هاشمی به جلسه غیرعلنی بیاید : واکنش نمایندگان به انتشار سخنان منسوب به «آیت‌الله» ...



هاشمی رفسنجانی , مهدی هاشمی , هاشمی

واکنش نمایندگان به انتشار سخنان منسوب به «آیت‌الله» درباره سوریه:
هاشمی به جلسه غیرعلنی بیاید

نامه‌های «نه» به هاشمی، هیچ‌وقت به‌طور مستقیم علیه او در صحن جمع‌آوری نمی‌شود، همیشه مقدمه‏ای طولانی دارد و چند نکته گله‏آمیز. نامه اخیر نمایندگان مجلس نیز به‌طور غیرمستقیم گوشه و کنایه‏ای است به سخنان اخیر آیت‏الله هاشمی و مواضع اخیرش درباره مسایل سوریه.

امضای 170نماینده پای نامه‏ای آمده که در آن هیچ اسمی از آیت‏الله هاشمی نیست اما یک پاراگراف نامه گویای اصل ماجراست: «تعجب و صد تعجب از کسانی است که در این مقطع تاریخی که آمریکا و غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی غاصب در پی برانداختن مقاومت در خاورمیانه هستند، دشمن‌شادی می‌کنند و تکمیل بهانه آنها برای جنگ ثمره دیگری ندارند.»


همه این کنایه‌ها به فایل صوتی‌ای بازمی‌گردد که پیش‌تر به‌واسطه آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تکذیب شده‌ بود اما برخی سایت‌های اصولگرا کماکان تاکید دارند که صدا، صدای آیت‌الله است.


در همین زمینه علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس بی‌صبرانه منتظر تکذیب شخص آیت‌الله هاشمی و اعلام مواضع صریح و درست از سوی ایشان است. او حتی از وزارت اطلاعات خواسته تا موضوع را بررسی و اصل آن را به اطلاع مردم برساند.


در فایل صوتی منسوب به هاشمی‌رفسنجانی اینچنین آمده است: «اکنون آمریکا، جهان غرب با همراهی برخی از کشورهای عربی تقریبا شیپور جنگ در سوریه را به صدا درآوردند که خدا به مردم سوریه رحم کند. مردم سوریه در این دوسال آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و دیگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بیش از صدهزارنفر کشته و میلیون‌ها آواره وضعیت اسفبار سوریه را بیش از پیش نمایان می‌کند... مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.»


نامه اخیر علیه هاشمی نیست
پیش از این، سخنان هاشمی در جمع وبلاگ‌نویسان به جمع‌آوری 150 امضا علیه او در بهارستان منتهی شد و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام نامزدی او انواع تلاش‌ها برای ممانعت از حضور انتخاباتی هاشمی در دستور کار قرار گرفت. در آن موعد تاریخی، عده‌ای با جمع‌آوری امضا به مقابله با حضور انتخاباتی هاشمی برخاستند و دوباره ماجرای سن و سال بالا را برای او مطرح کردند، ماجرایی که بعدتر حتی برای وزرای 60ساله حسن روحانی هم در بوق و کرنا شد.


علی مطهری در گفت‌وگو با «شرق» درباره این نامه نگاه متفاوتی دارد و اتفاقا آن را نامه‏ای موثر دانسته و تاکید دارد که شخص او نیز این نامه را امضا کرده است. نماینده مردم تهران می‌گوید: «اتفاقا نامه اخیر علیه هاشمی نبوده، بلکه نمایندگان خواسته‌اند که جلسه غیرعلنی باشد و هاشمی بیاید و در ‌آن توضیح دهد، این اتفاق خوب است و اشکالی هم ندارد. به هر شکل گاهی سخنان متناقضی گفته می‌شود و باید موضع مشخص و شفاف شود.»


فیلم هاشمی نمی‌تواند ساختگی باشد
در شرایطی که فایل صوتی منتسب به هاشمی تکذیب شده اما علی مطهری معتقد است که آیت‌الله هاشمی این حرف را زده و می‌خواهد راه جدیدی باز کند، «اظهارات ایشان به معنی حمایت از حمله آمریکا به سوریه نیست. درست است که روابط‌عمومی  مجمع‌تشخیص‌مصلحت اظهارات منتسب به هاشمی‌رفسنجانی را تکذیب کرده اما فیلم اظهارات ایشان وجود دارد، من خودم این فیلم را دیدم و قاعدتا آن فیلم نمی‌تواند ساختگی باشد.»


