نوکیا 515؛ بازگشت از گذشته‌ها : این گوشی طراحی بسیار قدیمی دارد. برای آن زمان‌هایی ...


این گوشی طراحی بسیار قدیمی دارد. برای آن زمان‌هایی که صفحه نمایش لمسی مفهومی نداشت و در مخیلات کاربران هم نمی‌گنجید. با دیدن آن یاد سال‌های دوری می‌افتید که کاربران گوشی موبایل باید با فشار کلیدهای فیزیکی کارهای خود را انجام می‌دادند  


 
پادشا : از زمانی که شماره‌گیری فوری (اسپید دایل) برای گوشی‌های هوشمند اختراع شده است زمان زیادی می‌گذرد. لغت‌نامه T9 که کلمات نوشتاری را حدس می‌زند، صفحه نمایش رنگی و امکانات این‌چنینی نیز برای سال‌های دور هستند. پس، نوکیا 515 در این زمان چه می‌کند؟

این گوشی طراحی بسیار قدیمی دارد. برای آن زمان‌هایی که صفحه نمایش لمسی مفهومی نداشت و در مخیلات کاربران هم نمی‌گنجید. با دیدن آن یاد سال‌های دوری می‌افتید که کاربران گوشی موبایل باید با فشار کلیدهای فیزیکی کارهای خود را انجام می‌دادند و نمایشگرها هم به قدری کوچک‌ بود که باید گوشی را تا بیخ چشم بالا می‌آوردید تا بتوانید مثلا عکس داخل گوشی را درست ببینید. آیا نوکیا در زمان سفر کرده است؟ آن زمان‌ها هنوز برند سونی‌اریکسون وجود داشت و گوشی برتر سامسونگ، E590 بود.

اما نه. نوکیا در همین زمان حال و اختراع انواع نمایشگرهای لمسی و حتی انعطاف‌پذیر زندگی می‌کند و باز گوشی ساده‌ای همچون 515 تولید و عرضه کرده است. این گوشی شاید ظاهرا برای 10 یا 15 سال پیش باشد اما در واقعیت تفاوت‌هایی دارد که باید از آنها مطلع شوید. البته اعتماد به نفس می‌خواهد وارد شدن به این بازاری که همه گوشی‌ها پردازنده‌های چند هسته‌ای و دوربین‌هایی بهتر از دوربین دیجیتال دارند. اما زود قضاوت نکنید.
 
این گوشی بسیار بادوام و مستحکم است و سادگی دوست‌داشتنی دارد.

نوکیا 515، موبایلی است که نمایشگر لمسی ندارد و نرم‌افزارهای آن از خانواده Asha هم کمتر هستند.  اما در خانواده گوشی‌های بسیار ساده و ابتدایی بسیار خوب ظاهر شده است. همین صفحه نمایش کوچک، پوشش ضدخش گوریلا گلاس دارد. دوربین آن 5 مگاپیکسل است و فلاش LED و طراحی آن کاملا کلاسیک است.

کاربران این تیپ گوشی‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که از موبایل برای ویژگی اصلی آن یعنی برقراری تماس و ارسال پیامک استفاده می‌کنند و برنامه‌های زیاد اسمارت‌فون‌ها برایشان گیج‌کننده است.

برای آشنایی بیشتر با این بازگشته از گذشته‌ها با ما همراه باشید. 

داخل جعبه Nokia 515


جعبه نوکیا 515 بیشتر از این که بسته‌بندی جذابی داشته باشد، دوستدار محیط زیست است و از کاغذهای قابل بازیافت تهیه شده است. داخل این جعبه، یک عدد شارژر، هدست WH-108 نوکیا به همراه میکروفون و بدون کلیدهای کنترل صدا و یک سوزن برای باز کردن پشت گوشی قرار دارد. اگر نوکیا یک عدد کابل میکرو یواس‌بی یا کارت حافظه میکرو اس‌دی هم داخل جعبه می‌گذاشت بسیار عالی می‌شد.

برنامه هوشمندانه نوکیا برای بازگشت به بازار تلفن‌های همراه , بازگشت نوکیا , بازگشت نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2017

نگاه 360 درجه به نوکیا 515

نوکیا 515، 114×48×11 میلی‌متر اندازه دارد که از این نظر می‌توان آن را با گوشی قدیمی اما کارآمد نوکیا یعنی 6700 مقایسه کرد که اندازه‌ای برابر با 11.2×45×109.8 میلی‌متر دارد. همان طور که از اندازه مشخص است، 515 به اندازه کافی باریک است و به‌راحتی در جیب جا شود.

نوکیا , گوشی نوکیا , فیلم گذشته

این گوشی حدود 101 گرم وزن دارد و جزو سبک‌وزن‌ها دسته‌بندی می‌شود.

طراحی

نوکیا 515 بدنه آلومینیومی دارد و همین باعث شده است تا شیک و مدرن دیده شود. برای کلیدهای فیزیکی آن نیز از پلاستیک براق و بسیار باکیفیت استفاده شده است. از این نظر باید گفت در محدوده قیمتی خودش یکی از پرچمداران است.

شارژر نوکیا , متن بازگشت از کربلا , متن بنر بازگشت از کربلا

پشت گوشی از آلومینیوم یکپارچه تهیه شده و اطراف کلیدها یک نوار پلاستیکی کشیده شده است تا به خوبی سیگنال‌های رادیویی را منتقل کند. قاب پشت قابل جابه‌جایی است و برای این منظور باید از سوزنی که داخل جعبه وجود دارد استفاده کنید. وقتی قاب را باز می‌کنید به باتری و جایگاه کارت دسترسی پیدا خواهید کرد.

