نوسازی سیاسی با این سه‌نفر :   7 اسفند و باز هم 7 اسفند! این روز را باید «گام ...



اخبار سیاسی , سیاسی , اخبار سیاسی بدون سانسور

  7 اسفند و باز هم 7 اسفند! این روز را باید «گام دوم اعتدال»نامید؛ اما نباید چنین پنداشت كه در این روز، حجت بر همگان به ویژه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان كه در برداشته شدن گام نخست اعتدال در خرداد92 سهم ویژه‌ای داشتند، تمام شده است؛ به عبارتی نباید تمام داشته‌های فكری و انسانی را صرف كاندیداتوری در انتخابات 7 اسفند كرد. باید به این نكته توجه داشت كه برای برداشتن گام دوم در این روز، باید موانع سر راه را هم حذف یا كمرنگ كرد. پر بیراه نیست كه دوستی و رفاقت كلید حل بسیاری از مشكلات در جامعه ایرانی است و برای نزدیكی طیف‌ها و گروه‌های سیاسی كه نقش مهمی در آرامش سیاسی كشور دارد، باید راهكاری اندیشید و انكار نكرد كه این نزدیكی نیاز به یك میانجی خبره دارد؛ میانجی‌ای كه مدال استقلال بر سینه خود نصب كرده و بدان متعهد باشد.

 

میانجی برای این امر خطیر نباید به یك سمت گرایش داشته باشد چراكه اگر اینچنین شود، اختلافات موجود به سطحی درز می‌كند كه رسانه‌های فرصت‌طلب با دخالت‌های خود به آن دامن می‌زنند. یكی از موضوعات مورد مناقشه در گروه‌های سیاسی كه در بزنگاه‌های انتخاباتی پررنگ‌تر می‌شود مصادره نام امام(ره) از سوی یك جریان است و هر یك از جریانات سعی می‌كنند تا بنیانگذار انقلاب اسلامی را متعلق به خود بدانند اما غافل هستند كه امام‌خمینی قابل مصادره نیست و متعلق به همه اقشار و جریانات سیاسی است. اگر گروهی به هر بهانه‌ای سعی كند تا امام را به نفع خود مصادره كند، تبعات و ضررهای آن متوجه همگان خواهد شد.
 
 الزامات گام دوم اعتدالگرایی
از سوی دیگر برای برداشتن گام دوم در مسیر اعتدال باید به الزامات یك انتخابات خوب پایبند بود و انتخابات زمانی خوب تلقی می‌شود كه انسجام گروه‌های سیاسی در آن مشهود باشد و فضا برای ظهور و بروز اندیشه‌ها و سلایق گوناگون سیاسی در آن مهیا شود. اگر این فضای مناسب ایجاد شد دیگر نباید در جهت تامین نظرات و دیدگاه‌های شخصی و گروهی بهره برد چرا كه این امر آفت جدی در فضای سیاسی است. آنچه به ارتقای سطح انسجام طیف‌های سیاسی منجر می‌شود جمعی‌اندیشی و همه‌اندیشی است و برای نیل به این هدف مهم باید در انتخابات مجلس، شورای شهر و خبرگان از افرادی كه نقش میانجی و تاثیرگذار را ایفا می‌كنند، بهره برد.

 

این شخصیت‌ها می‌توانند علاوه بر كمك به انتخاب بهترین‌ها، در ایجاد فضای نشاط سیاسی موثر باشند و به نحوی عرصه را نزد افكارعمومی، تاثیرگذاران و نخبگان ترسیم كنند كه آنها در مسیر هدایت جامعه در همان راه ترسیم شده، حركت كنند و از سویی صاحبان فكر از حضور در عرصه‌های سیاسی یا انتخابات مجلس خبرگان كه مجلسی فراجناحی است، هراسی به دل راه ندهند. از سوی دیگر نخبگان فكری و سیاسی باید اطمینان خاطر داشته باشند كه آینده با حضورشان در عرصه سیاسی با فعالیت‌های اعتدالی محو نخواهد شد بلكه موجب می‌شود روش‌های موجود، عقلانی‌تر از گذشته اجرا شود كه این مولفه از اصول عقلانیت سیاسی است و لیدرهای سیاسی و بخش‌های دیگر باید آن را در نظر داشته باشند؛ بنابراین عقلانی كردن مسائل، مسئولیت‌پذیری، نظم بخشی به امور و دوراندیشی در این حیطه جای می‌گیرد و نباید فراموش كرد كه این اصول ثابت و پایدار و سلیقه‌ای نیستند.


