نیوشا ضیغمی درک خوبی از تلفیق سینمای معناگرا و سینمای تکنیکی دارد : فرهاد نجفی ...



فرهاد نجفی آرام آرام تازه ترین کار کارگردانی خود را برای روی آنتن فرستادن مهیا می‌کند؛ سریالی که به لحاظ فضای اکشن و پروداکشن متفاوت آنقدر وسوسه‌انگیز بوده است که این کارگردان جوان را برای ورود به عرصه سریال‌سازی ترغیب کند. نجفی تاکنون نیمی از تصویربرداری "ماتادور" را به پایان رسانده است و بر این اساس باید تا پایان سال منتظر ماند و دید کارگردان "حرکت اول" و "چارسو" در مدیوم تلویزیون چه دستاوردی خواهد داشت. در گپی کوتاه با این کارگردان جوان در باره ساخت اثر جدیدش "کبریت"، همکاری‌ با نیوشا ضیغمی، پیشنهاد بازیگری به روشا ضیغمی و... به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

در چه حالی هستید آقای نجفی. از کارهای جدید چه خبر؟
مشغول مقدمات و مراحل پیش تولید سینمایی "کبریت" بودم که پیشنهاد کارگردانی سریال "ماتادور" مطرح شد. فضای اکشن و تعلیق کار مرا برای پذیرفتن کارگردانی "ماتادور" به عنوان اولین تجربه سریال‌سازی ترغیب کرد. در تلاش هستیم تا ظرف یک ماه آینده بخش‌های باقی‌مانده تولید را به پایان برسانیم تا پس از آن"کبریت" را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم.

"کبریت" هم قرار است مانند "حرکت اول" فیلمی تکنیکی باشد؟
من سینمای اکشن و پرتحرک را خیلی دوست دارم و به خاطرعلاقه زیاد به تکنیک در فیلم اولم سراغ این ژانر رفتم ولی این دلیل نمی‌شود که همیشه بخواهم اکشن کار کنم. در واقع قرار است در «کبریت» فرم در خدمت محتوا باشد و با تکنیک فیلمسازی، اثر بتواند محتوا را به درستی منتقل کند. این فیلم داستان اجتماعی را در ساختاری جدید به مخاطبان ارائه می‌دهد. داستان "کبریت" پیرامون مسائل و مشکلات ریزی است که با پیشگیری نکردن به معضلات بزرگ اجتماعی مبدل می‌شوند. حرف "کبریت" این است که پیشگیری بزرگترین راه حل است و عدم جلوگیری از اتفاقات کوچک دلیل عمده معضلات کلان اجتماعی است به مثابه جوش کوچکی که ممکن است تبدیل به سرطان شود.

برای این پروژه با کدام‌یک از بازیگران وارد مذاکره شدید؟
فعلا حضور محمدرضا فروتن قطعی شده البته پیش از این گروه بازیگران مشخص شده و حتی دورخوانی هم داشتیم اما با توجه به احتمال جابه‌جایی بازیگران به خاطر تاخیری که در تولید پیش آمد، اجازه دهید اسامی بقیه بازیگران را پس از قرارداد نهایی اعلام کنیم.
طبق شنیده‌ها «کبریت» کار پرکاراکتری است و داستان 6 شخصیت اصلی دارد. باید کستینگ حرفه‌‌ای داشته باشید.
بله. همگی به لحاظ بازیگری چهره و خاص هستند.

نیوشا ضیغمی , سینمای ایران , اخبار سینمای ایران

فرهاد نجفی(ایستاده) در پشت صحنه «ماتادور»

بر این اساس می‌توان احتمال ادامه همکاری‌تان با نیوشا ضیمی در این پروژه را نیز حدس زد.
به عنوان بازیگر بله، احتمالات وجود دارد اما در مقام سرمایه‌گذار خیر.

همکاری با ایشان در سینمایی "چارسو"(در مقام سرمایه‌گذار) چطور بود.
همکاری خوب و موفقی بود. واقعا تلاش‌شان در ایجاد آرامش فضای کار برای گروه قابل تقدیر بود. ضمن این‌که ضیغمی درک خوبی از تلفیق سینمای معناگرا و سینمای تکنیکی دارد و به لحاظ هدایت بازی هم به خوبی خود را در اختیار کارگردان قرار می‌دهد. نیوشا ضیغمی در طول این کار تمام انرژی‌اش را برای بهتر شدن کار گذاشت .این‌ها مولفه‌هایی است که در هر کاری نمی‌بینیم و مسلما کار در چنین فضایی جذابتر است.

ماجرای حضور خواهر نیوشا در"چارسو" چطور رقم خورد. پیشنهاد از جانب شما مطرح شد؟
بله من روشا ضیغمی را پیش از این دیده بودم. ایشان دوره بازیگری را گذرانده اند. بازی‌شان در "چارسو" خوب بود. کسانی که فیلم را دیده‌اند با ما هم‌عقیده هستند و بازی‌شان را تایید کردند.


گویا سرنوشتی مشابه تولید برای اکران فیلم در حال رقم خوردن است چرا که با وجود وعده‌هایی که تاکنون داده شده کار به درازا کشیده است. دلیل این همه تعویق اکران چیست.
مذاکرات نهایی برای اکران "چارسو" در گروه استقلال انجام شده بود و قرار بود بعد از عید فطر اکران شود اما خوشبختانه این امر محقق نشد. ضمن این‌که طبق صلاحدید کارشناسان قرار بر این شد که فیلم پس از حضور در جشنواره‌های بین‌اللملی در سینماهای کشورمان روی پرده رود. بر این اساس پس ازحضور در تور جشنواره‌های بین‌المللی از جمله تورین ایتالیا و چشم سوم هند "چارسو" در سینمای‌های کشورمان نیز به نمایش عمومی در خواهد آمد.
منبع:inn.ir


ویدیو : نیوشا ضیغمی درک خوبی از تلفیق سینمای معناگرا و سینمای تکنیکی دارد