نگاهی تازه به پارچه های اصیل ایرانی : ترمه به عنوان پارچه‌ای فاخر و نام‌آشنای ...


ترمه به عنوان پارچه‌ای فاخر و نام‌آشنای ایرانی است و اسلیمی می‌خواهد با استفاده از تار و پودهایی که در قالب پارچه‌های هفت‌رنگ و هزار نقش ترمه در هم تنیده می‌شوند میان پوشش‌های مدرن امروزی و فرهنگ دیروز ما پیوند برقرار کند

مجله ایده آل: 
«مرضیه نداف» کارشناس ارشد معماری و «معصومه اکبری» کارشناس طراحی پارچه و لباس طراحان برند «اسلیمی» هستند؛ برندی که تلاش می‌کند با الهام از خطوط در هم پیچیده اسلامی و ترکیب آنها با تکه‌دوزی‌، البته به سبک و سیاق خودش پوشش‌هایی را خلق کند که قبل از هر چیز ایرانی بودنشان را به رخ بکشند. نشان آشنای طراحی‌های «اسلیمی» حضور ترمه به عنوان پارچه‌ای فاخر و نام‌آشنای ایرانی در آنهاست. اسلیمی می‌خواهد با استفاده از تار و پودهایی که در قالب پارچه‌های هفت‌رنگ و هزار نقش ترمه در هم تنیده می‌شوند میان پوشش‌های مدرن امروزی و فرهنگ دیروز ما پیوند برقرار کند. نشان این پیوند هم حضور بجای تکه‌دوزی‌هایی از ترمه‌های اصیل ایرانی در پالتوهای طراحی شده توسط این برند است.

اسم های اصیل ایرانی , نام های اصیل ایرانی , اسم های اصیل ایرانی برای شرکت
تاروترمه

این پالتو که اتفاق اصلی آن بنابر قاعده طراحان اسلیمی استفاده از پارچه‌های اصیل ترمه‌دوزی شده در لباس‌های امروزی است به دلیل استفاده از خطوط بلند و کشیده عمودی و ترکیب رنگی که برای آن در نظر گرفته شده یک انتخاب کاملا اسپرت و مطابق با سلیقه‌های امروزی است.

جنس پالتو از پارچه فوترسرمه‌ای و تکه‌دوزی‌های آن هم از نوعی پارچه ترمه‌‌ است  با تار و پود هایی نقره کوب.

ترمه کارشده در قسمت یقه پالتو به نوعی تصویر یک کت را در ذهن تداعی می‌کند اما اصل ماجرا برمی‌گردد به تلاش طراحان اسلیمی برای تداعی تصویر یک جلیقه ترمه‌دوزی روی پالتو.

نوار ترمه بلند و باریکی که از کمر تا پایین پالتو کشیده شده به علت خطای دیدی که ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا شما کشیده‌تر و قدبلند‌تر به نظر بیایید.

تکرار این نوار در قسمت کمر و ادامه آن در پشت پالتو علاوه بر زیبایی بصری کمر را به مراتب ظریف‌تر به تصویر می‌کشد.

نامهای اصیل ایرانی , نام اصیل ایرانی , موسیقی اصیل ایرانی
داستان گلابتون

پارچه ترمه‌ای که در این پالتو به کار رفته یکی از قدیمی‌ترین ترمه‌های ایرانی است به نام گلابتون. ترمه‌ای که نقش اصلی آن بته‌جقه است. بته‌جقه یکی از نمادهای اصیل ایرانی_اسلامی است که در فرهنگ ما تعابیر گوناگونی از آن ارائه شده است. یک تعبیرآشنا، بته‌جقه را نمادی از سرو می‌داند که در برابر باد سر خم کرده و تعبیر دیگر برمی‌گردد به سوگ سیاوش و سرخم کردن سروها که نمادی از جوانمردی است به نشانه سوگواری... بنابراین می‌‌بینید که این مدل در اوج سادگی انبوهی از تعابیر اصیل ایرانی را به همراه دارد.

در پارچه ترمه‌ ابریشم‌بافتی که در این پالتو به کار رفته تمام رنگ‌های گرم حضور دارند؛ رنگ‌هایی مثل قرمز، سبز، نارنجی و حتی بنفش.

اسم های اصیل ایرانی پسر , غذای اصیل ایرانی , اسم های ایرانی اصیل

این شلیته، امروزی است!

  خطوط دایره و منحنی‌وار در فرهنگ ایرانی - اسلامی حضور پررنگی دارد. برش هلالی ترمه در قسمت یقه این پالتو هم وام گرفته از همین فرهنگ است.

  برای ایجاد نوعی تقارن در تصویر کلی پالتو(برگرفته از خطوط اسلیمی)، منحنی دیگری در قسمت پایین آن تکرار شده است. البته این منحنی این بار با استفاده از پارچه زمینه مانتو و بدون حضور ترمه طراحی شده است.

 برای ایجاد حس هم‌وزنی در طرح کلی پالتو در قسمت ترمه‌دوزی شده از دکمه‌های ساده استفاده شده و در زمینه اصلی آن از دکمه‌های ترمه‌دوزی شده.

 تکه‌دوزی‌های کار شده روی آستین‌های این پالتو هم به نوعی تکرار خطوط منحنی‌واری است که در قسمت یقه به‌کار رفته است.

اتاق خواب تازه عروس ایرانی , طرز تهیه قیمه با طعم اصیل ایرانی , نژاد اسب اصیل ایرانی

ترمه، از دیروز تا امروز

ترمه جزء پارچه‌های فاخر و نام‌آشنای ایرانی است؛ تاریخچه و پیشینه ترمه به چندین هزار سال قبل از آنچه از تپه‌های سیلك كاشان و دیگر نقاط فلات ایران به‌دست آمده است برمی‌گردد و بر اساس شواهد و مدارک موجود این هنر تا دوران هخامنشیان وساسانیان از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است. اما سال‌هاست که استفاده از آن به جانمازی‌های تازه عروسان و تزیین طاقچه‌ خانه‌هــای پــدربزرگــان و مادربزرگان محدود شده است. این در حالی است که این پارچه قدیمی به خاطر طرح و رنگش با روح ایرانی پیوندی عمیق دارد، اسلیمی برای زنده‌کردن دوباره این پیوند تلاش می‌کند تا این هنر قدیمی را در قالب‌های پذیرفته شده امروزی به مخاطبانش ارائه دهد. از این روست که رد ترمه از ترمه‌های زربافت گرفته تا نقره کوب و ابریشمین در تمام آثار آن پیداست.


ویدیو : نگاهی تازه به پارچه های اصیل ایرانی