هدف تنها شاگرد ایرانی کلاس مورینیو : نام ابوذر نوغانی به عنوان تنها مربی ایرانی ...


نام ابوذر نوغانی به عنوان تنها مربی ایرانی شاغل در فوتبال بریتانیا از سال گذشته سر زبان‌ها افتاد. وبسایت برنامه نود: نام ابوذر نوغانی به عنوان تنها مربی ایرانی شاغل در فوتبال بریتانیا از سال گذشته سر زبان‌ها افتاد.

نوغانی در کنار کوئینتون فورچون، ستاره سال‌های نه چندان دور منچستریونایتد در رده‌های پایه کاردیف سیتی مشغول کار بود و مراحل پیشرفت را به آهستگی و کاملا اصولی طی می‌کرد. او حالا در انتظار حضور در یک کلاس مربیگری فوق‌پیشرفته است که ژوزه مورینیو طراحی‌اش را برعهده داشته و خودش هم یکی از مدرسان این کورس پیشرفته مربیگری خواهد بود.

نوغانی که در طول این مدت کمتر به حضور در رسانه‌ها علاقه نشان داده، در این گفتگو جزئیات بیشتری از کلاسی که قرار است در آن شرکت کند را ارائه می‌دهد. او می‌گوید:« بعد از پایان بازی‌های فصل قبل، در مقطع لیسانس تخصصی مربیگری فوتبال از تنها دانشگاه بریتانیا که این رشته را تدریس می‌کند فارغ‌التحصیل شدم. اتفاقی که برای اولین بار برای یک ایرانی افتاد و از این بابت خیلی خوشحالم.

در آن زمان تصمیم گرفتم پس از تجربیاتی که در لیگ ولز و لیگ انگلیس به دست آوردم،بهتر است کار در یک کشور اروپایی دیگر را تجربه کنم. همیشه معتقدم کار در کشورهای مختلف باعث می‌شود سریع‌تر به یک مربی بین‌المللی تبدیل شوم. به همین دلیل پرتغال را به عنوان مقصد بعدی‌ام انتخاب کردم.

در همان زمان در رشته فوق‌لیسانس مربیگری ورزشی در همان دانشگاهی که لیسانسم را از آن گرفتم، قبول شدم اما چون در آن دانشگاه رشته مربیگری به صورت عمومی تدریس می‌شود و نه صرفا مربیگری فوتبال، این موقعیت را نپذیرفتم.»

این موضوع باعث می‌شود نوغانی با کورس مربیگری پیشرفته دانشگاه لیسبون روبرو شود:«وقتی تبلیغ این کورس فوق‌العاده را دیدم، سریعا به این نتیجه رسیدم که برای ادامه کار به پرتغال بروم. چون هم فوق‌لیسانس تخصصی مربیگری فوتبال است و هم توسط یکی از بهترین مربیان دنیا طراحی شده.»

نوغانی ادامه می‌دهد:«این کورس برای اولین بار توسط دانشگاه لیسبون پرتغال برگزار می‌شود. دانشگاه لیسبون، یک دانشگاه بسیار مشهور است و مربیان بزرگی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ کارلوس کیروش، ژوزه مورینیو و خیلی‌ از مربیان بزرگ پرتغالی، فارغ‌التحصیل این دانشگاه هستند و به همین دلیل مربیان زیادی از سراسر جهان برای حضور در این کورس اقدام کردند.

این دانشگاه در مرحله اول با توجه به رزومه ارسال شده و اطلاعاتی که دانشگاه و باشگاه‌های قبلی متقاضیان به دست آورد، ۴۶ نفر را برای مصاحبه انتخاب کرد. از این ۴۶ نفر ۱۲ نفر انگلیسی، ۱۴ نفر پرتغالی، ۴ نفر آمریکایی‌، ۲ نفر از آفریقای جنوبی، ۲ نفر از فرانسه، ۲ نفر از نروژ و تا جایی که می‌دانم یک نفر از مصر و یک نفر هم از ایران بودند.

چند نفر دیگر هم از سایر کشورها در میان متقاضیان بودند و در نهایت از این جمع، ۳۰ نفر نهایی انتخاب شدند که خوشبختانه من هم در میان این ۳۰ مربی برگزیده بودم.»

نوغانی درباره نحوه طراحی این کورس و سرفصل‌هایی که قرار است در این دوره پیشرفته آموزش داده شود هم می‌گوید:«این دوره توسط ژوزه مورینو و پروفسور آنتونیو ولوسو طراحی و هدایت می‌شود و قرار است در طول یک سال برنامه‌ریزی و طراحی و مطالب کورس درست مثل کورس پرولایسنس یوفا انجام شود.

قرار است این دوره در مقاطعی از ماه به صورت یک هفته شبانه روز برگزار شود، بعد از آن به باشگاه‌هایتان برمی‌گردید و کارهای عملی‌تان را آنجا انجام می‌هید. در این مدت باید تحقیقات علمی‌ راجع به موضوع که داده شده را انجام دهید. در ادامه سرفصل برخی از موضوعاتی که قرار است تدریس شود را به عنوان نمونه ذکر می‌کنم:

BUILDING FOUNDATIONS-

 CLINICS IN FOOTBALL PERFORMANC -

 LEADERSHIP & COMMUNICATION-

FROM GAME ANALYSIS TO ON-FIELD TEAM ORGANISATION-

THE FULL PICTURE OF A SEASON: FOOTBALL PERIODIZATION & TRAINING ISSUES-

SCOUTING & ASSET MANAGEMENT-

BUILDING YOUR OWN CAREER-

 SHARING PRACTICUM EXPERIENCES-

برخی از اساتیدی هم که قرار است این دوره حرفه‌ای را تدریس کنند، نفرات زیر هستند:

ژوزه مورینیو (سرمربی چلسی)، روی فریا (دسیار مورینیو در چلسی)، پدرو کیخینیا (سرمربی سانتوس لاگونا مکزیک)، ژاو اروسو (سرمربی تیم‌ ملی‌ نوجوانان پرتغال)،

ژوزه مورایس (دستیار و مربی‌ آنالیزور چلسی)، فرانسیسکو سیلویرا راموس (مدیر فنی‌ تیم‌ ملی‌ پرتغال)، پدرو مرکوس (آنالیزور منچسترسیتی)، میگل کاردوسو(مربی‌ شاختار دونتسک اوکراین)، لئونل پونتس(سرمربی پانتلیکوس یونان)، کریستوفر کرلینگ (مدیر ورزشی لیل فرانسه)، پروفسور آنتونیو ولوسو (رئیس دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه لیسبون و مشاور فدراسیون پرتغال)، پروفسور ریکاردو دوارته ( مربی‌ سابق باشگاهای اورا و اسپورتینگ) و تعدادی دیگر از مربیان باتجربه فوتبال پرتغال.»


ویدیو : هدف تنها شاگرد ایرانی کلاس مورینیو