هاشمی : اینکه در مذاکرات بسته شود یعنی فشار را روی خود زیاد کنیم : من مذاکرات ...



چگونه فالوور اینستاگرام زیاد کنیم , چگونه اشتهای کودکان را زیاد کنیم , چگونه فالوور زیاد کنیم

من مذاکرات را ضرورت می‌دانم. اینکه در مذاکرات بسته شود به این معنی است که فشار را روی خود زیاد کنیم. البته به هر حال ما در زمان جنگ هم مقاومت کردیم. وقتی که جنگ شد تقریبا تمام قدرت‌های شرق و غرب و ارتجاع، همه علیه ما بودند حتی در داخل کشور هم منافقین ستون پنجم دشمن شده بودند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس‌ مجمع ‌تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با اعضای گروه سیاسی روزنامه «آفتاب یزد» تصریح کرد «اگر قانون اساسی را درست اجرا کنیم، آزادی‌های قانونی به مردم بدهیم، قوانینی که آزادی‌ها را محدود کرده لغو کنیم، نسل نو می‌تواند آن خواسته‌های انقلاب را که در این دوره‌ها بخشی تحقق پیدا نکرده تحقق بخشد». بخش‌هایی از مصاحبه:

از موضوع عربستان به بحث روز ایران برمی‌گردیم و آن مذاکرات هسته‌ای و رابطه با آمریکا است که حتی بر مسائلی چون عربستان سایه انداخته است، ابتدا بفرمایید نظرتان درباره این مذاکرات طولانی چیست؟
من مذاکرات را ضرورت می‌دانم. اینکه در مذاکرات بسته شود به این معنی است که فشار را روی خود زیاد کنیم. البته به هر حال ما در زمان جنگ هم مقاومت کردیم. وقتی که جنگ شد تقریبا تمام قدرت‌های شرق و غرب و ارتجاع، همه علیه ما بودند حتی در داخل کشور هم منافقین ستون پنجم دشمن شده بودند.

به طور مشخص آمریکا مد نظر است، به نظر شما آیا رابطه با آمریکا باید برقرار شود؟
البته اگر به عنوان نظر پرسیده می‌شود بله! به نظر من این رابطه باید برقرار شود. من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیات‌شان آنها را حل کنند، چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوع دائمی می‌ماند و کسی جرات نمی‌کند آنها را حل کند. ایشان چند مورد را عمل کردند این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم. این «آدم شدن» مفهومش روشن بود، یعنی زور نگوید، استکباری با ما برخورد نکند و نخواهد بر ما سیادت داشته باشد. خب من هم نظرم همین است. اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود. منتها این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل کنم.

خیلی از طرفداران دولت معتقدند که روحانی تنها است. شما تنها بودن آقای روحانی را قبول دارید؟
تنهایی دو گونه است! اگر منظور شما مراکز قدرت باشد بله، آنها آقای روحانی را کمک نمی‌کنند. اما اگر منظور شما مردم باشد که خیر، چراکه مردم همواره ایشان را حمایت کرده‌اند و این در سفرهای استانی نشان داده شده. جریان‌های سیاسی هم علاقه‌‌مند هستند اما گله دارند که ارتباط آقای روحانی با آنها زیاد نیست. انتظار دارند که آقای روحانی بیشتر به آنها نزدیک شود و افکارشان را گوش دهد. اما من به هر حال مشکلات آقای روحانی را می‌دانم و من خودم نسبت به عملکرد ایشان قانع هستم.

حاج‌آقا!‌ دیدارهای شما با مقام معظم رهبری همچنان به صورت منظم انجام می‌شود؟
بله!

در این جلسات بیشتر چه موضوعاتی مطرح می‌شود؟
در گذشته که مسئولیت داشتم همه چیز مطرح می‌شد. مثلا ما در یک جلسه شاید ده، پانزده مساله را ظرف یکی، دو ساعت مطرح می‌کردیم، بحث می‌کردیم و نتیجه‌گیری می‌شد اما الان چون مسئولیت من محدود است یک مقداری بحث‌ها دوستانه و عاطفی و درباره همکاری‌های گذشته است. البته همچنین درباره مساله هسته‌ای مباحثی می‌شود.

روزنوشته‌های شما هنوز ادامه دارد؟
بله. ادامه دارد.

مطالب محرمانه‌اش را چه زمانی منتشر می‌کنید؟
البته چیزهای محرمانه زیادی وجود ندارد اما اگر هم در خاطراتم چیزهای محرمانه‌ای باشد فعلا چاپ نمی‌کنم. مخصوصا اگر اسرار کشور باشد. دنیا همه چیز را بعد حدود ۳۰ سال منتشر می‌کند و البته آنها هم یکسری چیزهای محرمانه دارند که اصلا مطرح نمی‌کنند. گاهی اصلا محرمانه‌ها را یادداشت نمی‌کنم چون گاهی خیلی سری بوده. یک سال آمدم دو تا دفترچه را در نظر گرفتم و محرمانه‌ها را جدا کردم. الان هم وقتی به آنجا می‌رسیم آنهایی که قابل گفتن هست می‌گوییم.

نظرتان درباره گسترش شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آیا موضوعات مطرح‌شده در آنها را رصد می‌کنید؟
البته در حدی که وقت دارم رصد می‌کنم. شبکه‌های اجتماعی یک ضرورتی است برای کشور. مردم در سایر کشورها مشکلات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی حل می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند خواسته‌های سالم مردم باشند که گروهی به نمایندگی از آن تفکر و خواسته جمع می‌شوند که یک کار اجتماعی انجام دهند. این چیزی نیست که کسی با آن مخالف باشد. من هم در حدی که بتوانم از آنها حمایت می‌کنم.


  اخبار سیاسی  -  روزنامه آفتاب  یزد


ویدیو : هاشمی : اینکه در مذاکرات بسته شود یعنی فشار را روی خود زیاد کنیم