هاشمی‌رفسنجانی: همه چیز از نازكی پاره می‌شود و اساس ظلم از ضخامت :       رییس ...



 

هاشمی رفسنجانی , اکبر هاشمی رفسنجانی , مهدی هاشمی رفسنجانی

 

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنچه كه این روزها بخصوص در دو كشور مهم و تأثیرگذار اسلامی شمال آفریقا اتفاق می‌افتد، عقبه‌ای طولانی و تدریجی در تاریخ سیاسی تونس و مصر دارد كه حاكمان آن‌ها صدای اعتراض مردم را یا نمی‌شنیدند و یا نمی‌خواستند بشنوند.

 

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بیان دیدگاهی درباره اتفاقات تونس و مصر تصریح كرد: ظلم‌ستیزی در كنار بلوغ سیاسی ملت‌ها، حركت جوامع مختلف در بعضی از مناطق جغرافیایی جهان را از چند سال پیش به این سمت سوق داده است كه مردم با كم شدن آستانه تحملات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی، دست به خیزش‌های عمومی بزنند. در جوامع اسلامی اگر در راستای مطالبه به حق اجتماعی و سیاسی، متكّی به احكام مترقی اسلام شوند، هیچ دیكتاتوری، حتی در سایه گسترده‌ترین حمایت‌های قدرت‌های خارجی نیز نمی‌تواند جلوی حركت‌های مردمی را بگیرد، آن‌گونه كه رژیم پهلوی نتوانست با همه ادعاها و حمایت‌ها دوام بیاورد.

هاشمی در ادامه عنوان كرد: مردم تونس و به دنبال آن مردم مصر با استفاده از موهبت‌های رشد آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، چون آتشی كه از خاكستر برمی‌خیزد و خیزابه‌ای كه از دل دریا بلند می‌شود، با خیزش انقلابی خویش در حال اثبات این واقعیتند كه به قول قدما «همه چیز از نازكی پاره می‌شود و اساس ظلم از ضخامت»

رییس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان كرد: باید مطمئن باشیم كه این خیزش محدود به این دو كشور نخواهد بود و باران اراده مردم در بسیاری از كشورهای دنیا كه هنوز بر بستر استبداد، آرامش قبل از طوفان دارند، سیل بنیان كنی خواهد شد و روند امور را هرچند كند به سوی دخالت مردم بر سرنوشت خویش می‌برد.

هاشمی ادامه داد: نكته مهم در این نوع اتفاقات، برخورد ملت‌ها و نخبگان سیاسی و اجتماعی آنهاست كه اگر با مهندسی درست و مناسب، به استقبال آن نروند، مانند آنچه كه برای حذف دیكتاتوری صدام در عراق اتفاق افتاد، از چاله استبدادی به چاه استعماری می‌افتند كه در آن صورت خسر الدنیا و الاخره خواهند بود. چرا كه استبداد و استعمار در طول تاریخ ثابت كرده‌اند برای منافع ملت‌ها، چون لبه‌های یك قیچی عمل می‌كنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار كرد: به هر حال آنچه این روزها در این دو كشور اسلامی در حال وقوع است، ریشه در حركت‌های تدریجی مردمی در سال‌های گذشته دارد كه اگر حكومت‌ها وقیحانه و بیرحمانه با مطالبات خیرخواهانه برخورد نمی‌كردند، امروز با این مطالبات مهم و ریشه‌ای روبرو نمی‌شدند كه نه تنها به فرار حاكمان راضی و آرام نمی‌شوند، بلكه خواهان محاكمه آنان و دور كردن بقایای اندیشه آنان از حكومت‌های بعدی هستند. چون مردمی كه مار گزیدگی استبداد و پادزهرهای نامطمئن حامیان استكباری را چشیده‌اند و دیده‌اند، امروزه از هر ریسمان سیاه و سفیدی می‌ترسند و به حق می‌خواهند لگام حكومت‌ها را در روند درست دموكراسی به دست مردم و منتخبان واقعی مردم بدهند البته باید مراقب باشند كه استكبار جهانی زخم خورده، با ادعاهای خیرخواهی و دموكراسی دروغین، درصدد انحراف خیزش روی آنان برنیاید و افراد و مهره‌های وابسته دیگری را در لباس انقلابی و مبارزه بر آنان تحمیل نكنند.../ایسنا


ویدیو : هاشمی‌رفسنجانی: همه چیز از نازكی پاره می‌شود و اساس ظلم از ضخامت