اعلام اینکه 82 درصد نیروی کشاورزی کشور بی‌سواد هستند خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد بیسوادی 82 درصد کشاورزان کشور هستیم و مابقی نیز که اگر در این رشته تحصیل کردند امروز در شغلی غیر از رشته تحصیلی خود که کشاورزی است فعالیت می‌کنند که این روند غلط است؛ در جامعه فعلی اولیا از فرزندان می‌خواهند که تنها به دانشگاه بروند و برای آنها فرقی نمی‌کند چه رشته‌ای یا چه دانشگاهی فرزندانشان تحصیل کند که این روند غلطی بوده و باید اصلاح شود./فارس

 


ویدیو : هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور/ تأسیس دانشگاه تک‌جنسیتی در کمترین زمان ممکن