هرمز یک جزیره اسرار آمیز :       جزیره هرمزدر دهانهخلیج فارس واقع شده واز ...



 

جزیره هرمز , اسرار آمیز , ساحل مفنق جزیره هرمز

 

 

جزیره هرمزدر دهانهخلیج فارس واقع شده واز لحاظ نظامی، سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارای ارزش وفرصت های فراوانی است.هرمز به مساحت 42 کیلومتر ودر 8 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این جزیره از لحاظ زمین شناسی اهمیت زیادی داشته وگنبد نمکی قرمز شهرت حیاتی دارد. وجود کانی ها و سنگهای زیبا، لقب موزه زمین شناسی و بهشت زمین شناسان را برای این جزیره به ارمغان آورده است.وجود آبسنگ های مرجانی، سواحل صخره ای ، غارهای دریایی درکنار پوشش گیاهی بومی وحیاط وحش ساکن دراین جزیره و برخی یادمانهای تاریخی و فرهنگی پیوند خورده با زندگی بومی از ویژگیهای این جزیره است


جاذبه های دیدنی قرمز

چشم اندازها ومنابع تفریحی طبیعی هرمز شامل آبسنگ های مرجانی در آبهای ساحلی، جنگلهای حرا، لاک پشت های دریایی، پرندگان آبزی، غارهای دریایی، کرانه های سنگی وناهمواریهای زمین شناسی وبسیاری دیگر، از جاذبه های دیدنی هرمز است.

 

 

هتل جزیره هرمز , خاک رنگی جزیره هرمز , کوه های اسرار آمیز ایران

 

 

تخم گذاری لاک پشت ها درهرمز

لاک پشت های دریایی را می توان از مظلوم ترین آبزیان دریایی قلمداد کرد که به سبب بی مهری انسان، تنوع وجمعیت گونه وزیستگاههای بسیار محدودی یافته اند.

ازمیان 5 گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده در آبهای خلیج فارس، 2 گونه لاک پشت دریایی سبز ومنقار عقابی بر روی سواحل شنی وماسه های نرم جزیرههرمز تخم گذاری می کنند.این لاک پشت ها از اواخر زمستان تا اوایل بهار، هرسال دراین سواحل تخم گذاری می کنند. حدود 50 روز بعد،بچه لاک پشت ها از پشت ازتخمها بیرون آمده و حرکت آنها به سمت دریا از جمله جاذبه هایی است که بسیاری از مردم، علاقه مند به مشاهده آن هستند.

 

معدن خاک سرخ درهرمز

معادن بسیاری با ارزش اقتصادی دراین جزیره وجود دارد که مهمترین آنها معدن خاک سرخ هرمز است. این معدن از معروفیت جهانی برخوردار بوده و عمده مصرف آن برای تولید رنگهای ضد رنگ، لوازم آرایشی ، پودرهای میکرونیز صنعتی وتولید نوار کاست می باشد.


مردم جزیره هرمز و بعضی از شهرهای استان هرمزگان با استفاده از خاک قرمز رنگ هرمز به نام «گلک» ماده ای به نام «سوراغ» تهیه می کنند که به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرد. این غذا ترکیبی از خاک قرمز، نوعی ماهی ساردین ونارنج است که با نان قابل خوردن می باشد. با استفاده از سوراغ که خاک قرمز درترکیب آن وجود دارد. می توان بر روی نانهای سنتی نقاشی وبه عنوان غذا میل کرد. همچنین از آنها که این ماده خاصیت خوراکی دارد بنابراین به راحتی می توان از آن برای نقاشی روی دست وصورت استفاده کرد ومطمئن بود که هیچ آسیبی به پوست نمی رساند

 


ویدیو : هرمز یک جزیره اسرار آمیز