 لزوم دگردیسی سیاسی
در همین راستا، اجماع نظرات و دیدگاه‌های تنی چند از نخبگان سیاسی و فكری امری ضروری برای نوسازی سیاسی جامعه و به عبارت امروزی، دگردیسی سیاسی است هر چند شاید گفته شود كه این نخبگان سیاسی دارای دیدگاه‌های متفاوتی در گذشته بوده‌اند و امروز به نحو دیگری سخن می‌گویند اما فراموش نشود كه تئوری، یك موضوع ابدی نیست و با توجه به شرایط تغییر و تكامل می‌یابد؛ برای نمونه می‌توان به دیدگاه‌های آیت‌ا... هاشمی اشاره داشت كه به حدی از تكامل رسیده و تئوری‌های او را صیقل داده كه امروز به عنوان نقش مركز صیقل گروه‌های سیاسی به ویژه اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل شناخته می‌شود. از طرف دیگر دكتر حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهور نشان داد كه تابع چنین اجماع نظر نانوشته‌ای است و آن را یك ضرورت تلقی می‌كند.

 

این نخبگان فكری و سیاسی در كنار یادگار امام به عنوان یك نخبه فكری جوان می‌توانند مدیریت و هدایت تشكل‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را بر عهده بگیرند و اندیشه‌های پیچیده و رهیافت‌هایی كه اكنون برای اداره كارآمدترجامعه نیاز است را بررسی، ارشاد و هدایت كنند. می‌توان در هر زمان ممكن به ویژه در آستانه انتخابات از تكنیك‌ها و روش‌هایی استفاده كرد كه تابع زمان و شرایط فعلی هستند و در مجموع عملیانی كردن آن در شرایط فعلی از این سه شخصیت بر می‌آید. آنها می‌توانند اولا ظاهر جامعه -جامعه سیاسی- را مزین كنند و دوم باطن آن را تطهیر نمایند.

 

البته این نخبگان مسئولیت تولید فكر و اندیشه را دارا نیستند اما باید جامعه سیاسی، گروه‌ها و شخصیت‌ها از آنها بخواهند این نقش را ایفا كنند تا برای پیشرفت و نوسازی سیاسی از طریق تقویت تشكل‌های اجتماعی و باوركردن آنها و تاثیرگذاری بر دولت به ایفای نقش بپردازند. در شرایط فعلی نگاه احزاب و گروه‌ها معطوف به مبانی فكری و عقلی این سه شخصیت است؛ هر چند كه دیگر شخصیت‌ها نیز می‌توانند حول این نخبگان به عنوان بازیگران اصلی رسیدن به اجماع حداكثری تلاش كنند. حضور نیروهای انسانی و استعدادها و توانایی‌های آنها در كنار برنامه‌های كارآمد می‌تواند سطح توسعه‌یافتگی سیاسی را بالا ببرد؛ چرا كه دولت به عنوان دستگاه اجرایی و تصمیم‌گیر باید فرصت بیشتری برای اندیشیدن داشته باشد یعنی نخبگان می‌توانند حتی خارج از دولت برای كمك به آن، تجارب و اندیشه‌های بررسی شده را به دولت منتقل كنند. در نهایت آرامش سیاسی نیز نیازمند جامعه‌ای است كه می‌خواهد در مسیر پیشرفت شتاب داشته باشد كه آرامش‌بخشی به جامعه هم موضوعی است كه سه شخصیت مورد اشاره به خوبی می‌توانند دراین موقعیت زمانی ایفا نمایند.


 مثلث بزرگان در نوسازی سیاسی
در مسیر نوسازی سیاسی اما باید به موضوع مهمی توجه داشت. اینكه چه كسانی قرار است برای این نوسازی آستین‌های خود را بالا بزنند و چه مولفه‌هایی را در این مسیر در نظر خواهند داشت. لازم است پیش از آغاز این موضوع به انتخابات مجلس و خبرگان پرداخت كه به‌زعم بسیاری از آگاهان در این دوره از اهمیتی مضاعف برخوردار است. ایده‌آل دلسوزان كشور تشكیل مثلث بزرگان درانتخابات مجلس خبرگان یعنی هاشمی و سیدحسن خمینی و حسن روحانی است. هر یك از این سه شخصیت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند كه عامل مهمی در تحرك سیاسی و تحرك علمی محسوب می‌شود. آیت‌ا... هاشمی كوه تجربه است، جوانی و تجربه سیدحسن خمینی موضوعی است كه نمی‌توان از آن چشم پوشید و موقعیت، تجریه، دانش ومدیریت حسن روحانی هم كامل‌كننده مثلث بزرگان است.


