نقاش خانه خود باشید : اگر درباره فوت و فن‌ نقاشی خانه اطلاعات داشته باشید، ...


اگر درباره فوت و فن‌ نقاشی خانه اطلاعات داشته باشید، می‌توانید كلی در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی كنید.
مجله منزل - اشكان خسروپور: یانا بیتل، یك طراح داخلی مبتكر استرالیایی است كه به جز ایده‌پردازی برای شركت‌های مطرح طراحی با ژورنال‌های طراحی داخلی هم همكاری دارد. او كه می‌گوید، همیشه عاشق رنگ‌ها و نقاشی بوده، ایده‌های تازه‌ای برای نقاشی كردن ساختمان در ذهن دارد. اگر می‌خواهید با ریزه‌كاری‌های نقاشی ساختمان آشنا شوید، این گزارش برای شماست.

نقاشی همیشه در قلب من جایگاه خاص خودش را داشته است. زمانی كه ٩ ساله بودم، پدر و مادرم یك كار محشر كردند. آنها گفتند كه من و برادرم می‌توانیم شكل و شمایل اتاق‌مان را خودمان عوض كنیم. برای من كه پسربچه خلاقی بودم و تقریبا با هر چیز كوچكی به هیجان می‌آمدم، چنین حرفی مثل غوطه‌ور شدن در دنیایی از رویا می‌ماند. آن روزها را خیلی خوب یادم مانده است. یادم می‌آید كه رفتیم به یك مغازه رنگ‌فروشی كه رنگ جدید اتاق‌مان را انتخاب كنیم. انگار دست خودم نبود.

چطور با وجود بچه‌ها در خانه با همسرتان رابطه‌جنسی داشته باشید , شکیبایی خانه سبز شما میخوای آینده علی ما باشید , خانه ملت

دور مغازه چرخ می‌زدم و رنگ‌ها را با هم قاطی می‌كردم. یك ذره هم حس پشیمانی یا خجالت نداشتم؛ ‌تازه خیلی هم فكر می‌كردم كارم درست است. راستش آن یك‌بار را با هم رفتیم رنگ‌فروشی و اتفاقا دست پر هم به خانه بازگشتیم اما یادم نمی‌آید كه دفعه بعدی هم در كار بوده باشد! دردسرتان ندهم. بعد از كلی تفریح در مغازه رنگ‌فروشی با چند قوطی پر از رنگ‌های زرد آفتابگردانی، سبز لیمویی و فیروزه‌ای زدیم بیرون.

بگذریم. آن روزها گذشت. حالا فكر كنید می‌خواهید اتاق خودتان را رنگ كنید. از كجا باید شروع كرد و به كجا باید رسید؟ من به عنوان كسی كه از 9 سالگی در این‌جور كارها تجربه داشته، می‌توانم راهنمایی‌های خوبی به شما ارائه دهم.

قبل از اینكه به هر كاری برای ایجاد تغییرات در خانه دست بزنید یا طرحی نو بكشید- حالا چه درباره مورد كوچكی مثل تزئینات یك دیوار باشد یا به بزرگی تغییر دكوراسیون تمام خانه، فرق نمی‌كند- همیشه بخشی از وقت‌تان را صرف كندوكاو و تحقیق كنید. از خودتان بپرسید دقیقا دنبال چه هستید و چه از جان اتاق‌تان می‌خواهید. مردمی كه سراغ من می‌آیند تا برای‌شان طراحی كنم، همیشه با دنیای سوالات ریز و درشت من روبه‌رو می‌شوند. من آن‌قدر سوال می‌پرسم تا بتوانم خواسته مشتری را از مغزش بیرون بكشم. می‌خواهم بفهمم مشتری چه می‌خواهد. شما هم چنین كاری را با خودتان انجام دهید. بنشینید و از خودتان بپرسید، قرار است خانه‌ام چه شكلی شود؟ دقیقا جوری با خودتان حرف بزنید که انگار دارید برای كسی درباره رنگ‌آمیزی یك خانه رویایی صحبت می‌كنید. بگذارید مغزتان رویاهایش را بیرون بكشد و روی كاغذ بریزد.

