هاشمی: مسائلی در مشهد می‌بینم که... : آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حرف‌هایی ...


آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حرف‌هایی در محیط شیعه و سنی از سوی افراد تند، بی‌ادب و عصبانی زده می‌شود و متاسفانه این مسائل را در اطراف خود مانند قم و مشهد نیز می‌بینیم. خود بنده هم عقلم نمی‌رسد باید چه کار کنیم و در اینجا با شما علما مشورت می‌کنم چراکه باید کاری کنیم که وحدت دنیای اسلام پیشرفت کند و این وظیفه‌ای است که باید دانشگاه آزاد هم آن را دنبال کند. خبرگزاری مهر: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی امروز در نخستین همایش معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد با اشاره به هفته وحدت گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌هایی برای تفرقه بین شیعه و سنی انجام شد و با ابتکار آیت‌الله منتظری هفته وحدت پذیرفته شد و تا به امروز هر سال جمع زیادی از علما و بزرگان اسلام در این عرصه دور هم جمع می‌شوند و درخصوص مسائل مختلف بحث و گفتگو می‌کنند اما با همه این اوصاف بنده در جامعه خود و دیگر جوامع اسلامی تاثیری احساس نمی‌کنم.

وی با اشاره به پسوند آزاد و اسلامی که برای دانشگاه به کار می‌رود، گفت: در ابتدا هدفمان این بود که فضای تعلیمات عالیه را آزادتر بگذاریم اما این موضوع در سال‌های اول محقق شد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی با قوانینی که تصویب کرد ما هم مثل بقیه دانشگاه‌ها شدیم. باید امروز از کلمه آزادی به عنوان آزاداندیشی استفاده کنیم و برای ما و همه دنیا روشن است که هر وقت بخواهیم علم پیشرفت کند باید فضای آزاداندیشی وجود داشته باشد و اگر برخی تفکر و تحقیقی دارند باید جرات مطرح کردن آن را داشته باشند و این آزاداندیشی است.

عضو هیات موسس دانشگاه آزاد در ادامه اظهار داشت: باید جا برای تحقیق و پژوهش آزاد باشد که این مساله غیردینی نیست که برخی تصور می‌کنند مساله غیردینی و لیبرال است. باید جلسات صدراسلام را ببینید چراکه در آنجا فضایی وجود داشت و همه می‌توانستند حرف خود را مطرح کنند. حتی وقتی که حضرت علی(ع) پاسخ آنها را می‌دادند برخی از آنها توهین می‌کردند و طرفداران حضرت می‌خواستند با آنها برخورد کنند اما ایشان می‌گفتند که کاری نداشته باشید. حتی اگر هم بخواهیم تلافی کنیم باید به اندازه‌ای که آنها توهین کرده‌اند پاسخشان را بدهید. ولی بخشش بهترین راه است و در بسیاری از محافل دینی که برخی گروه‌ها خدا و ملائکه را قبول نداشتند حرف خود را با صدای بلند مطرح می‌کردند و امام نیز با مهربانی به آنها پاسخ می‌دادند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به مسائل فرهنگی در دانشگاه آزاد گفت: اگر در دانشگاه در مسائل فرهنگی که به عقاید و اسلام برمی‌گردد، فضا تند باشد از نتیجه تحقیق محروم می‌شویم چراکه حتی بر روی درس بزرگان شاگردانشان به اظهارات آنها اعتراض و اشکال می‌کردند. این فضا خوب است و باید این حالت نیز در فضای دانشگاه وجود داشته باشد.

