نگاهی موشکافانه به فیلم«شیش و بش» :     در یک اعتراف صادقانه باید بگویم بسیاری ...



 

نگاهی به فیلم فروشنده , دانلود فیلم نگاهی به تعزیه عباس کیارستمی , فیلم نگاهی به تعزیه عباس کیارستمی

 

در یک اعتراف صادقانه باید بگویم بسیاری از دوستان مرا از نقد فیلم "شیش و بش"منع کردند و گفتند چنین فیلمی ارزش بررسی ندارد و همانند اغلب آثار سخیف و تجاری اخیر کسی از آنها توقع بار معنایی، میزانسن و بازی های درخشان ندارد. به طور کلی از سر و شکل و حتی اسم فیلم پیداست که با چه نوع اثری طرفیم و دلیلی که نگارنده را ترغیب به نوشتن کرده پربیننده بودن فیلم به سبب حضور دو بازیگر تاجر سینمای ایران "محمدرضا گلزار" و "امین حیایی" است.

گلزار به عنوان سرمایه بزرگ سینمای ایران که نقش مهمی در موفقیت فیلم دارد و حتی اگر در فیلمی "کت واک"هم برود آن اثر پرفروش خواهد شد این بار پا را فراتر گذاشته و فیلم نامه ای را با تقلیدی به غایت ناشیانه از "سن پترز بورگ"به رشته تحریر درآورده که اثر مذکور در بازنویسی های متعدد "پیمان قاسم خانی " و "خشایار الوند" و "کارگردان فیلم؛ "بهمن گودرزی "چنان مثله شده که قاسم خانی در مصاحبه ای کلا زیر همکاری با گلزار بزند و درج نامش در تیتراژ "شش وبش" را یک کار رفاقتی از سوی هدایت فیلم بداند!

"شیش و بش" به گواهی تیزر پخش شده از تلویزیون قرار بوده تمی مانند "کما"داشته باشد که در سال های قبل با زوج طلایی گلزار و حیایی به فروش بالایی دست یافت، اما هیهات! به جز آن که دنباله سازی در سینمای ایران کاری جز نابود کردن اصل اثر نیست ، متاسفانه فیلم دوم یا سوم بر پایه لودگی ، شوخی های کوچه بازاری و پیامکی و شکستن خطوط قرمز شکل می گیرد و عمدتا فروش میلیاردی این آثار به صاحبان اثر آنچنان پر و بال می دهد که خود را مالک ذهن و فکر و سلیقه مخاطب بدانند. جالب آن که گلزار خود شخصا در باره "شیش و بش"قول فروشی رکوردشکن را داده و به سبب نویسندگی او که حکم پدر معنوی اثر را دارد همه چیز برای موفقیت همه جانبه آقای "چشم قشنگ خوش تیپ"* میسر است!

با دیدن "شیش و بش" خواهید گفت:"صد رحمت به فیلم های شانه تخم مرغی!(تله فیلم های کمدی شبکه ویدئویی)" و جالب آن که که قسمت بعدی این فیلم به نام" جفت شیش" در راه است و حقیقتا بدا به حال سینمای ایران!

در این فیلم متاسفانه با لحنی تمسخرآمیز و زننده به سو استفاده از پوشش نیروی پلیس و بسیج می پردازد و در اکثر صحنه ها ماموران امنیتی را مشتی آدم سودجو، رشوه خوار و فاسد نشان می دهد و در نهایت با ماست مالی و سرهم بندی و شاید هم چاپلوسی پلیس را شاهد و ناظر هشیار کل داستان قرار می دهد. راستش از کارگردان کار اولی چون "بهمن گودرزی" که کل تجربیاتش به ساخت تله فیلم محدود میشود انتظاری نمی رود اما بی شک از آقای گلزار ،سوپرمن سینمای ایران که دستی بر قلم و پایی در آثار پرفروش دارند توقع میرود مخاطب را احمق فرض نکنند و به خطوط اصلی داستان پایبند باشند.البته اگر خطی وجود داشته باشد او باید در برابرمسوولانی که در فیلم مورد توهین قرارداده جوابگو باشد چرا که از بسیجیان به عنوان مایه تمسخر و خنده تماشاچی استفاده کرده است!!!!

در این فیلم خطوط قرمز به نحوی ناشیانه و کراهتبار شکسته می شود و چیزی از ارزش های اخلاقی باقی نمی ماند. بینندگان فیلم از دیدن صحنه استنشاق مواد مخدر توسط" رضا رشید پور" و علنی کردن مشروبات الکلی در سینما چنان مشمئز شده بودند که بسیاری سالن را به سرعت ترک کردند و نگارنده همانجا آرزو کرد کاش کودکان و نوجوانانی که با والدینشان به نیت دیدن فیلمی شاد و پر از رقص ! به سینما آمده اند جنس روابط سامی و داوود را درک نکنند و از عشوه و اداهای فاجعه آمیز "آنا نعمتی "الگو نگیرند!

البته باید گفت امین حیایی بر حسب معمول در این فیلم هم حرکات موزون اجرا کرده و این شاید از منظر مخاطب جلوه شادی داشته باشد ولی بیچاره امین حیایی که با این همه استعداد بازیگری به توانایی رقص خود متکی است و بعد از این همه تجربه های متفاوت و بعضا موفق و همکاری با همه نوع کارگردانی، با بازیگری مثل کارگری برخورد میکند!

فیلم نه آغاز خوبی دارد نه پایان بندی درست و اصولی.شخصیت ها همه پا در هوا هستند و در نهایت بر بیننده معلوم نمی شود آیا آنا نعمتی پلیس مخفی بوده؟چرا داوود به زندان نیفتاد؟تکلیف یاقوت ها چه شد؟ پروین را دستگیر کردند؟ ولی باز هم باید گفت اینها که مهم نیست!!!شما در حال تماشای فیلم گلزار هستید!!!!فیلم خود خودش!!!!متاسفانه سیستم ستاره پروری در ایران در این مورد به خصوص اصلا جواب نداده و کاش ستاره ما هم چون "شهاب حسینی " و "بهرام رادان" خود را نجات می داد و به جای اتکا بر فیزیک و گریم های سنگین و لباس های مکش مرگ ما روی حس گیری و فن بیانش کار می کرد که بعد از این همه تجربه دیالوگ گویی اش آنهمه ناجور نباشد! راستش شاید خود خود گلزار هم خیلی مقصر نباشد ،روزنامه های زرد و پرتقالی به خوراک نیاز دارند و با بزرگنمایی و هوچی گری نادانسته و یا شاید هم دانسته هم ستاره را می سوزانند هم سینما را! دل نگارنده نیز از آن می سوزد که بازیگر قابلی چون "بیتا فرهی" که از جایگاه فعلی اش در سینما گله مند است با بازی در یک نقش نامناسب در "شیش و بش" سطح خود را تا آن حد پایین آورده که نقش آفرینی های زیبایش در "هامون"،"بانو" و "کیمیا" خاطراتی دور و دست نیافتنی بشوند!

بر اساس آخرین آمار موجود،"شیش و بش"طی ده روز اکران توانسته حدود نیم میلیارد بفروشد و این زنگ خطر بزرگی است...برای آنان که ادعا می کنند متولی فرهنگ و هنر این مملکت هستند و مایه افسوس برای ما که چه بودیم و چه شدیم.... / خبرگزاری سینمای ایران 


ویدیو : نگاهی موشکافانه به فیلم«شیش و بش»