هری پاتر همه رکوردها را شکست :     قسمت دوم فیلم «هری پاتر و هدیه های مرگ» ...



 

هری پاتر , شکست عشقی , شکست

 

قسمت دوم فیلم «هری پاتر و هدیه های مرگ» همه رکوردهای فروش سینما را شکست.

هشتمین و تازه ترین فیلم از سری فیلم های «هری پاتر» در دو روز آخر هفته با فروش بیش از ۱۶۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) رکورد تازه ای به ثبت رساند.

آخرین قسمت از سری فیلم های پرطرفدار «هری پاتر» روز جمعه به فروش چشمگیر ۹۲ میلیون دلار در سینماهای آمریكا دست یافت تا ركورد بیشترین فروش یك روز تاریخ هالیوود را در اختیار بگیرد.

براساس اعلام كمپانی برادران وارنر، مجموع فروش جهانی سه روز اول «هری پاتر و هدیه های مرگ» ۱۵۷ میلیون دلار بوده كه كل فروش بین المللی این فیلم پرطرفدار را به مرز ۳۵۵ میلیون دلار رسانده است.

آخرین فیلم هری پاتر پایان هفته گذشته در ۵۹ کشور جهان به روی پرده رفت و نمایش فیلم در اروپا روز پنجشنبه و در آمریکا و کانادا نیمه شب جمعه (۱۵ ژوئیه) شروع شد.

مجله تخصصی «هالیوود رپورتر» تخمین می زند که فیلم هشتم هری پاتر در آخر هفته در سراسر جهان بیش از ۴۷۵ میلیون دلار فروش داشته و با این حساب نه تنها از تمام فیلم های پیشین هری پاتر موفق تر بوده، بلکه تمام رکوردهای فروش را شکسته است.

از آنجا که بیشتر سینماها فیلم را به شیوه سه بعدی نمایش می دهند و بلیت را گران تر می فروشند، طبعا این در بالا رفتن میزان فروش مؤثر بوده است.

فیلم های هری پاتر تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار فروش داشته اند. به نظر کارشناسان فروش آخرین فیلم هری پاتر به راحتی از یک میلیارد دلار تجاوز خواهد کرد.

اولین فیلم این مجموعه به عنوان «هری پاتر و سنگ جادو» در سال ۲۰۰۱ به روی پرده آمد و نزدیک یک میلیارد دلار فروش رفت.

با قسمت دوم فیلم «هدیه های مرگ» ماجراهای هری پاتر، که نخست به شکل رمان منتشر شده بود، به پایان می رسد.

جی کی رولینگ، یک زن گمنام اسکاتلندی در سال ۱۹۹۷ اولین جلد از رمان تخیلی و جادویی «هری پاتر» را منتشر کرد. طی چند سال و با انتشار هفت جلد از این رمان، قهرمان داستان، محبوبیت فراوانی پیدا کرد.

داستان «هری پاتر» به بیش از ۶۰ زبان، از جمله به زبان فارسی، ترجمه شد، در بیش از ۲۰۰ کشور جهان خوانده شد و بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه از آن فروش رفت.

از هر کتاب هری پاتر یک فیلم سینمایی تهیه شده است، اما از جلد هفتم کتاب دو فیلم تولید شد، زیرا به نظر سازندگان فیلم، جلد هفتم کتاب در دو فضای کاملا متفاوت جریان دارد.

فیلم هشتم به نام «هری پاتر و قدیسان مرگ - ۲» برای نخستین بار به شیوه سه بعدی ساخته شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر،قسمت دوم فیلم «هری پاتر» بتواند ركورد بیشترین فروش هفته اول یك فیلم در تاریخ سینمای آمریكا كه با ۱۵۸ میلیون دلار در اختیار «شوالیه تاریكی» است را نیز شكسته است.

پیش از این ركورد بیشترین فروش یك روز سینمای آمریكا در اختیار «گرگ و میش؛ ماه تازه» بود كه در اولین روز اكران ۷۲ میلیون دلار فروش داشت.

قسمت اول «هری پاتر و هدیه های مرگ» كمتر از یك ماه پس از اكران ۶۱۱ میلیون دلار در خارج از آمریكا فروش جهانی داشت و پرفروش ترین فیلم كمپانی برادران وارنر در سال ۲۰۱۰ نام گرفت.

كمپانی برادران وارنر به لطف قسمت اول از «هری پاتر و هدیه های مرگ» توانست برای سومین سال متوالی موفق ترین استودیو فیلم سازی هالیوود نام بگیرد و با مجموع فروش ۸۸ میلیارد دلار، بیش از ۱۸ درصد از كل بازار فیلم سینمای آمریكا را در اختیار داشته باشد.

فیلم های «هری پاتر» براساس داستان کتاب هایی با همین نام ساخته شده اند. امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول را «جی.کی. رولینگ» در سال ۱۹۹۹ به كمپانی برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت.

اولین قسمت از این مجموعه در سال ۲۰۰۱ با نام «هری پاتر و سنگ جادو» با بودجه ۱۲۵ میلیون دلاری به كارگردانی «كریس كولومبوس» ساخته شد. این فیلم به فروش ۹۷۵ میلیون دلاری دست یافت و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما نام گرفت و نامزد سه جایزه اسكار شد.

قسمت دوم این فیلم نوامبر ۲۰۰۲ با عنوان «هری پاتر و تالار اسرار» به كارگردانی «كریس كلومبوس» با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری به سینمای جهان آمد و فروشی بالغ بر ۸۷۸ میلیون دلار به دست آورد و در جوایز بافتا جایزه بهترین فیلم كودك را كسب كرد.

سومین قسمت این فیلم در ژوئن ۲۰۰۴ با بودجه ۱۳۰ میلیون دلاری با نام «هری پاتر و زندانی آزكابان» اكران شد و فروش جهانی ۷۹۵ میلیون دلار را به ثبت رساند. این فیلم به كارگردانی «آلفونسو كوارون» نامزد دو جایزه اسكار بود و در جوایز بافتا فیلم منتخب تماشاگران نام گرفت.

«هری پاتر و جام آتش» چهارمین قسمت از این سری فیلم های پرطرفدار بود كه به كارگردانی «مایك نویل» در نوامبر ۲۰۰۵ با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شد و فروش ۸۹۵ میلیون دلار را به دست آورد. این فیلم نامزد جایزه اسكار بهترین كارگردان هنری بود.

پنجمین قسمت از این فیلم با نام «هری پاتر و محفل ققنوس» در جولای ۲۰۰۷ با بودجه ۱۵۰ میلیون دلار به كارگردانی «دیوید یتس» به روی پرده سینماهای جهان رفت و توانست فروش جهانی ۹۳۸ میلیون دلار را كسب كند. این فیلم در جوایز فیلم اروپا بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

آخرین قسمت از این فیلم جولای ۲۰۰۹ به كارگردانی «دیوید یتس» با نام «هری پاتر و هدیه های مرگ» با بودجه كلان ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شد و فروش ۹۳۳ میلیون دلار را به همراه داشت. این فیلم نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم برداری شد.

سری فیلم های «هری پاتر» با مجموع فروش جهانی ۵ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار پرفروش ترین فیلم چندگانه تاریخ سینمای جهان است كه بالاتر از «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» شش قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت های قبلی «هری پاتر» بودجه چشم گیر یك میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار هزینه شده است...../ گزارش : خبرگزارى ایسنا

 


ویدیو : هری پاتر همه رکوردها را شکست