نمره 1+5 ، 6 است! : رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در آستانه سال 92 مصاحبه ...


رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در آستانه سال 92 مصاحبه ای انجام داد که بخش نوروزی این گفتگو را از نظر می گذرانید. خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با مضحک ترین موضوعی که در سال 91 با آن مواجه شده به ادعاهای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: خودشان گرفتار مشكلات بسیار زیادی هستند و توانایی پرداختن به مسایل داخلی خودشان را ندارند ولی ادعای بزرگی در رابطه با ایران می كنند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در آستانه سال 92 مصاحبه ای انجام داد که بخش نوروزی این گفتگو را از نظر می گذرانید:

* گاهی اوقات اظهاراتی در داخل مطرح می شود كه تبعاتی را به همراه دارد و معمولاً وزارت امور خارجه در روابط بیرونی هزینه های آن را می پردازد. شما به كسانی كه این گونه اظهارات را مطرح می كنند چه توصیه ای دارید؟

- توصیه ما این است كه همه مسئولین بایددر بخش های مختلف به دنبال تامین منافع ملی  باشند و برای اینكه منافع ملی به بهترین شكل تامین شود حتماً یك هماهنگی و حركت در چارچوب كلی كه سیاست های كلان آن را مقام معظم رهبری تعیین می كنند باید باشد.


استفاده از ظرفیت همه بخش ها خیلی می تواند در تامین منافع ملی كمك كند، ولی حتماً این ظرفیت ها اگر به شكل هماهنگ در كنار هم قرار گیرند بیشترین كارایی را دارند. گاهی اوقات ممكن است ظرفیت های خوبی را داشته باشیم ولی به دلیل ناهماهنگی و عدم رعایت چارچوب هایی كه منافع ملی را تامین می كند ، ظرفیت ها به خوبی به كار گرفته نشود.


* مهمترین اتفاق سال 91 به نظر شما چه بوده است.


- در سال 91 موضوعات خوبی در سیاست خارجی داشتیم. برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد و در مدیریت تحولات منطقه به خصوص بحث سوریه توانستیم نقش مثبتی را ایفا كنیم. در بحث های هسته ای فعالیت های مختلفی انجام شد كه وزارت امور خارجه نقش زیادی برای آماده كردن گفتگوها داشت و شاید همه باید آماده بشویم برای مهمترین حادثه ای كه در تاریخ كشور ما در سال 92 می تواند اتفاق بیافتد و آینده كشورمان را به شكل روشنی ترسیم بكند كه آن نیز انتخابات ریاست جمهوری است. حضور و مشاركت مردم و برگزاری انتخابات خوب و غرور آفرین به وسیله حضور مردم قطعاً در سیاست خارجی تاثیرات زیادی را می گذارد.

وزارت خارجه آمادگی دارد در كنار همه بخش های مختلف قدم های بلندی را برای برگزاری انتخابات بردارد.

* عجیب ترین سوالی كه در سال گذشته در نشست ها ی خبری از شما پرسیده شده است چه بود؟


- سوال عجیب زیاد بود ولی یكی از این سوالاتی كه پرسیده شد این بود كه اگر شما بخواهید به 1+5 نمره بدهید چند می دهید من هم گفتم 6‍!.

* در سال 91 از چه سوالی حسابی عصبانی شدید؟

- من معمولاً كمتر عصبانی می شوم ممكن است تعجب بكنم یا بعضی از سوالات را اگر احساس كنم با انگیزه سیاسی برای تخریب چهره كشورمان مطرح می شود از دستش تعجب بكنم ولی سعی می كنم در جهتی كه هم از حقوق مردم دفاع محكم بكنم و هم برخورد مان چارچوب منطقی داشته باشد پاسخ مناسب بدهیم.

* اتفاقی كه در سال گذشته باعث خنده شما شده باشد؟

- شاید برخی ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی باعث خنده شده باشد چون خودشان گرفتار مشكلات بسیار زیادی هستند و توانایی پرداختن به مسایل داخلی خودشان را ندارند ولی ادعای بزرگی راجع به ایران می كنند.

* مهمترین خبری كه در سال گذشته تكذیب كردید چه بود؟

- برخی خبرها را درباره فعالیت هسته ای مان گاهی اوقات عنوان می كنند كه اساساً درست نیست. مطالبی كه در رابطه با دخالت مان در امور داخلی كشورهای منطقه عنوان می كنند هیچكدام صحت ندارد.

* شما فیس بوك دارید؟

- در حال حاضر هیچی ندارم اصلاً نمی رسم كه چیزی داشته باشم.

* به دلیل بحث دیپلماسی عمومی این موضوع را سوال كردم. الان وزارت خارجه آمریكا فیس بوك راه اندازی كرده و به دنبال اهداف خود است.

- نه بنده فیس بوك ندارم نه به لحاظ زمانی توانش را دارم و نه اینكه اصلاً در این جهت حركت كردیم. ولی از طریق سایت های مختلفی كه نمایندگی های ما را دارند و خود وزارت امور خارجه در اختیار دارد و شیوه های مختلف اطلاع رسانی سعی كردیم دیپلماسی عمومی مان فعال باشد.


ویدیو : نمره 1+5 ، 6 است!