نکاتی راجع به خمیرهای تزئینی روی کیک ها : برای تزیین کیک ها و بعضی شیرینی ها ...


برای تزیین کیک ها و بعضی شیرینی ها از خمیرهای شیرین تزیینی استفاده می کنند. مهم ترین ماده تشکیل دهنده این خمیرها پودرقند یا شکر است. پودرقند یا شکر با مقدار کمی مایعات خمیر می شود و به شکل خمیر منسجمی در می آید که برای انواع تزیینات به کار می روند. وب سایت رعنا بانو: استفاده ازخمیرهای تزیینی یکی از روش های تزیین کیک های مدرن و فانتزی هستند. برای تزیین کیک ها و بعضی شیرینی ها از خمیرهای شیرین تزیینی استفاده می کنند. مهم ترین ماده تشکیل دهنده این خمیرها پودرقند یا شکر است. پودرقند یا شکر با مقدار کمی مایعات خمیر می شود و به شکل خمیر منسجمی در می آید که برای انواع تزیینات به کار می روند.

بسته به ترکیبات مختلف این خمیرها نام های مختلفی دارند. فوندانت (Fondant) و گام پیست (Gum Paste) دو خمیر رایج برای انواع نزیینات هستند. فوندانت بیشتر برای روکش کیک ها و تزیینات عادی کیک ها و گام پیست برای گل ها و تزیینات ظریف به کار می رود.

نکاتی راجع به تعویض پوشک بچه , نکاتی راجع به قضیه تالس , نکاتی راجع به جلسات تفریحی تیم ها

مارزیپان (Marzipan) خمیر خوراکی دیگری است که ماده اصلی آن بادام است و برای روکش و مجسمه سازی و میوه های تزیینی بیشتر به کار می رود.

نام های مختلفی در کتاب ها برای این خمیرها به کار می رود که عموما به همین دو نوع بر می گردد.گاهی برای فوندانت ازنام Sugar Paste و برای گام پیست از Flower Paste استفاده می کنند.

فوندانت دیرتر خشک می شود و عموما خیلی خیلی نازک نمی شود در حالیکه گام پیست سریع تر خشک می شود و به راحتی نازک می شود و حتی می توان آن را به نازکی آدامس باز کرد. البته گاهی به فوندانت موادی اضافه می کنند که حالت کشسانی آن را بیشتر می کند.

در تهیه فوندانت و گام پیست از مواد خوراکی استفاده می شود و این مواد از نظر علمی! کاملا قابل خوردن هستند. گرچه مزه خاصی ندارند و البته گام پیست خیلی شکننده و خشک می شود  و عملا خوردنی نخواهد بود. مارزیپان کاملا خوردنی است و اگر از مواد مرغوب تهیه شود بسیار خوشمزه هم هست.

این خمیرها به صورت آماده یا نیمه آماده در لوازم قنادی ها عموما عرضه می شوند. فوندانت دررنگ ها و مارک های مختلف موجوداست و برای گام پیست هم، آماده آن موجود است و هم پودر نیمه آماده که به سادگی با مقدار معینی آب مخلوط شده و گام پیست نرمی تحویل می دهد. ولی دستورهای زیادی هم برای تهیه نسخه خانگی این خمیرها هست. حتی دستورهایی که به مراتب خوشمزه تر از نسخه صنعتی است. مثلا فوندانت با شیرعسلی ، فوندانت خوشمزه ایست که دوستداران شیرعسلی قطعا آن راخواهند پسندید.

مواد اولیه اصلی تهیه فوندانت و گام پیست عموما عبارتست از شکر آیسینگ (Sugar Icing) ، گلوکوز مایع، گلیسیرین خوراکی و عامل ایجاد حالت آدامسی ، گام تکس. برای عامل آدامسی کننده انتخاب های دیگری هم هست. یکی از این انتخاب ها کتیرا (Tragacanth) است و دیگری صمغ عربی(Gum Arabic) است که به راحتی از عطاری ها قابل تهیه است.

برای چسباندن قطعات و تزیینات فوندانت و گام پیستی به راحتی می توان از کمی صمغ عربی پودر شده که در خیلی کم آب حل شده استفاده کرد. یا از این هم ساده تر یک تکه خیلی کوچک گام پیست را در کمی آب حل کرد و با قلم موی ظریف به عنوان چسب استفاده کرد.

خمیرهای تزیینی گرچه ظاهر بسیار زیبا و مدرنی به کار می دهند ، حقیقتا مزه خاصی که ندارند هیچ، مزه کیک اصلی را نیز گاهی تغییر می دهند. ازین رو بیشتر برای مناسبت ها و کارهای خاص به کار می روند. مگر اینکه از ترکیب آنها با خامه و دیگر تزیینات خوشمزه استفاده شود. از طرفی برای زیبایی کارها ناچار هستیم از انواع رنگ خوراکی مایع و ژله ای و پودری در تزیین کیک های فوندانتی استفاده کنیم که علی رغم خوراکی بودن این رنگ ها خیلی جالب نیست.

پیشنهاد شخصی من استفاده حداقل!!! از این خمیرهاست. مگر برای کیک های مناسبتی با تزیینات خاص. هر چند یاد گرفتن و استفاده گاه گاهی از این خمیرها بسیار لذت بخش است و خاطرات خمیر بازی کودکی ها را تداعی می کند. غالبا بچه ها به دلیل ظاهر زیبا و جذاب این کیک ها دوست دارند لایه فوندانتی و یا تزیینات رو میل کنند که احتمالا با وجود این همه قند و البته رنگ های شیمیایی خیلی گزینه مناسبی نیست.


ویدیو : نکاتی راجع به خمیرهای تزئینی روی کیک ها