نقشه مجلس دهم در دست کابینه خاتمی : اصلاح‌طلبان نه مانند مجلس ششم به دنبال ...



نقشه تهران , نقشه ایران , نقشه مترو تهران

اصلاح‌طلبان نه مانند مجلس ششم به دنبال پرچم‌داری استادان جوان دانشگاه هستند و نه مانند مجلس هفتم درگیر اختلاف‌های داخلی؛ آنها به دنبال ژنرال‌هایی هستند که وضعیت کشور را از آنچه احمدی‌نژاد برای ایران به ارمغان آورده بود نجات دهند.

به گزارش ایلنا٬ پیش از این گزارشی از حضور اعضای کابینه احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس منتشر شده بود. با این حال مدیران ارشد دولت اصلاحات نیز به صورت بالقوه گزینه‌های ورود به مجلس آینده هستند. گزینه‌هایی که البته آمدن و نیامدن آن‌ها با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است.

حسین مظفر
وزیر آموزش و پرورش دولت خاتمی این روز‌ها در اردوگاه اصولگرایان حضور دارد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ریاست ستاد قالیباف را بر عهده داشت. مظفر از جمله فعالان تشکل‌های نزدیک به معلمان در دهه هفتاد بود اما وقتی بعد از اعتراض معلمان از وزارت آموزش و پرورش برکنار شد به اصولگرایان نزدیک شد و در حال حاضر نماینده اصولگرایان در مجلس است که البته دیدگاه‌های سیاسی تندی ندارد و به اصولگرایان میانه‌رو تمایل بیشتری دارد.

سیدکمال خرازی
دیپلمات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نبض انتخابات را در دست داشتند.‌‌ همان جدل‌ها موجب شد بحث‌های دیپلماتیک تبدیل به بحث روزمره مردم شود. در این میان چند لیست گمانه زنی نیز درباره نامزدهای انتخابات منتشر شده و در این لیست‌ها نام کمال خرازی نیز به چشم می‌خورد. بسیاری معتقدند وزیر خارجه دولت اصلاحات می‌تواند بسیار بهتر از نمایندگان فعلی حامی دیپلماسی دولت باشد به خصوص اینکه کمال خرازی مشکلی برای تایید صلاحیت نخواهد داشت.

محمدرضا عارف
در میان اصلاح‌طلبان نامزدی هیچ کس به اندازه دکتر محمدرضا عارف قطعی نیست و هرچند گروهی از اعتدال‌گرایان سرلیستی ناطق نوری را به عارف ارجح می‌دانند اما شواهد نشان می‌دهد که عارف سرلیست نهایی اصلاح‌طلبان در تهران خواهد بود و بار دیگر رقابت وی با حداد عادل نتیجه انتخابات تهران را مشخص خواهد کرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ انصراف عارف تاثیر زیادی در منسجم شدن اصلاح‌طلبان داشت اما انصراف حداد عادل نتوانست مقدمات رسیدن به وحدت را میان اصولگریان به وجود بیاورد. از مجلس هفتم، سه دوره پیاپی حداد عادل سرلیست انتخاباتی اصولگرایان در تهران بوده است.

مرتضی حاجی
رئیس ستاد سیدمحمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ این روز‌ها نقشی اساسی در شورای راهبردی اصلاح‌طلبان دارد و بیشتر از آنکه به دنبال نامزدی باشد به دنبال نامزد کردن دیگر گزینه‌های اصلاح‌طلبان است. یک روز در تبریز و یک روز به یزد سفر می‌کند تا اصلاح‌طلبان قدرتمند‌تر و منسجم‌تر وارد انتخابات سال ۹۴ شوند. مرتضی حاجی سال ۸۶ برای مجلس هشتم نامزد انتخابات شده بود اما صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشده بود.

مصطفی معین
بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، مصطفی معین از صحنه رسمی انتخابات فاصله گرفت. حضور او در برخی محافل سیاسی مثل کنگره حزب اتحاد و مراسم سالگرد آیت‌الله طالقانی این امید را به وجود آورده است که پزشک سیاستمدار قصد بازگشت به عرصه عمومی را داشته باشد. از طرفی دیگر اخبار موثق حاکی از دعوت اصلاح‌طلبان اصفهان از معین برای نامزدی از این شهر در انتخابات هستند. معین سال ۷۶ در انتخابات می‌ان‌دوره‌ای رای مردم اصفهان را به دست آورد اما بلافاصله استعفا داد تا در جایگاه وزارت علوم به عرصه سیاسی بازگردد.

