نمره صفر به خودروهای صفر! :   در حالی که جامعه کارشناسی استفاده ازمدل های جدید ...



نمره منفی گواهینامه , خودروهای لوکس , خودروهای وارداتی

 

در حالی که جامعه کارشناسی استفاده ازمدل های جدید خودروها را به دلیل ضریب امنیت و استاندارد بالاتر ضروری می داند اما شواهد حاکی از آن است که میانگین سنی خودروهای ساخت داخل بین پانزده تا بیست سال است.

 

سال های زیادی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال ترغیب مصرف کنندگان برای استفاده از مدل های جدید خودرو از طریق اختصاص وام های ارزان قیمت هستند تا از این طریق هم چرخ شرکت های خودروسازی بچرخد و دیگراینکه خودروهای قدیمی تر هرچه سریع تر از چرخه مصرف خارج شوند و به جای آنها محصولاتی با کیفیت ومجهز به فناوری های روز دنیا جایگزین شود. اما بنا به گفته کارشناسان، متاسفانه این روند در کشور ما در مورد خودروهای داخلی تا حدی وارونه شده چراکه افت قابل ملاحظه کیفیت خودروها درسال های اخیر باعث شده تا مصرف کنندگان استفاده از مدل های اندکی قدیمی تر را که بنا به عقیده آنها کیفیتی بهتر دارند را ترجیح دهند.

 

البته این مشکل در صنعت خودروسازی و کیفیت پایین خودروها باعث شد تا فروش محصولات آنها افتی بی سابقه پیدا کند ومسئولان نیز اخیرا مجبور شدند برای خروج بازار خودرو از رکود، سقف تسهیلات را افزایش دهند تا شاید با تحریک تقاضا ، خرید خودروهای صفر اندکی رونق یابد و از سوی دیگر یکی از اعضای انجمن قطعه سازی نیز با تایید ضمنی تمایل مردم درعدم استفاده از خودروهای صفر داخلی ، میانگین سنی خودروها را بین پانزده تا بیست سال اعلام کرد.

 

سیاست های تشویقی باید در جهت استقبال مردم برای خرید خودروهای صفر باشد درهمین حال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه خودروسازان در سراسر دنیا به دنبال افزایش تولید و کاهش عمر مفید خودروها در جهت استقبال بیشتر مصرف کنندگان از خودروهای جدید و مدرن هستند، درگفتگو باآفتاب یزد گفت: اینکه برخی از خودروسازان عنوان می کنند محصولاتشان از عمر مفید بالایی برخوردار است ، نکته مثبتی نیست چرا که خودروهای سن بالا نه تنها از استانداردهای روز فاصله می گیرند بلکه هزینه های نگهداری و مصرف سوخت آنها نیز زیاد می شود.

 

حسین گروسی با بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر خودروهایی با عمر نزدیک به چهل سال در کشور وجود دارد اما آیا وجود چنین خودروهایی مزیت محسوب می شود؟ قطعا استفاده از چنین خودروهایی مقرون به صرفه نیست ودولت باید با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی مصرف کنندگان را به از رده خارج کردن این خودروها و استفاده از مدل های جدید ترغیب کنند.

 

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، خودروسازان برای اینکه میل به مصرف مدل های جدید و رونق تولید را افزایش دهند، عمر مفید را کمتر از ده سال در نظرمی گیرند، توضیح داد: در برخی از کشورهای توسعه یافته عمرمفید خودروها را حتی تا کمتراز پنج سال تعیین می کنند و البته این بدان معنا نیست که این خودروها عملا دیگر قابل استفاده نباشند و باید از رده خارج شوند بلکه حتی شاید تا ده سال قابلیت کارکرد مطلوب داشته باشند اما آنها بر اساس معیارها و فرمول های خاص خود عمر مفید را تعریف می کنند تا مردم در هر زمان بتوانند خودروهایی جدید ، مجهز به فناوری های مدرن روز داشته باشند.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت های مختلف با اخذ مالیات ها سعی می کنند مصرف کنندگان را به عدم استفاده از خودروهای قدیمی ترغیب کنند، خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته این باور نهادینه شده که خودروهایی با عمر بیشتر از 10 سال دیگر صرفه اقتصادی ندارند و استفاده از آنها باید محدود شود.