خانه هوشمند , یتیم خانه ایران , خانه

بگذارید كمی بیشتر كمك‌تان كنم؛ مثلا می‌توانید ببینید رنگ مورد علاقه‌تان چیست یا ببینید ویژگی‌ خاصی، مثلا یك شیوه هنری خاص یا شمایل ویژه‌ای مد نظرتان هست یا نه؟ سعی كنید دنبال رسیدن به پاسخ این سوال باشید؛ وقتی در اتاق هستید می‌خواهید چه حسی داشته باشید.


فقط دنبال دوست‌داشتنی‌ها نباشید. در كنار عكس مدل‌های دلخواه دكور، عكس چیزهایی را كه دنبالش نیستید و مدل‌هایی كه نمی‌پسندید را هم یك جایی جمع كنید. باید سعی كنید، هر چیزی كه به شما ایده‌ تازه‌ای می‌دهد، جمع كنید. با بودن این كلكسیون عكس خوب و بد، راحت‌تر می‌توانید چیزی را كه دنبالش هستید روی كاغذ بیاورید. ایده‌های‌تان را بنویسید؛ اینكه چه چیزهایی برای‌تان مهم است و البته اینكه در هر عكس چه چیزهایی مورد پسندتان نیست.

خانه پوشالی , خرید خانه , خانه هنرمندان

الگوهایی كه بیرون آمده را نگاه كنید، شاید بین‌شان رنگ دلخواه‌تان هم وجود داشت؛ مثلا ممكن است به این نتیجه برسید كه رنگ مورد علاقه‌تان برای وسایل خانه، رنگی است كه چندان تمایلی ندارید روی دیوار خانه‌تان هم بنشیند یا مثلا رنگی كه در ذهن‌تان برای اتاق خواب مناسب بود، درواقع بیشتر به درد آشپزخانه می‌خورد.


 اتاق‌تان را متر كنید. قبل از اینكه سری به مغازه‌ها بزنید، مطمئن شوید تمام سطوح قابل‌ رنگ‌آمیزی اتاق را متر كرده‌اید. هر قوطی رنگ، فقط برای رنگ‌آمیزی بخش مشخصی از دیوار به درد می‌خورد پس قبل از اینكه خرید كنید، درباره میزان رنگ مورد نیازتان دقت به خرج دهید تا بیش از اندازه به خرج نیفتید یا بدتر از آن، كم نیاورید.

اجاره خانه در تهران , خانه داری , خانه سینما

بیشتر رنگ‌فروشی‌ها خودشان روش‌هایی برای محاسبه میزان رنگ هر بخش در اختیار دارند. همین كه متراژ را به‌ آنها بگویید، كلی اطلاعات تازه دست‌تان می‌آید.


می‌گویند عشق در نگاه اول اتفاق می‌افتد. درباره بقیه شرایط چیزی نمی‌دانم ولی دست‌كم درباره رنگ‌ها كه این قضیه صدق می‌كند. من به‌شدت به احساساتی كه از سر عقل نیستند و به اصطلاح از روی شكم گرفته می‌شوند، اعتقاد دارم. اگر همیشه از یك رنگ خاص خوش‌تان می‌آید، خب، لابد همیشه آن را دوست خواهید داشت پس تنها كاری كه باید انجام دهید، این است كه قوطی رنگ مورد علاقه‌تان را بخرید و از آن استفاده كنید. اگر از من می‌شنوید، به شكم‌تان اعتماد كنید.

سریال خانه پوشالی , دانلود سریال خانه پوشالی , اجاره خانه

مغازه‌های ابزارفروشی و رنگ‌فروشی با گستره‌ متنوعی كه دارند، می‌توانند خیلی زیاد الهام‌بخش باشند. اگر دیدید می‌شود یك تكه كوچك امتحانی از هر رنگ را به خانه ببرید، اصلا خجالت نكشید. از رنگ‌فروش بخواهید كه مقدار كمی از آن رنگ را محض امتحان و برای به جا آوردن شرط چاقو (!) در اختیارتان بگذارد.