 ضلع اصلی نوسازی سیاسی
وضعیت آیت‌ا... هاشمی که برای همگان مبرز و مشخص است. او از خود می‌گذرد تا تصمیم درست مردم دچار انحراف نشود. او به واسطه محبوبیتی كه در جامعه و بین گروه‌های مختلف سیاسی برخوردار است این روزها شخصیت‌های مستقل و دارای شرایط را به انتخابات‌های مجلس و خبرگان فرا می‌خواند و می‌خواهد نوسازی‌ لازم در این شرایط كه فضا آماده‌تر از همیشه است، انجام شود. معتقد است مشكلات كشور با مذاكره حل می‌شود و نباید با بی‌اخلاقی کام مردم را تلخ کرد. نمونه بارز این موضوع حل پرونده هسته‌ای كشور بود. چتر هاشمی بالای سر سیدحسن خمینی و حسن روحانی اما می‌تواند نویدبخش مجلس خبرگانی پرتحرك و همچنین زمینه مناسبی برای نوسازی سیاسی به شكل مطلوب باشد. تجربه هاشمی و جایگاه روحانی و جوانی توام با علم سیدحسن خمینی رمز تفوق در عرصه‌های مختلف است.


 روحانی ضلع دیگر نوسازی سیاسی
ضلع دیگر دوران نوسازی سیاسی دکتر حسن روحانی است. او از امتیازات زیادی برخوردار است كه می‌تواند نقش مهمی در این راستای ایفا كند. روحانی با زیربنا و روبنای فعالیت‌های سیاسی آشناست و علاوه بر این از امتیاز ریاست جمهوری برخوردار و همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری است. او مشی میانه دارد چنانكه اخیرا حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای وی گفته بود روحانی متعلق به هیچ حزبی نیست.

 

از این سخن می‌توان چنین برداشت كرد كه این شخصیت میانه رو می‌خواهد با راهنمایی‌های خود در اجماع گروه‌های سیاسی نقش مهمی ایفا كند و همچنین همراستا با آیت‌ا... هاشمی و سیدحسن خمینی در زدودن چهره تندروی در كشور موثر باشد. از سوی دیگر باید بار دیگر توجه داشت كه سیاست اعتدالی روحانی چگونه توانسته اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را به اعتدال نزدیك كند كه یك نمونه اخیر آن موضوع هسته‌ای و برجام در مجلس بود. گفتمان اعتدالی او چنان بر مشی اصولگرایانه علی لاریجانی كه البته او هم اصولگرای منطقی است سایه انداخته كه اصولگرایان تندرو را شكست دادند. حسن روحانی پیوندی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با اعتدال ایجاد كرد كه نفع آن پیشبرد امور دولت در جهت تحقق خواست ملت بود.
 حسن خمینی برای چه بیاید؟
جوان ترین ضلع این مثلث، یادگار امام است؛ شخصیتی كه یادآور منش و سلوك امام خمینی و پرورش یافته مكتب او در تمام حوزه‌هاست. تا به امروز بسیاری از علما و شخصیت‌های شناخته شده كشور در عیان و نهان به این موضوع اشاره كرده‌اند كه زمان حضور آیت‌ا... سیدحسن خمینی درعرصه انتخابات فرارسیده است و او باید با حضورش در این مجلس گام جدیدی از گفتمان امام(ره) برای تصمیم در امور مهم كشور را تبیین كند. آیت‌ا... هاشمی یكی از حامیان اصلی حضور سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان است و تمایل خود برای حضور یادگارامام در این مجلس را بارها ابراز داشته است. از سوی دیگر رئیس‌جمهور كه خود سابقه حضور در مجلس خبرگان را دارد از لزوم حضور جوانان در این مجلس سخن گفته است. حسن روحانی با تاكید بر این جوانگرایی هدفی دارد كه همان افزایش تحرك در این مجلس است.

 

به اعتقاد این عضو مجلس خبرگان، فقه پویا با حضور جوانان در مجلس خبرگان رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد و از افكار جدید در تصمیم‌گیری‌ها كه متناسب با شرایط روز است، استفاده خواهد شد. درباره حضور سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان دو دیدگاه وجود دارد كه دیدگاه موافق همان نگاهی را دارد كه در بالا به آن اشاره شد و دیدگاه مخالف اما بر این اعتقاد است كه نباید به شخصیت سیدحسن خمینی رنگ سیاسی زد و او را وارد انتخابات كرد كه این دیدگاه با توجه به اثبات فراجناحی بودن شخصیت او تا حدودی مردود به نظر می‌رسد. به هر حال سیدحسن خمینی با در نظر گرفتن سیل درخواست‌ها برای حضورش در مجلس خبرگان تصمیم خواهد گرفت.


اخبار  سیاسی -  آرمان 


ویدیو : نوسازی سیاسی با این سه‌نفر