«نه» بزرگ اوباما به ملک سلمان و اعراب خلیج فارس در مورد ایران :   به علت عدم ...



 

مرز آبی ایران در خلیج فارس , مستند های جدید در مورد خلیج فارس , جداکننده نواحی داخلی ایران ازکناره های خلیج فارس

به علت عدم حضور شاه عربستان سعودی، که هفته گذشته و تنها چند ساعت پیش از آن که انتظار می رفت به واشنگتن سفر کند، انصراف داد، این نشست، که در استراحتگاه رئیس جمهور آمریکا واقع در کمپ دیوید برگزار شد، - با وجود حضور سایر سران عالی رتبه – انسجام خود را تا حدی از دست داد.

وال استریت ژورنال نوشت: قرار است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، حمایت نظامی از متحدان عرب را افزایش دهد و آن ها نیز در عوض به او پیشنهاد کرده اند با وجود تردیدهای فراوانی که درباره پیامدهای احتمالی توافق هسته ای با ایران دارند حاضرند از او برای دستیابی به توافق «قابل راستی آزمایی» با ایران حمایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، بیانیه روز پنجشنبه مبنی بر حمایت شش کشور حاشیه خلیج [فارس]، از جمله عربستان سعودی، می تواند به منزله حمایت از تلاش های اوباما برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران باشد که در صورت تحقق، نشانه کامیابی عمده ای برای سیاست خارجی وی در دوران ریاست جمهوری اش تلقی خواهد شد.

به علت عدم حضور شاه عربستان سعودی، که هفته گذشته و تنها چند ساعت پیش از آن که انتظار می رفت به واشنگتن سفر کند، انصراف داد، این نشست، که در استراحتگاه رئیس جمهور آمریکا واقع در کمپ دیوید برگزار شد، - با وجود حضور سایر سران عالی رتبه – انسجام خود را تا حدی از دست داد.

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، آمده بود: «توافقی جامع و قابل راستی آزمایی که در آن نگرانی های منطقه ای و بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران به طور کامل در نظر گرفته شود، در راستای منافع امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] و آمریکا» خواهد بود. به هر حال عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، تأکید کرد که تردیدها در این باره هم چنان ادامه دارد. وی گفت: «ما نمی دانیم که ایرانی ها شرایطی که باید بپذیرند را خواهند پذیرفت یا نه.»

اوباما بار دیگر بر تعهد آمریکا برای دفاع از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در برابر تهاجم خارجی و گسترش همکاری های امنیتی و تسریع انتقال تسلیحات به کشورهای سنی نشین عرب تأکید کرد.

اوباما در کنفرانس خبری که پس از پایان این نشست برگزار شد، اعلام کرد: «هدف از همکاری های امنیتی با کشورهای عرب حوزه خلیج [فارس] به هیچ وجه رویارویی بلند مدت با ایران یا حتی به حاشیه راندن این کشور نیست. هدف اصلی ما از تقویت توانمندی شرکایمان در شورای همکاری خلیج [فارس] اطمینان یافتن از آن است که شرکای ما بتوانند به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک و از موضع اعتماد و قدرت با ایران مقابله کنند.»

مثال آشکاری از نگرانی هایی که کشورهای حاشیه خلیج [فارس] درباره دولت تهران دارند، شناورهای نیروی دریایی ایران هستند که در روز پنجشنبه به سوی نفتکشی که با پرچم سنگاپور و در آب های بین المللی خلیج فارس در حرکت بود ، شلیک و آن را تعقیب کردند.

به گفته بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، که در نشست های روز پنجشنبه حضور داشت: «این دقیقاً از همان نوع چالش هایی است که بسیاری از شرکای ما در شورای همکاری خلیج فارس بر آن تأکید دارند.»

مسؤولان عرب سرسختانه معتقد بودند که این اقدام ایران باید بررسی شود. وزیر خارجه عربستان گفت این کار «نقض آشکار قوانین بین المللی است و نباید به ایرانی ها اجازه داد که به این گونه اقدامات مبادرت کنند.»

او در ادامه افزود: «دلیل آن ها برای انجام این کار هر چه که باشد، باید متوقف شود.»

مسؤولان عالی رتبه آمریکا در نشست های کمپ دیوید گفتند واشنگتن نمی خواهد زمامداران عرب در زمینه فناوری های هسته ای با ایران رقابت کنند یا این که رقابت تسلیحاتی گسترده تری را در این منطقه به راه اندازند.

رودز گفت: «ایران الگویی برای دستیابی به فناوری هسته ای نیست. ما نمی خواهیم در این منطقه شاهد هیچ نوع رقابت تسلیحاتی باشیم. اگر کشوری به داشتن انرژی هسته ای علاقمند باشد برای دستیابی به چنین امکانی راه های شناخته ای وجود دارد.»

برخی از کشورهای عرب، از جمله عربستان سعودی، به طور علنی اعلام کرده اند باید بتوانند به همان فناوری های هسته ای که ایران در اختیار دارد ، دسترسی داشته باشند.

اوباما این نشست را که از روز چهارشنبه در کاخ سفید آغاز شد و تا روز پنجشنبه در کمپ دیوید ادامه یافت، برگزار کرد و این اقدام او در راستای متقاعد ساختن متحدان عرب صورت گرفت تا بدانند که توافق با ایران باید سبب شود که آن ها بیشتر و نه کمتر، از ثبات منطقه ای خود اطمینان یابند.

برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] تلاش کردند تا پیمان دوجانبه دفاعی با دولت آمریکا امضا کنند که آمریکا را به مداخله نظامی برای حمایت از آن ها در برابر تهاجم خارجی ملزم کند. آن ها هم چنین به دنبال دستیابی به برخی از تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکا، مانند جنگنده چندمنظوره اف- 35 بودند .

در بیانیه ای که آمریکا روز پنجشنبه منتشر کرد هیچ مطلبی که نشان دهنده تعهد آمریکا برای دفاع از متحدانش در حاشیه خلیج [فارس] باشد به چشم نمی خورد.

مسؤلان آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تقویت توانمندی های خود جهت مبارزه با تروریست بین المللی، تضمین کشتیرانی در خلیج [فارس] و افزایش امنیت سایبری، کارگروه هایی تشکیل خواهند داد.

تهدیدی(!) که ایران به وجود آورده و امکان پیشرفت دیپلماتیک در گفتگوهای هسته ای، مهم ترین موضوع بحث ها در نشست کمپ دیوید بود. اوباما از متحدان عرب آمریکا خواست در صورت تحقق یافتن توافق هسته ای، رابطه جدیدی با دولت تهران برقرار کنند.

در بیانیه ای که منتشر شد هم چنین آمده است : «آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] بار دیگر اعلام کردند آماده اند روابط خود را با ایران عادی کنند مشروط بر اینکه تهران از فعالیت های بی ثبات کننده خود دست بردارد و بر این باورند که چنین روابطی می تواند به امنیت منطقه کمک کند.»

بر اساس توافقی که مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا 30 ژوئن آن را نهایی کنند، دولت تهران اجازه خواهد داشت بخش قابل ملاحظه ای از زیربنای مهم هسته ای خود، از جمله بیش از 5000 سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم و یک رآکتور آب سنگین، را حفظ کند.


 اخبار  سیاست  خارجی  - تیک


ویدیو : «نه» بزرگ اوباما به ملک سلمان و اعراب خلیج فارس در مورد ایران