او در جمع خبرنگاران می‌گوید: «به نظر من آقای هاشمی این حرف را زده و نظرش همین است و می‌خواهد راه جدیدی باز کند، لابد ایشان مصلحت را در این می‌بیند به نظر من باید از ایشان توضیح خواسته شود و ایشان صریحا موضوع را توضیح دهند.» به گفته مطهری، برخی می‌خواهند بگویند که اظهارات ایشان نوعی همکاری با آمریکاست، در حالی که اینطور نیست. آقای هاشمی در عین حال آمریکا را محکوم می‌کند، مثلا اگر دولت سوریه بمباران شیمیایی کرده باشد این کار را محکوم می‌کنیم اما دست از حمایت از سوریه هنوز برنمی‌داریم ولی این به این معنا نیست که ما مجوز حمله آمریکا به سوریه را صادر و از این کار حمایت کنیم. 

 

نماینده مردم تهران همچنین می‌گوید: «به‌هرحال خود آقای هاشمی باید راجع به این موضوع توضیح دهد اما ممکن است ایشان اطلاعات، اخبار و اسنادی داشته باشد که به این نقطه رسیده که دولت سوریه حمله شیمیایی کرده اگر اینطور است ایشان می‌خواهد بگوید که ایران و انقلاب اسلامی بیش از حد مایه نگذارد و می‌خواهد از این موضوع جلوگیری کند، شاید ایشان چنین هدفی دارد، اینها باید روشن شود. اگر اینطور باشد به این معنا نیست که اگر هاشمی بخواهد تجاوز آمریکا به سوریه را تایید کند، ما با این موضوع مخالفیم و همچنان از دولت سوریه حمایت می‌کنیم اما اگر فرضا چنین کاری کرده باشد (حمله شیمیایی) آن را محکوم می‌کنیم قاعدتا موضع آقای هاشمی همین است.»


زاکانی نیز تلویحا در سخنانش به مدارکی اشاره دارد که احتمالا در اختیار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است و البته به کنایه از هاشمی خواسته تا اگر مدارکی در مورد استفاده از مواد شیمیایی توسط ارتش سوریه در اختیار دارد، این مدارک را در اختیار آمریکا و اوباما قرار دهد و آنها را از سردرگمی درباره ادعای بی‌دلیلشان دربیاورد.


دولت سوریه باید اصلاحات لازم را انجام دهد
او همچنین تاکید دارد: «ایران تا زمانی که اکثریت مردم سوریه از حکومتشان حمایت می‌کنند باید از سوریه حمایت ‌کنیم، چرا که سوریه محور مقاومت است، اگر دولت سوریه از بین برود حزب‌الله نیز دیگر کارایی نخواهد داشت، به همین‌خاطر تا زمانی که اکثریت مردم سوریه از دولت بشاراسد حمایت می‌کنند ما هم باید از آن حمایت کنیم. البته معتقدیم دولت سوریه هم باید اصلاحات لازم را انجام دهد و اگر از همان ابتدا هم در مقابل اعتراضات بخشی از مردم خشونت به خرج نمی‌داد به این نقطه نمی‌رسیدیم، از ابتدا اشتباه کرد ولی در مجموع ما این دولت را مورد تایید اکثریت مردم می‌دانیم به همین خاطر فعلا از آن به دلیل مساله فلسطین و منافع ملی و اسلامی حمایت می‌کنیم.»

 

«علی مطهری» بی‌دلیل وارد راهروهای مجلس نمی‌شود، دیروز بدون شک آمده بود که نکاتی را درباره فایل صوتی مربوط به سخنان آیت‌الله هاشمی بازگو کند. اگرچه دفتر هاشمی‌رفسنجانی فیلم را تکذیب کرده اما او مصر است که این فیلم ساختگی نبوده و هاشمی خواسته حرف متفاوتی در این‌باره مطرح کند. اینکه اگر موضع دولت سوریه، موضعی خلاف مردم باشد، جمهوری اسلامی نباید بیش از حد مایه بگذارد. اینکه دولت اسد برای ادامه کار باید به اصلاحات بیشتری فکر کند و در نهایت اشاره‌ای کوتاه به برخی اشتباه‌ها که در همان روز‌های نخست از سوی دولت اسد در برخورد با مردم صورت گرفت و هیچ‌گاه تعدیل نشد.


بدون تردید مواضع ایران علیه هرگونه استفاده بمب شیمیایی در سوریه و هر گوشه دیگر از جهان است اما اگر حرف‌های علی مطهری مبنی بر صحت سخنان هاشمی‌رفسنجانی را بپذیریم، شاید لازم باشد تا او این‌بار در نشستی غیرعلنی در کنار نمایندگان از دغدغه‌هایی بگوید که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به این سمت‌وسو برده؛ دغدغه‌هایی برای مواضع ایران در قبال سوریه؛ سوریه در آستانه جنگ./شرق




ویدیو : هاشمی به جلسه غیرعلنی بیاید