 

وی ادامه داد: هم اکنون نیز در کشور ما خودروهای پیکانی متعلق به دهه 50 وجود دارد اما به هرحال چنین خودرویی نگهداری و تعمیرآن هزینه دارد و مصرف سوخت آنها بالا است و باید با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی صاحبان این خودروها را به استفاده ازخودروهای جدید سوق دهیم .

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید براینکه خودروهای جدیدتر مجهز به سیستم ها و فناوری های مدرن تری هستند ، گفت: اینکه گفته می شود عمر خودروهای ایرانی بین پانزده تا بیست سال است، غیر منطقی است چرا که اولا خودرو سازان باید در تلاش باشند که عمر مفید خودروها را کمتر تعیین کنند و اینکه در تولیدات جدید خود با کاهش قیمت تمام شده کیفی سازی و استفاده از تجهیزات روز دنیا را در اولویت قرار دهند تا مردم نسبت به خرید خودروهای صفر و از رده خارج کردن خودروهای قدیمی انگیزه داشته باشند.

 

گروسی با تاکید براینکه در بسیاری از کشورها برخی خودروها اصلا مورد تعمیر خودرو قرار نمی گیرند بلکه از قطعات نو و جدید استفاده می شود گفت: بنابرابن در تعریف عمر مفید خودرو عوامل متعددی وجود دارد که یکی ازآنها افزایش میل به مصرف خودروهای جدید تولید شده توسط مصرف کنندگان است و از سوی دیگر خودروسازان نیز باید مدام تولیدات جدید ومطابق با استانداردهای روز داشته باشند و این رویه باعث تولید خودروهای ایمن تر، مدرن تر، با مصرف سوخت کمتر می شود.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه تسهیلات دهی در کشورهای دیگر درجهت تشویق مردم برای خرید خودروهای جدیدتر است ، خاطرنشان کرد: البته هرکشوری با توجه به میزان تولید خودرو ،عمر مفید خودروهایش را تعریف می کنند اما از سوی دیگر تحمیلی هم در این قضیه وجود ندارد و برخی نیز از ماشین های قدیمی استفاده می کنند.

 

گروسی با اشاره به وام جدید خودرو توضیح داد: تسهیلات جدید به طور کلی سیاست خوبی بود اما ایراداتی هم داشت چرا که انتظارها بر این بود که نرخ بهره آن کمتر باشد تا مردم بتوانند خرید کنند، اگر قرار بر این است که از تولید داخل حمایت کنیم ومحصولات به فروش برسد باید نرخ بهره پایین تر باشد.

مردم استفاده از خودروهای قدیمی تر را ترجیح می دهند در اینباره یک کارشناس اقتصادی نیزمعتقد است روند استفاده از خودرو در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر است، به آفتاب یزد گفت: متاسفانه تولیدات جدید داخلی آنقدر بی کیفیت شده که مصرف کنندگان بیشتر تمایل به استفاده از برخی مدل های سال های گذشته دارند واین رویه دقیقا برخلاف کشورهای دیگر است که مصرف کنندگان درتلاش برای خرید مدل های جدید و به روز خودروها هستند.

 

اکبر بیاتی با تاکید براینکه کشورهای توسعه یافته به دنبال کاهش استفاده طولانی مدت از خودروهای تولیدی هستند، افزود: اصولا خودروهای فرسوده و سن بالاتر فاقد استانداردهای روز دنیا و نیز ضریب امنیت بالا هستند و از سوی دیگر شرکت های خودرو سازی هر لحظه به دنبال طراحی مدل های جدیدی مجهز به سیستم های امنیتی مدرن تر، فناوری های جدیدتر ، نیزمصرف سوخت پایین تر، به کارگیری قطعات مطابق با محیط زیست ، آلایندگی کمترو قیمت مناسب ترهستند و همین روند مصرف کنندگان را ترغیب به خرید خودروهای جدید می کند.

