هاشمی: اتفاقات برزیل همه ما را غافلگیر كرد : تا ظهر قبل اعزام گروهی از هنرمندان ...


تا ظهر قبل اعزام گروهی از هنرمندان ایرانی به برزیل همه چیز طبق برنامه پیش می رفت که شرکت نفت سپاهان انصراف خود را اعلام کرد. بانی فیلم: سیدجواد هاشمی با اعلام این مطلب در گفت وگویی گفت: «تا یک ماه قبل از اعزام هنرمندان به کشور برزیل، این سفر یک اسپانسر مالی داشت که متأسفانه در اواسط راه تولید، متوجه شدیم تمام وعده هایش دروغین بوده و حمایتی در کار نیست. سپس صحبت از شرکت نفت سپاهان به میان آمد و حتی تا ظهر قبل از اعزام هنرمندان همه چیز طبق برنامه پیش می رفت که در همان لحظه تماس گرفتند و اعلام کردند بنا به دلایلی هیچگونه حمایتی از این سفر نخواهند داشت».

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا با شرکت نفت سپاهان قراردادی منعقد نشده بود نیز گفت: «قرارداد به صورت یکطرفه میان بنده و شرکت منعقد شد؛ به طوری که امضای مسوولان شرکت باقی مانده بود. با این حال توافق ضمنی مدیران این شرکت آنقدر ما را دلگرم کرده بود که جای هیچگونه شک و شبهه ای باقی نمی ماند. ضمن اینکه تمام استعلام های موجود را انجام داده بودم و خیالم از این امر راحت بود. بعد از این اتفاق در نهایت همراه با آقای بگ زاده (صاحب آژانس تعطیلات رویایی) به این توافق رسیدیم که از حساب شخصی من یک فقره چک به مبلغ 700 میلیون برای 75 روز دیگر در اختیار این آژانس قرار بگیرد تا بتوانیم تعهدی که نسبت به هنرمندان داشته ایم را عملی کنیم. در واقع برای سفر هر هنرمند مبلغ 35 میلیون تومان هزینه شد».

او در پاسخ به این سوال که شرکت نفت چه شروطی را برای مشارکت خود در این سفر برای شما در نظر گرفته بود نیز گفت: «قرار بود هنرمندان و افرادی که در این سفر حضور داشتند، پیراهن هایی که شرکت نفت در نظر گرفته بود را به تن کنند تا به نوعی آرم این شرکت در مقابل دوربین ها به نمایش درآید. ضمن اینکه قرار بود 30 قسمت برنامه تلویزیونی نیز در این سفر ضبط و برای پخش از شبکه اول سیما روانه آنتن شود. در کنار تمام این شرایط، هفت فیلم مستند نیز باید مختص به خود شرکت نفت نیز ساخته می شد و بنده به عنوان تهیه کننده برای انجام این سفر تمامی این شروط سنگین را پذیرفته بودم».

هاشمی اضافه کرد: «باور کنید تصمیمی که در پایان گرفتیم، در دو ساعت اتخاذ شد. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که خوشبختانه آژانس نیز همکاری خوبی را با ما انجام داد و این سفر سرانجام انجام شد و شرمنده دوستان هنرمند نشدیم. در سفر علاوه بر هنرمندانی که با ما آمدند پنج نفر نیز از عوامل تصویر و پشت دوربین بودند».

این تهیه کننده درباره شرایط و اینکه آیا گروه تعهداتی را در قبال این همکاری با آژانس برعهده گرفتند نیز گفت: «به هر حال قرار شد که تمام تصاویر این سفر در قالب پنج قسمت 70 دقیقه ای و بعد از برگزاری فینال جام جهانی از شبکه نمایش خانگی عرضه شود که اگر این دی وی دی ها به فروش رفت هزینه سفر برگردد و اگر فروش آن راضی کننده نبود، با توجه به چکی که در اختیار آژانس قرار دادم از حساب شخصی ام آن را تقبل کنم».

او درباره اسامی این مستندها نیز گفت: ««شلوارک در برزیل»، «درباره نقی»، «خوشگذرانی در برزیل»، «جام جهانی و هنرمندان» و یک قسمت دیگر که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده اسامی این مستندها خواهد بود. به نظرم تمامی این کارها را مردم دوست خواهند داشت، زیرا در ساخت آن تلاش کرده ایم تمامی تصاویر را بدون هیچگونه سانسوری ضبط کنیم».

هاشمی در پاسخ به شایعاتی که درباره بدقولی آژانس مسافرتی در رسانه ها مطرح شده بود نیز گفت: «به نظرم آژانس در مقایسه با سایر آژانس های مسافرتی عملکرد بهتری داشت. به هر حال شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که آژانس تعطیلات رویایی افراد بیشتری را (200 نفر) در مقایسه با سایر آژانس ها به این سفر اعزام کرده بود و قطعاً تعهدات بیشتری را نسبت به مسافرانش داشت. ضمن اینکه اتفاقاتی که در برزیل رخ داد نیز به طور کامل پیش بینی نشده بود و همه را غافلگیر کرد. به عنوان مثال اتوبوس هایی که راننده هایشان انگلیسی بلد نبودند راه ها را اشتباه می رفتند و همین باعث ناراحتی مسافران شده بود. باید این نکته را نیز اشاره کنم در این سفر فردی را می شناسم که به طور کامل با پول بیت المال آمده بود و به شرایط به وجود آمده نیز اعتراض نیز داشت».