حسین کمالی
در روزگار قدرت گرفتن احزابی مثل کارگزاران میان اصلاح‌طلبان، حزب اسلامی کار احتمالا توازنی خوبی ایجاد خواهد کرد. کمالی در این سال‌ها بیشتر چهره پشت پرده سیاسی بوده است و همفکران او مثل سهیلا جلودار‌زاده و افشین حبیب‌زاده حضور بیشتر در عرصه سیاسی داشته‌اند اما به نظر می‌رسد کمالی قصد جدی برای ورود به انتخابات سال ۹۴ دارد.

عبدالله نوری
هرچند کمالی و حاجی نیز به فعالیت در سایه شهره‌اند اما عبدلله نوری سیاستمدار‌ترین وزیر کابینه خاتمی نقشی اساسی در سازماندهی نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان دارد. عبدالله نوری سال‌هاست سکوت پیشه کرده است و جز چند مصاحبه حضوری در عرصه عمومی نداشته است اما جلسات او با برخی دوستان همفکر همچنان ادامه دارد. عبدالله نوری در دهه هشتاد از جمله گزینه‌هایی بود که مورد اعتماد کارگزاران، مشارکت و تحکیم وحدت بود و امروز اصلاح‌طلبان بیشتر از هر زمانی به چنین گزینه‌هایی نیاز دارند. نوری در مجلس پنجم نماینده تهران بود و تا آستانه ریاست مجلس هم پیش رفت بهتر از هر سیاستمدار دیگری با زیر و بم مناسبات مجلس آشناست

صفدر حسینی
یکی از چهره‌های کلیدی ستاد روحانی به خصوص برای رقابت با محسن رضایی، صفدر حسینی بود. با وجود اینکه حضور صفدر حسینی در صندوق توسعه ملی ایران او را از سیاست و ستادهای اصلاح‌طلبان دور کرده است اما بعید نیست که در انتخابات از مسئولیت خود در دولت کنار برود و به ستادهای اصلاح‌طلبان برای رهبری این جریان بپیوندد. به خصوص اینکه وی چهره‌ای اساسی در تدوین برنامه‌های اقتصادی دولت خاتمی ایفا کرده بود با این حال احتمال نامزدی او در انتخابات تقریبا منتفی است.

علی عبدالعلی‌زاده
وزیر مسکن دولت خاتمی از جمله چهره‌های دولت خاتمی است که محبوبیت‌ بالایی در استان‌های آذری ایران دارد و به نوعی لیدر جریانات اصلاح‌طلب در شمال غرب ایران به شمار می‌رود. استاندار سابق آذربایجان شرقی و نماینده سابق ارومیه یک گزینه مطلوب و به احتمال زیاد پیروز در ارومیه و تبریز است اما برخلاف اصرار حامیان، وی هنوز ورود رسمی خود را به عرصه انتخابات اعلام نکرده است.

احمد خرم
احمد خرم با وجود بیماری هرگز از عرصه سیاسی ایران کنار نرفته است و یکی از چهره‌های موثر ستاد روحانی در سال ۹۲ و ستاد موسوی در سال ۸۸ به شمار می‌رفت. قرار نگرفتن او در پست‌های دولتی شایعه احتمال نامزدی او در انتخابات را قوت داد اما وی هنوز واکنشی به این شایعه نداشته است. از احمد خرم هم از سوی اصلاح‌طلبان تهران و هم از سوی اصلاح‌طلبان اصفهان برای حضور در انتخابات دعوت شده است.

عیسی کلانتری
در روزگاری که توجه به مسائل محیط زیستی و به خصوص کمبود آب مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گرفته است، مدیران دولت خاتمی که توانسته بودند در زمان مدیریتشان بحران آب دهه هفتاد را کنترل کنند بیش از گذشته در معرض توجه افکار عمومی قرار گرفته‌اند. وزیر کشاورزی دولت خاتمی که در دولت روحانی نیز برای احیای دریاچه ارومیه مسئولیت پذیرفته است از جمله افرادی است که در همه این سال‌ها نسبت به تبعات تصمیم‌های اشتباه دولت نهم و دهم هشدار داده بود. عیسی کشاورزی رابطه خوبی هم با کشاوروزان در خانه کشاورز دارد و هر چند به خاطر مسئولیت‌های دولتی که دارد احتمال حضور او در انتخابات کم است اما نقش بی‌بدیلی برای پررنگ شدن برنامه‌های محیط زیستی در میان اصلاح‌طلبان دارد.