 

وی ادامه داد: اما در کشور ما متاسفانه تولیدات ساخت داخل در سال های اخیر آنقدر افت کیفیت داشته که مصرف کنندگان هیچ تمایلی برای خرید چنین محصولاتی ندارند و ترجیح می دهند از خودروهای غیر صفراستفاده کنند و البته دراین خصوص حق به جانب مصرف کنندگان است، چرا که خودروهای صفر کنونی نه تنها هیچ تکنولوژی چشمگیرجدیدی ندارد بلکه حتی کیفیت قطعات آن نیز پایین تر آمده است و تا زمانی که اوضاع این گونه باشد، هیچ محرک وتوجیهی برای خرید خودروی جدیدتر وجود ندارد. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه میانگین عمر بالای خودروها، معیاری برای کیفیت بالای خودروها تلقی نمی شود، گفت: قطعا هرچقدر یک خودرو سن بیشتری داشته باشد هزینه نگهداری بیشتری خواهد داشت و در واقع چنین خودرویی غیر استاندارد می شود، بنابراین ما نیز باید با الگوبرداری از روش های تولیدی خودروسازان معتبر جهانی و یا همکاری با آنها به مدل های جدید روزدنیا دست یابیم.

 

بیاتی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات خودرو در روزهای اخیر اضافه کرد: این تسهیلات جدید در واقع تجویز مسکنی بی اثر و دیرهنگام است که نمی تواند اثرات لازم را داشته باشد چرا که متاسفانه صنعت خودروی داخلی به نقطه بن بستی رسیده که عبور از آن با اختصاص تسهیلات جدید ، ممکن نیست. وی ادامه داد: این تسهیلات نه تنها رغبتی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند بلکه باعث بیشتر به مخاطره افتادن صنعت خودرو می شود چرا که خودروسازان در می یابند که حتی با افزایش وام نیز متقاضیان خودرو مایل به خرید محصولات آنها نیستند.

 

این کارشناس با بیان اینکه وضعیت فعلی خودروسازی به دلیل سیاست های اشتباه مدیران خودروسازی و حمایت های غیر قابل قبول مسئولان در دوره های زمانی مختلف است، توضیح داد: متاسفانه هرزمان خودروسازان داخلی با مشکلی مواجه شده اند دولت ها به بهانه حمایت از تولیدات داخلی و نیز جامعه کارگران شاغل در مجموعه های خودروسازی و نیز شرکت های مرتبط با آنها ، تسهیلات و حمایت های مختلفی را از آنها به عمل آورده و همین رویه همواره خیال خودروسازان را آسوده کرده و به همین دلیل آنها هیچ گاه احساس نیازی برای بهبود عملکرد خود نکرده اند و به همان سیاست های اشتباه قبلی ادامه دادند.وی اضافه کرد: همین رویه و این کمک های دولت ها باعث شد تا الان خودروسازان به این نقطه ای برسند که خروج ازآن بسیار سخت وهمراه با صرف هزینه های زیاد باشد و حتی افزایش سقف تسهیلات هم نتواند به کمک آنها بیاید.

 

این کارشناس با بیان اینکه وام جدید نمی تواند اهرمی برای به حرکت درآوردن موتور صنعت خودروسازی باشد، توضیح داد: چنین وامی مورد استقبال متقاضیان قرارنمی گیرد چرا که شرایط پرداخت و باز پرداخت آن چنگی به دل نمی زند و با توجه به وضعیت بغرنج دوشرکت خودروسازی داخلی پیش بینی می شد که مسئولان تسهیلاتی بسیار ارزان تررا در دستور کار قرار دهند.

 

وی با اشاره به تسهیلات خرید خودرو در کشورهای دیگر دنیا ، گفت: تسهیلات خودرو در کشورهای توسعه یافته آنقدر ارزان و مناسب است که حتی اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین درآمدی نیز قادر به استفاده از آن هستند. وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مسئولان باید راهکاری اساسی برای خروج خودروسازی از وضعیت فعلی درنظر بگیرند چرا که اتکا به افزایش سقف تسهیلات ، راه گشا نیست.