وی افزود: فضای دانشگاه آزاد را فضای تحقیق قرار بدهید و نگذارید این فضا که مخصوص تربیت و ساخت انسان است درگیر ترس و وحشت شود و مدیران دانشگاه‌ها حق ندارند برای درس‌های تحقیقی و علمی که مطرح می‌شود پرونده‌سازی کنند چراکه فضای علمی باید فضای تحقیق باشد ولی مساله تبلیغ موضوع دیگری است که احکام و شرایط خاص خود را دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: مساله آزاداندیشی را جزء برنامه‌های خود قرار بدهید و حتی در مرکز یک گروه محقق از دانشگاه‌های مهم آزاد تشکیل دهید و در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگی تحقیق کنید.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مساله فرهنگ را مساله‌ای مهم، اساسی و سازنده عنوان کرد و گفت: باید برای مصیبتی که دنیای اسلام را گرفته دلسوزی کنیم و بحث‌های مهم و آکادمیک در مورد وحدت و همچنین ضررهایی که تفرقه ایجاد می‌کند انجام دهیم. چراکه دنیای اسلام امروز بدترین وضع خود را دارد و افرادی به خون یکدیگر تشنه‌اند و برای تحقق این هدف جان خود را هم گذاشته‌اند و این موضوع حتی به خانم‌ها هم رسیده که آنها نیز خود را منفجر می‌کنند و مردم زیادی را می‌کشند. گروهی به دنبال تعلیمات عبدالوهاب است و تکفیری نام دارند و دیگران را کافر می‌دانند و برای خود وظیفه می‌دانند که آنها را بکشند و امروز طالبان و داعش از غرب و شرق همه را گرفتار مصیبت کرده‌اند. دولت‌ها هم جرات نمی‌کنند کاری انجام دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: نباید این اتفاقات را کوچک بشمارید و باید روی این موضوعات مطالعه کنید چراکه داعش مدل پیشرفته خوارج است و غربی‌ها هم از آنها ترسیده‌اند و ائتلاف درست کرده‌اند اما می‌بینید که موفق نیستند و امروز اختلافات مذهبی‌ای که وجود دارد بر روی افکار انسان‌هاست و حتی حاضرند به خاطر این افکار جان خود را بدهند و امروز وظیفه سنگینی بر دوش همه علما، دانشمندان و روحانیون است.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه گفت: امروز افراط تبدیل به ویروسی مانند ایبولا شده و هر جایی را مناسب ببیند تقسیم می‌شود و زاد و ولد می‌کند و همه‌جای جهان امروز این مشکلات را دارند و دولت‌ها و علما و روحانیون وظیفه دارند و همه باید مراقب باشند که وحدت مخدوش شده ترمیم شود.

وی افزود: حرف‌هایی در محیط شیعه و سنی از سوی افراد تند، بی‌ادب و عصبانی زده می‌شود و متاسفانه این مسائل را در اطراف خود مانند قم و مشهد نیز می‌بینیم. خود بنده هم عقلم نمی‌رسد باید چه کار کنیم و در اینجا با شما علما مشورت می‌کنم چراکه باید کاری کنیم که وحدت دنیای اسلام پیشرفت کند و این وظیفه‌ای است که باید دانشگاه آزاد هم آن را دنبال کند.

عضو هیات موسس دانشگاه آزاد با تاکید بر اهمیت مساله انسان‌سازی گفت: انسان‌های افراطی نمی‌توانند بنده خوبی برای خدا باشند هرچند که فکر می‌کنند با دعوا و فحاشی کار خوبی انجام می‌دهند لذا باید فرهنگ اسلامی را تقویت کنیم.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه اظهار داشت: اگر امسال را به نام سال فرهنگ نام نهاده‌ایم باید به سراغ اخلاق اسلامی برویم و باید به گونه‌ای شود که این اخلاق اسلامی همچون آیات و روایات به دروس تحصیلی تبدیل شده و در کلاس‌ها تدریس شود.

وی افزود: در راستای اهمیت کار فرهنگی بودجه دانشگاه آزاد را در این حوزه 10 برابر کردیم تا به صورت موعظه نماند بلکه به صورت عملی وارد آن شوید و حتی رسانه‌های فراوان تهیه کنید که این پیام‌ها به جامعه برسد تا دانشگاه آزاداندیشی و اسلامی بودن خود را بروز دهد.


ویدیو : هاشمی: مسائلی در مشهد می‌بینم که...