عبدالواحد موسوی لاری
موسوی لاری در دو سال گذشته نقش محوری در ستادهای اصلاح‌طلبان پیدا کرده است و به صورت مرتب به شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور رفته است. موسوی لاری که جانشین عبدالله نوری در وزارت کشور خاتمی شد انتخابات سرنوشت‌سازی مثل مجلس ششم و هفتم و شورای اول و دوم را برگزار کرد و انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ نیز در زمان او برگزار شد و به این ترتیب بیش از هر سیاستمدار اصلاح‌طلب دیگری از زیر و بم انتخابات خبر دارد و حضورش در میان اصلاح‌طلبان، انگیزه‌های آنان را در انتخابات افزایش خواهد داد. موسوی لاری محبوبیتی بی‌بدیل در استان فارس دارد. با این وجود وی نیز از جمله‌ چهره‌هایی است که احتمال کمرنگی از نامزد شدن او در انتخابات وجود دارد.

حبیب‌الله بیطرف
در ابتدای کار دولت نهم یکی از سایت‌های خبری نوشته بود که مقامات ارشد نظام به احمدی‌نژاد توصیه کرده‌اند از تجربیات بیطرف و حجتی استفاده کند. این نصیحت به احمدی‌نژاد گفته شد اما این حسن روحانی بود که حجتی را به کابینه برد. هر دوی این وزیران از اعضای جبهه مشارکت بودند که حاشیه‌های سیاسی کمتری نسبت به دیگر اعضای شاخص این احزاب داشتند. سکوت بیطرف به حدی است که کمتر کسی نام او را به یاد می‌آورد هر چند وی از زمان تسخیر سفارت آمریکا نقش بی‌بدیلی در سیاست ایران داشته است. بی‌طرف این روز‌ها در بنیاد باران حضور دارد و یک اظهار نظر یک خطی از او در حاشیه یک مجلس ختم، نشان داد برای ورد به عرصه سیاسی بی‌می‌ل نیست.

علی یونسی
معاون اقوام دولت روحانی در این دوسال چهره متفاوتی از خود به نمایش گذاشته است و بدل به یکی از چهره‌های جنجالی دولت اعتدالی حسن روحانی شده است. هرچند حضور یونسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به مسئولیتی که در دولت پذیرفته است تا حدودی بعید به نظر می‌رسد اما بدون شک از گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای مجلس خبرگان رهبری خواهد بود. یونسی در این دو سال بار‌ها و بار‌ها بر احقاق حقوق اقلیت‌ها تاکید کرده است و سعی کرده ضعف دولت در این زمینه را تا حد زیادی جبران کند. فرزند او از اعضای موثر حزب ندای ایرانیان است.

مسعود پزشکیان
از میان مدیران دولت خاتمی جمعی در انتخابات مجلس هشتم نامزد شدند تا نماینده تهران در مجلس باشند. با این حال مسعود پزشکیان راهی زادگاه خود شد تا شانس خود را برای ورود به انتخابات از این شهر بیازماید و اتفاقا تجربه موفق‌تری نسبت به همکاران تهرانی خود داشت. پزشکیان در مجلس نهم نیز نامزد شد و دوران نمایندگی خود را با اعتماد مردم تبریز هشت ساله کرد و به صورت بالقوه نامزد انتخابات مجلس دهم نیز به شمار می‌رود. پزشکیان که در سال ۹۲ نیم نگاهی نیز به انتخابات ریاست جمهوری داشت در صورت کسب اکثریت کرسی‌ها از سوی اصلاح‌طلبان به احتمال زیاد در هیئت رئیسه مجلس قرار خواهد گرفت.

علی صوفی
رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران این روز‌ها حضور بیشتری در عرصه سیاسی دارد و بعید نیست با توجه به جایگاهی که در این دو مجموعه اصلاح‌طلب دارد از تهران برای ورود به مجلس نامزد شود. علی صوفی در دولت موسوی، هاشمی و خاتمی سابقه استانداری استان‌های مختلف را دارد اما بیشترین هواداران او در استان گیلان هستند هرچند شنیده‌های ایلنا حاکی از آن است که صوفی حضور در لیست‌های سیاسی تهران را به حضور در انتخابات گیلان ترجیح می‌دهد.

وزیرانی که نمی‌آیند
محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی، محمد فرهادی، وزیر بهداشت، احمد معتمدی، وزیر ارتباطات، علی شمخانی، وزیر دفاع، حجتی وزیر کشاورزی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، احمد مسجدجامعی، وزیر ارشاد و اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع از جمله افرادی به شمار می‌روند که برخی از آن‌ها در دولت حسن روحانی در مسئولیت‌های مختلف قرار گرفته‌اند و حضورشان در انتخابات مجلس منتفی است. هر چند به خاطر حسن شهرت این افراد برخی نزدیکان آن‌ها ممکن است از حوزه‌های مختلف انتخابیه برای ورود به مجلس نامزد شوند.

  اخبارسیاسی  - ایلنا 


ویدیو : نقشه مجلس دهم در دست کابینه خاتمی