استفاده از خودروهای جدید باید در اولویت قرار بگیرد در اینباره سید محمد بیاتیان ، عضو دیگرکمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه استاندارد عمر مفید خودروهای ساخت داخل کمتر از ده سال است به آفتاب یزد گفت: به طور کلی استاندارد عمر مفید خودروها در کشورهای توسعه یافته دنیا بین هشت تا ده سال است بنابراین با توجه به اینکه قطعا استاندارد خودروهای داخلی از مدل های خارجی بالاتر نیست طبیعتا اینکه برخی خودروسازان معتقدند محصولاتشان عمر مفید بالایی دارند به ضرر آنها است.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر خودروسازان به دنبال بهبود وضعیت فروش خود هستند، نباید بر کیفیت مطلوب محصولاتشان اصرار داشته باشند چرا که این مسئله باعث بی اعتماد شدن بیشترمشتریان می شود، افزود: تقریبا می توان برداشت کرد که اصرار خودروسازان بر کیفیت تولیداتشان ارتباط مستقیمی با وام جدید خودرو دارد چرا که با توجه به بازپرداخت طولانی مدت آن یعنی 7 سال این نگرانی وجود دارد که به دلیل عمر پایین خودروها مردم رغبتی به استفاده از این وام نداشته باشند.

 

بیاتیان با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم نسبت به به کیفیت خودروهای داخلی معترض هستند ، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتراض مردم نسبت به افت کیفیت خودروها به نظر می رسد دولت باید تسهیلاتی را درنظر بگیرد با سود بسیار کم، حداقل چهار درصد و مدت بازپرداخت را نیز کاهش دهد تا دراین شرایط مردم رغبتی به خرید خودرو پیدا کنند. وی ادامه داد: هم اکنون وام بیست و پنج میلیون تومانی ، شانزده درصد و مدت زمان بازپرداخت هفت سال در نظر گرفته شده است وهمین شرایط وام باعث می شود تا قیمت خودروها بالاتر برود و با توجه به عمر مفید پایین خودروها این وام برای مردم توجیه لازم را نداشته باشد.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: به نظر می رسد با توجه به شرایط ، مسئولان باید این وضعیت و شرایط وام را اصلاح کنند چرا که مردم به دنبال کیفیت وقیمت مناسب هستند.

 

بیاتیان با تاکید بر اینکه در بحث خودرو موضوعی که ما را از سایر کشورها متمایز می کند این است متاسفانه درکشور ما خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، ‌یادآور شد: خودرودر کشورهای دیگر به عنوان کالای مصرفی محسوب می شود و برهمین اساس به نظرمی رسد که مسئولان این نکته را در تعیین تسهیلات خودرو درنظر نگرفته اند، چرا که درظرف هفت سال خودروهای ساخت داخل مستهلک می شوند والبته بازپرداخت چهل و هفت میلیون تومان برای چنین خودروهایی خیلی توجیه اقتصادی ندارد.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه" شرایط سخت وام خودرو باعث شده تا مردم خیلی استقبال چندانی از چنین وام هایی نداشته باشند" ،‌توضیح داد: در روزهای اخیر بحث هایی در خصوص درانبار ماندن خودروهای داخلی در مدت زمان طولانی مطرح شده که خیلی قابل قبول نیست چرا که سال گذشته تولید خودروها در حدی بوده که مردم خرید مطلوبی داشته اند و رکود بازار خودرو در سال جاری جدی ترشده است.

 

بیاتیان با اشاره به اینکه "اعداد مربوط به تعداد و زمان در انبار ماندن خودروها خیلی قابل استناد نیست" ، گفت: می توان گفت که خودروهای در انبار مانده، عمری کمتر از یکسال داشته باشند وبنابراین بسیاری از اظهار نظرها دراینباره درست و واقعی نیست. این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: در یک مقطع زمانی تعدادی خودرو توسط دو شرکت خودروسازی داخلی ساخته شد اما به دلیل مشکلات تحریم برخی قطعات آنها دردسترس نبود که این مشکلات با عوض شدن برخی مدیران تا حدودی حل شد.

 

پس باید اذعان کرد که خودروی چند سال تولید شده و درانبار مانده نداریم مگر آنکه برخی برندها که تولید آنها متوقف شده باشد چنین وضعیتی را داشته باشند. وی افزود: رکود حاصل بر بازار خودرو حاکی از آن است که مشتریان به دنبال کیفیت هستند و خواهان آن هستند که با توجه به هزینه ای که پرداخت می کنند خودرویی با کیفیت خریداری کنند.

اخبار اقتصادی - آفتاب یزد


ویدیو : نمره صفر به خودروهای صفر!