هروئین چینی در ایران؟ : قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شرایط ...


قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که در آینده هروئین در کشور چین تولید شود، همان طور که لابراتوارهای تبدیل تریاک به هروئین در مرزهای مشترک ایران با ترکیه و عراق ایجاد شده‌اند. تابناک: قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که در آینده هروئین در کشور چین تولید شود، همان طور که لابراتوارهای تبدیل تریاک به هروئین در مرزهای مشترک ایران با ترکیه و عراق ایجاد شده‌اند.

 طه طاهری در دیدار با معاون دائم دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین، با اشاره به مجاورت دو کشور ایران و چین در کنار بزرگترین منبع تولید مواد مخدر جهان یعنی افغانستان گفت: ایران و چین طی سالیان گذشته، رنج بسیاری را در خصوص تجارت غیرقانونی مواد مخدر و تهدیدات ناشی از آن متحمل شده‌اند.

وی افزود: دو کشور برای کاهش آسیب و خسارت‌های وارد شده، باید همان طور که در سایر زمینه‌ها فعالیت‌های مشترک دارند در امر مبارزه با مواد مخدر نیز به راهکار مناسبی رسیده و آن را در قالب یادداشت تفاهم ‌همکاری، اجرایی کنند و به نتیجه مطلوبی برسند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: نگاهی به 10 سال گذشته نشان می‌دهد که وضعیت تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به محرک‌ها در هر ۲ کشور شتاب بیشتری پیدا کرده و این در حالی است که تلاش‌های فراوانی از سوی دو کشور برای کم کردن حجم این تهدید چه در بخش تعداد معتادان و چه در بخش تجارت غیرقانونی، تزانزیت و شبکه‌های قاچاق انجام شده است.

طاهری با اظهار نگرانی از وضعیت مواد مخدر صنعتی روانگردان در هر دو کشور گفت: شرایط به گونه‌ای می‌رود که در آینده، هروئین در داخل کشور چین تولید شود، همان طور که طبق گزارشهای موجود، لابراتوارهای تبدیل تریاک به هروئین در مرزهای مشترک ایران با ترکیه و عراق ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه به مسئله مواد پیش‌ساز تولید هروئین اشاره کرد و افزود: افغانستان صنایع و کارخانجات بزرگ و مدرنی ندارد چه برسد به کارخانجات تولید مواد پیش‌ساز که با این وجود، یک جریان انحرافی در حال شکل‌گیری است؛ چرا که طبق گزارشها به دست آمده طی یک سال گذشته، محموله‌هایی حاوی مواد پیش‌سازی که به افغانستان وارد شده‌اند که همگی تولید چین بوده‌اند.

وی ادامه داد: برای گسترش همکاری‌های دو جانبه باید یادداشت تفاهم همکاری در خصوص تبادل اطلاعات در بخش‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان و کاهش آسیب همچون درمان معتادان، روش‌ها و پروتکل‌های درمانی و چگونگی رفتار با جمعیت سالم جامعه، انجام کار مشترک عملیاتی و اطلاعاتی به‌منظور کنترل دلیوری (ردیابی شبکه‌های قاچاق با هدف شناسایی آنها) توسعه همکاری مشترک در صحنه بین‌المللی و همکاری اطلاعاتی و عملیاتی بر روی قاچاقچیان ایرانی در چین تهیه و به امضاء  طرفین برسد.

وی ادامه داد: دو کشور چین و ایران در دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) و هیئت بین‌المللی کنترل موادمخدر سازمان ملل (‏INCB‏)‏ مواضع مشترکی دارند که باید در برخی موضع‌گیری‌های سازمان‌ ملل و دفاتر آن، کنار یکدیگر قرار بگیرند.

طاهری تصریح کرد: به طور مثال دو کشور نباید اجازه دهند که مصرف مواد مخدر و کشت آن قانونی شود، همچنین بعضی اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که مواد مخدر به ابزار سیاسی تبدیل شود و سران بزرگ مواد مخدر مجازات نشوند، در این امر ما نباید اجازه دهیم که مجازات بازدارنده سران مواد مخدر به ابزار ضد حقوق بشری تبدیل شود.

وی بر برقراری رابطه ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: اگر مسئولان مربوطه ایران و چین در بحث مواد مخدر ارتباط مستقیم و بدون واسطه برقرار کنند، همه مسائل مشترک دو کشور در این حوزه حل و فصل خواهد شد، همان طور که ایران با انجام تبادل اطلاعات با ۳ کشور مالزی، تایلند و اندونزی توانست تقریباً ترانزیت مواد مخدر صنعتی را از طریق پروازها به صفر برساند.

وی در ادامه با تأکید بر ارتباط مستقیم مسئولان مبارزه با مواد مخدر دو کشور در حوزه عملیاتی بیان داشت: اگر لازم باشد افسران ویژه مواد مخدر ایران و چین در دو کشور مستقر خواهند شد تا به صورت روزانه با یکدیگر و همچنین مسئولان نظامی و قضایی در ارتباط باشند، ایران نیز به زودی هیئتی متشکل از پلیس، قوه قضاییه و کارشناسان تبادل اطلاعات به چین می‌فرستد تا در حوزه عملیاتی همکاری خود را آغاز کند.

طاهری افزود: ایران آماده هر گونه همکاری متقابل در مبارزه با مواد مخدر با کشور چین است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده یادداشت تفاهم همکاری در بحث مبارزه با مواد مخدر به امضاء طرفین برسد.


ویدیو : هروئین چینی در ایران؟