نقدینگی به مرز 1000 میلیارد تومان رسید : جدیدترین گزارشات بانک مرکزی از رسیدن ...


جدیدترین گزارشات بانک مرکزی از رسیدن نقدینگی به مرز هزار میلیارد تومان در پایان بهمن ماه سال گذشته دارد. خبرگزاری مهر: جدیدترین گزارشات بانک مرکزی از رسیدن نقدینگی به مرز هزار میلیارد تومان در پایان بهمن ماه سال گذشته دارد.

برآوردهای اقتصادی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بهمن سال گذشته حکایت از رسیدن نقدینگی به عدد ۹۷۵ هزار میلیارد تومان دارد.

برهمین اساس، نقدینگی در بهمن ۹۴ نسبت به بهمن ۹۳ معادل ۲۸.۷ درصد و نسبت به اسفند ۹۳ معادل ۲۴.۷ درصد رشد داشته است. طی ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۴ معادل ۱۹۳ هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه شده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که نقدینگی در پایان دی ماه ۹۴ به حدود ۹ تریلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دی ماه سال ۹۳ معادل ۲۷.۲ درصد و نسبت به اسفندماه ۲۱.۳ درصد رشد داشت.

میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در پایان بهمن ماه سال قبل  ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفندماه سال ۹۳ معادل ۱۴.۵ درصد کاهش داشته است.

میزان پول در پایان بهمن ماه سال ۹۴  نزدیک به یک تریلیون و ۲۳۴ هزار میلیارد ریال با رشد ۲.۳ درصدی نسبت به پایان سال ۹۳ و رقم شبه پول نیز هشت تریلیون و ۵۲۴ هزارمیلیارد ریال با رشد ۲۸.۸ درصد اعلام شد.

همچنین کل بدهی خارجی کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته ۶ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار اعلام شده است.

بر اساس گزارش دیگر بانک مرکزی از خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک ها و موسسه های اعتباری غیربانکی، میزان سپرده بانک ها و موسسه های اعتباری نزد بانک مرکزی یک هزار و ۶۳ هزار میلیارد ریال و کل بدهی های بخش دولتی، غیردولتی و غیره ۱۹ هزار و ۶۹۵ هزار میلیارد ریال با رشد ۱۳.۲ درصدی نسبت به پایان سال ۹۳ اعلام شده است.

دارایی های خارجی این بخش در پایان بهمن سال گذشته دو هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال با رشد ۱۱.۵ درصدی نسبت به پایان اسفندماه است.

میزان سپرده بانک ها و موسسه های اعتباری نزد بانک مرکزی یک هزار و ۶۳ هزار میلیارد ریال و کل بدهی های بخش دولتی، غیردولتی و غیره ۱۹ هزار و ۶۹۵ هزار میلیارد ریال با رشد ۱۳.۲ درصدی نسبت به پایان سال ۹۳ و رقم بدهی این موسسه ها به بانک مرکزی نیز در مدت یادشده ۸۵۳ هزار میلیارد ریال با رشد منفی ۰.۵ درصد اعلام شد.

همچنین کل بدهی بانک های تجاری به بانک مرکزی در این مدت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال و بانک های تخصصی ۵۶۵ هزار میلیارد ریال گزارش شده است.

کل بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در بهمن ماه سال گذشته بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد توما بوده که ۱۱۳ هزار میلیارد تومان آن مروبط به بدهی دولت به بانک‌هاست و رشد ۱۸.۷ درصدی داشته است.

گزارش تازه بانک مرکزی نشان می‌دهد، گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد، از مجموع ۴۷هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان بودجه مصوب عمرانی در سال ۹۴، طی یازده ماه تنها ۲۱هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان خرج شده و مابقی در خزانه دولت مانده است.

همچنین عملکرد عمرانی دولت در ۱۱ ماهه سال ۹۴ نسبت به ۱۱‌ماهه سال ۹۳ معادل. ۶ ۱۶ درصد کاهش یافته است. بودجه عمرانی دولت در یازده‌ماهه سال ۹۳ معادل ۲۵هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که تا پایان بهمن سال گذشته ۱۰۰ درصد درآمد نفت و ۷۵ درصد درآمد مالیاتی و سایر درآمدها در یازده‌ماهه محقق شده است.

کاهش ۱۶.۶درصدی بودجه عمرانی دولت در حالی است که بودجه جاری با رشد ۱۷.۶درصدی به ۱۴۸ هزار میلیارد تومان در این مدت رسید و حدود ۹۵ درصد بودجه جاری یازده‌ماهه خرج شد.


ویدیو : نقدینگی به مرز 1000 میلیارد تومان رسید