 همیشه قبل از هر كاری رنگ را تست كنید. من همیشه به همه توصیه كرده‌ام قبل از اینكه كل دیوار را رنگ بزنند، یك جایی مثلا بیرون خانه، یك كمی از دیوار را رنگ کنند. قبل از اینكه دیوار را رنگ بزنید، یك كارت كلفت سفید پیدا كنید و آن را رنگ بزنید. این كارت می‌تواند به شما درباره رنگ واقعی دیوارتان در آینده ایده دهد؛ مثلا می‌توانید ببینید كه یك رنگ به‌خصوص با مبلمان‌تان هماهنگ خواهد بود یا نه. فقط كافی است چند روزی كارت را روی دیوارتان بچسبانید و گهگاه نگاهش كنید.

این کار در انتقال حس و انتخاب درست خیلی كمك‌تان خواهد كرد. حواس‌تان به اینكه نور در زمان‌های مختلف روز چطور روی شكل خانه شما تاثیر می‌گذارد، جمع باشد و اینكه سایه‌های دم شب یا روشنی‌ وسط روز یا حتی نورهای مصنوعی چه جلوه‌ای به رنگ اتاق‌تان می‌دهد را مدنظر داشته باشید. رنگ در حضور نورهای مختلف تغییر می‌كند و همین می‌تواند باعث شود كه رنگ دیگری را انتخاب كنید. با رنگ كردن آن كارت كلفت سفید، می‌توانید مطمئن باشید كه اگر از رنگ خوش‌تان نیامد، دست‌كم چیزی از دست نداده‌اید. حداقلش این است كه لازم نیست پولی بابت تراشیدن دیوار خرج کنید.

خانه دوست کجاست , نقاش , مکتب خانه

قبل از شروع كار رنگ‌آمیزی، تابلوهای پای دیوار را جدا كنید، تخته‌ها و قفسه‌ها را هم همین‌طور. سوراخ‌های ریز روی دیوار، آنهایی كه جلوی چشم هستند را بپوشانید. بعد هم نوبت بتونه‌كاری است تا تمام سطح را به‌طور كامل تمیز كنید. قبل از آغاز رنگ‌آمیزی نباید هیچ لكه‌ای روی دیوار مانده باشد. همین كه مشغول پرکردن سوراخ‌های دیوار هستید، دستی هم به سر و روی دیوارشان بكشید؛ فقط محض تمیزكاری و اینكه آلودگی‌، دوده و خلاصه هر چیز اضافه‌ای از روی‌شان پاك شود.

بتونه‌كاری كنید. بتونه خیلی ضروری است به‌خصوص اگر برای رنگ‌آمیزی دیوارتان رنگ روشن را در نظر گرفته‌اید؛ مثلا اگر قرار است روی یك دیوار تیره، رنگ زرد بزنید، هرگز بتونه‌كاری یادتان نرود. بتونه‌كاری برای دیوارهای تازه‌ساز به‌خصوص دیوارهای خشك ضروری است چون سطح خام جاذب است. خلاصه اینكه قبل از نقاش شدن، اول بتونه‌كاری را یاد بگیرید این‌طوری هم در هزینه‌تان صرفه‌جویی می‌شود، هم اینكه رنگ‌های‌تان جلا و عمر بیشتری خواهند داشت.


 رنگ پایه درست را انتخاب كنید. برای هر نوع استفاده‌ای، یك جور رنگ پایه وجود دارد. فرمول هر كدام هم با دیگری فرق دارد كه برای كار كردن در همان محیط خاص انطباق‌پذیر شده‌اند؛ مثلا اگر می‌خواهید آشپزخانه یا حمام‌‌تان را رنگ بزنید، باید از رنگ پایه‌ای استفاده كنید كه مواد ضدمیكروبی داشته باشد.

خانه و کاشانه , کار در خانه , جشن خانه سینما

ضمن اینكه این رنگ‌ها با شرایطی مثل گرما و رطوبت بالا هم سازگار شده است ولی اگر فضای خارجی ساختمان را نقاشی می‌كنید، باید از رنگی استفاده كنید كه در برابر اشعه‌ ماورای‌بنفش خورشید مقاومت داشته باشد و رنگش تغییر نكند. راحت‌ترین كار این است كه از خود مغازه‌دارها در این‌باره راهنمایی بخواهید.


ویدیو : نقاش خانه خود باشید