او افزود: «باور کنید نصف افرادی که از طرف ارگان های مختلف آمده بودند، هزینه شان از طرف بیت المال تأمین شده بود و در این میان افرادی نیز حضور داشتند که حتی نمی دانستند فوتبال چیست و چگونه برگزار می شود؟!!. حال بعد از پایان تمام این اتفاقات با قاطعیت می گویم افرادی که معترض هستند، بروند تحقیق کنند ببینند چه کسانی با پول بیت المال آمدند و چه کسانی با هزینه شخصی».

هاشمی افزود: «باید به این نکته نیز اشاره کنم که اگر چه ما با هزینه کاملاً شخصی به این سفر رفتیم، ولی با این حال اقدامات بیشتری در جهت شناسایی فرهنگ این مرز و بوم به جهانیان انجام دادیم. به شخصه به تمام جوانانی که با پرچم شیر و خورشید در استادیوم حضور داشتند پرچم با نشان ا... را به دست آنان دادم. به ایرانیانی هم که با لباس های شخصی به ورزشگاه آمده بودند لباس تیم ملی را اهدا کردیم و همگی به تشویق تیم ملی پرداختیم. حال پرداختن به این نوع شایعات در قبال ما که نسبت به سایر افرادی که تنها برای خوشگذرانی و دیدن امکان دیدنی برزیل به این سفر آمده بودند دور از انصاف است».

این بازیگر در ادامه صحبت هایش، درباره تذکر احمد سالک نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نوع پوشش هنرمندان نیز گفت: «بله از طریق رسانه ها متوجه شدم که وی برای هنرمندان خط و نشان کشیده است و به نظرم سوال خوبی پرسیدید. این نکته را حتماً از قول من چاپ کنید که وقتی عده ای هنرمند با هزینه کاملاً شخصی و آن هم برای حمایت از تیم ملی فوتبال به سفری می روند، نماینده هیچ ارگان و یا نهادی نیستند و نباید این اقدام آنان را زیر سوال برد. معتقدم این نماینده در مکانی این صحبت ها را بدون هیچگونه تحقیقی به زبان آورده که مرکب تحقیق است و این در حالی است که این مسائل هیچ ارتباطی به وی ندارد. هنرمندان بنا به علاقه شخصی و تنها برای حمایت از تیم ملی به این سفر رفتند در حالی که به نظرم نوع پوشش هیچکدام از آنان هیچ مشکلی نداشت».

او افزود: «سوال من این است که آقای سالک شما به چه اجازه ای درباره هنرمندان این مملکت اظهارنظر می کنید. زندگی خصوصی افراد مربوط به خودشان است و شما این حق را ندارید درباره زندگی هنرمندان اظهارنظر بفرمایید. بنده حاضرم وی را در هر مکانی که خودشان مایل هستند به مناظره دعوت کنم و تمام صحبت هایم نیز از روی مدارک و مستدل است».

بازیگر فیلم های سینمایی «اخراجی ها» و... اضافه کرد: «اینکه ما بخواهیم به همین راحتی با آبروی انسان ها بازی کنیم، اسلام نیز آن را تقبیح کرده است. در اسلام حریم آبروی یک مومن از حریم کعبه گران تر و باارزش تر است و نباید به همین راحتی آن را نادیده گرفت».

هاشمی در پایان درباره شایعه ازدواج سام درخشانی و نرگس محمدی نیز اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: «بله من نیز مانند شما این شایعات را شنیدم. به نظرم ازدواج سام و نرگس بیشتر شبیه نام یک فیلم است و همانطور که این دو بازیگر خود این ماجرا را تکذیب کردند ما نیز نباید بیشتر از این به آن دامن بزنیم».

اسامی سایر عوامل اصلی «یار دوازدهم» عبارتند از: تصویربرداران: سیروس عبدلی، مسعود پاکدل، مجتبی فرجی، صدابردار: بابک اردلان، مدیر برنامه ریزی: یوسف طاهریان، مدیر تولید: ایرج طایفه، همراهان: حسام نواب صفوی، مهران غفوریان، لیندا کیانی، نرگس محمدی، فاطمه گودرزی، امیرحسین صدیق، محمدرضا شریفی نیا، سام درخشانی، رضا یزدانی، مهراب قاسم خانی، کامران تفتی، سیاوش خیرابی، محسن طنابنده، پزمان جمشیدی.


ویدیو : هاشمی: اتفاقات برزیل همه ما را غافلگیر كرد