نکاتی برای جلوگیری از بروز حملات آسم :   آسم يك بيماري تنفسي است كه گاهي اوقات ...




نکاتی مهم برای جلوگیری از افتادگی سینه ها در خانم ها , نکاتی طلایی برای جلوگیری از پسوریازیس , برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

 

آسم يك بيماري تنفسي است كه گاهي اوقات عارض مي‌شود و غالباً حملات آن كوتاه مدت است ولي با رعايت نكاتي بسيار ساده مي‌توان مانع بروز حملات آن شد.


1. از مواد حساسيت‏زا دوري كنيد. اين مواد در فصول خاص بيشتر ديده مي‏شوند. مثلاً در بهار كه زمان گرده افشاني گياهان است، مشكل برخي از بيماران مبتلا به آسم نيز بيشتر مي‏شود. البته گاهي حساسيت به عوامل ديگر مانند آب و هوا، كپكها و ... كه بطور دائم در طبيعت وجود دارند موضع فصلي بودن را نفي مي‏كنند. بنابراين با توجه به مواد حساسيت‏زا شما مي‏توانيد حساسيت به مواد خاص را در خود پيدا كنيد و از آنها دوري جوئيد.

 

2. از هواي آلوده بپرهيزيد مانند دود كارخانه‌ها و اتومبيل‌ها در شهرهاي شلوغ و پرجمعيت.


3. بدون تجويز پزشك دارو استفاده نكنيد و در مراجعه به پزشك، بيماري آسم خود را يادآوري كنيد مثلاً استفاده از آسپرين و يا بعضي از داروهاي ضدالتهاب مانند ايندومتاسين و ايبوبروفن كه متاسفانه در كشور ما بدون تجويز پزشك به طور وسيع استفاده مي‏شود خود از عوامل تشديد كننده آسم است.

 

4. داروهايي كه به منظور پيشگيري از بروز حملات آسم تجويز مي‏شوند را به طور منظم مصرف كنيد. توجه داشته باشيد كه حتي اگر احساس مي‏كنيد مشكلي نداريد مصرف داروها را قطع نكنيد.

 

5. جهت از بين بردن گرد وغبار درون رختخواب، پتو و ملحفه‏ها را با آب بسيار داغ (60 درجه) بشوئيد و آنها را در آفتاب خشك كنيد.

 

6. عوامل شغلي نيز يك پديده مهم در تشديدحملات آسم مي‌باشند. ذرات چوب و سبزيجات، داروها، پلاستيكها، رنگها، مواد پاك‌كننده و فضولات حيواني باعث تشديد بيماري مي‏شوند. اگر شما در روزهاي تعطيل حال عمومي بهتري داريد ولي با شروع كار بدتر مي‏شويد، به احتمال زياد مشكل شما مربوط به شغلتان است.

 

7. حتي الامكان مواظب باشيد دچار عفونت تنفسي نشويد. عفونتهاي ويروسي نيز اهميت خاص دارند، ممكن است هفته‏ها بعد از عفونت همچنان از حمله آسم رنج ببريد.

 

8. از ورزش كردن در هواي سرد و خشك اجتناب كنيد، زيرا هواي سرد و خشك باعث تشديد بيماري شما مي‏شود مثلاً شنا در استخر آب گرم بسيار بهتر از اسكي و ساير ورزش‏هاي زمستاني است.

 

9. در زمان‏هايي كه ميزان گرده افشاني گياهان به حداكثر خود مي‏رسد (معمولاً ساعت 7 تا 10 صبح، 5 تا 9 بعدازظهر) درها و پنجره‏ها را بسته نگاه داريد. اين امر بخصوص در فصل بهار سبب كاهش تماس با آلرژن‏هاي مورد نظر مي‏شود.

 

10. پوشش‏هاي غيرقابل نفوذ و ضد گرد و غبار ويژه‏اي روي بالش و تشك بكشيد به طوري كه مانع ادامه زندگي هيره‏ها* در آنها شود.

 

11. از استعمال سيگار به ويژه در اتاق خواب خودداري كنيد.

 

12. بوهاي تند و دود ناشي از آشپزي را از خانه خارج كنيد.

 

13. از صابون، شامپو يا لوسيوني كه بوي عطر مي‏دهد و از بخورهاي محرك استفاده نكنيد.

 

14. از نگهداري حيوانات خانگي، بويژه در اتاق خواب خودداري كنيد. در صورت عدم امكان اجتناب، شستشوي هفتگي حيوان مزبور توصيه مي‏شود.

 

15. پرده‏ها و اسباب بازيهاي پشمي و پارچه‏اي كودكان را به طور مرتب شستشو دهيد.

 

16. چون برخي از گونه‏هاي سوسك، بيش از هيره‏ها باعث بروز آسم مي‏شوند، نظافت و بهداشت خانه‏هاي آلوده به طور منظم و كامل توصيه مي‏شود.

 

17. از هيجانات روحي دوري كنيد.

 

 

● به ياد داشته باشيد كه :


ماشه‏ي حمله آسم ممكن است با محرك‏هاي گوناگون چكانده شود مانند: سردي هوا، دود سيگار، عفونتهاي ويروسي، استرس، ورزش، بو و دارو (به ويژه آسپيرين و داروهاي ضدالتهاب غير استروئيدي)

 

 

 

 

 

 

 


ویدیو : نکاتی برای جلوگیری از بروز حملات آسم