این گوشی در رنگ‌های مشکی و سفید با قاب نقره‌ای در پشت موجود است. صفحه‌نمایش آن بسیار کوچک و 2.4 اینچ است و در زیر آن صفحه کلید پلاستیکی تعبیه شده است.  همان‌طور که اشاره کردیم، صفحه نمایش گوریلا گلاس دارد که به آن خاصیت ضدخش بودن بخشیده است.

صفحه‌نمایش

نوکیا 515 صفحه نمایش 2.4 اینچ با رزولوشن QVGA دارد. تراکم تصویر این نمایشگر نیز 167 پیکسل در هر اینچ است که برای گوشی‌های سطح پایین، بسیار عالی است. تصاویر با کنتراست خوبی نمایش داده می‌شوند. شاید جالب باشد بدانید، نوکیا این نمایشگر را طوری طراحی کرده است که زیر نور خورشید نیز خوانایی کامل دارد و می‌توانید به راحتی در نور روز از آن استفاده کنید. این ویژگی را برخی از اسمارت‌فون‌های مجهز ندارند. به همین دلیل، جای شکرش باقی است که موضوعی برای فخرفروشی پیدا شد.

متن و عکس پروفایل بازگشت از کربلا , سفر بی بازگشت به مریخ , بازگشت رابعه اسکویی به ایران

راحتی استفاده

از آن‌جا که نوکیا 515 بدنه کوچک و سبکی دارد، خیلی راحت در دست می‌نشیند و استفاده آسانی دارد. حتی کاربر می‌تواند  همه کارهای خود را با یک دست انجام دهد.

دوربین 5 مگاپیکسل


نوکیا 515، دوربین 5 مگاپیسکل در عقب دارد که به فوکوس ثابت و فلاش ال‌ای‌دی مجهز است. رزولوشن عکس‌های این دوربین 2592×1944 پیکسل است. گزینه‌هایی همچون تنظیم تعادل نور سفید، افکت‌های متنوع و سلف‌تایمر نیز دارد. نوکیا حتی قابلیت عکاسی پانوراما را نیز در این دوربین تعبیه کرده است.

متن زیبا برای بازگشت از کربلا , تصادفات 24 ساعت گذشته , بازگشت به آینده

کیفیت عکس‌ها واقعا راضی‌کننده هستند. شاید دیگر دوربین‌های 5 مگاپیکسل عملکرد بهتری داشته باشند اما با در نظر گرفتن قیمت این گوشی، باید بدانید 515 هم دوربین خوبی دارد.  رنگ، تعادل نورسفید و کنتراست تصاویر خوب و دقیق هستند و بسیاری از جزئیات تصویر به خوبی دیده می‌شوند. البته در نورهای کم و محیط‌های تاریک، عکس‌ها مملو از نویز هستند.

این دوربین حتی قابلیت فیلم‌برداری نیز دارد. کیفیت فیلم‌ها QVGA با سرعت 30 فریم در ثانیه هستند.

کلام آخر

نوکیا با عرضه مدل 515 دوباره به گذشته‌ها سفر و خاطرات 10 یا 15 سال پیش را برای کاربر زنده کرده است.گوشی‌های کندی‌بار را شاید در دست کاربران مختلف به عنوان گوشی دوم ببینیم اما اینکه دوباره در سال 2013 و در اوج رقابت‌های تنگاتنگ اسمارت‌فون‌ها باز چنین گوشی ساده و بی امکاناتی عرضه شود جای تعجب دارد.

بازگشت به مدرسه , گذشته اصغر فرهادی , بازگشت شرلوک هلمز

طراحی نوکیا 515 دقیقا برای سال‌های دور و ابتدای حیات گوشی‌های موبایل است. اما در امکانات آن تجدیدنظر شده است. در این موبایل ساده می‌توانید فناوری گوریلا گلاس را روی صفحه نمایش ببینید که تقریبا جدید است و نمایشگر را از خش‌برداشتن محافظت می‌کند. یا فلاش ال‌ای‌دی یا قابلیت عکاسی پانوراما قابلیت‌هایی هستند که تعلق 515 به سال جاری میلادی را ثابت می‌کنند.

جنس بدنه از آلومینیوم است که باعث سبکی و دوام زیاد آن شده است. کوچک بودنش نیز استفاده آن را آسان کرده و کاربر می‌تواند با یک دست همه کارهای موبایلی‌اش را انجام دهد.

گوشی مشابه 515 با این مشخصات و طراحی باریک را نمی‌توانید در هم‌ردیف‌های خودش پیدا کنید. شاید باریک بدون این گوشی را بتوان به مدل‌های 6300 یا 6500 تشبیه کرد.

از دیگر امکانات نوکیا 515 باید به 3G دوبانده و انتقال داده با سرعت بالا و کابل یواس‌بی اشاره کرد. البته این گوشی وای‌فای ندارد و در این زمانه که همه به دنیای مجازی متصب هستند، یک ایراد بزرگ به شمار می‌رود. این گوشی نسخه دوسیم‌کارته نیز دارد. این گوشی در بازار اروپا نیز اکنون موجود است و کلیدهای فیزیکی برای تایپ و کاربرانی که زیاد چت می‌کنند بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

قیمت این گوشی فقط 115 یورو است. شاید بگویید با این پول می‌توان یک اسمارت‌فون سطح پایین خرید که امکانات بیشتری داشته باشد اما مطمئنا عمر باتری 515 را ندارند.  


ویدیو : نوکیا 515؛ بازگشت از گذشته‌ها