نظر رییس قضا درباره طرح امر به معروف : وی با بیان اینکه به دلیل طرح امر به ...


وی با بیان اینکه به دلیل طرح امر به معروف و نهی از منکر باید از مجلس محترم تقدیر کرد، گفت: من می‌خواهم فقط دو نکته را در رابطه با این طرح تذکر بدهم . یکی اینکه در ماده 17 این طرح ستادی پیش بینی شده که مسئول اجرای قانون مذکور، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و صدور مجوز برای سازمان های مردم نهاد دراین رابطه است. خبرگزاری ایسنا: آیت‌ الله صادق آملی‌ لاریجانی طی سخنانی در «همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر» با اشاره به اینکه چنین همایش‌هایی برای اولین بار است که برگزار می‌شود، گفت: طبق اصل هشتم قانون اساسی در جمهوری اسلامی دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل؛ یعنی دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت این وظیفه را دارند. این اصل تصریح کرده که شرایط امر به معروف و نهی از منکر را قانون معین می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر قانون نباشد اصل هشتم قانون اساسی معطل می‌ماند، افزود: بحمدالله مجلس محترم تلاش کرده است و الان در صحن علنی مجلس طرحی در رابطه با حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مطرح است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام بحث روشنی است، گفت: در آیات و روایات متعدد به این مساله اشاره شده است. در سوره آل عمران حداقل دو آیه وجود دارد که به امر به معروف و نهی از منکر تصریح می‌کند.

آملی لاریجانی افزود: بحث مفصلی وجود دارد مبنی بر اینکه امر به معروف واجب کفایی است یا عینی و جالب است که امام صادق (ع) در روایاتی از آیات 104 و 114 سوره آل عمران در این زمینه استفاده می‌کند.

وی گفت: همچنین روایتی از امام باقر (ع) در رابطه با امر به معرف و نهی از منکر وجود دارد مبنی بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر طریق انبیاء و فریضه عظیمی است که اگر این فریضه انجام پذیرد بقیه فرایض هم اقامه می‌شوند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه روایت دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه چه بد قومی هستند که از امر به معروف و نهی از منکر عیب‌جویی می‌کنند، افزود: اصل اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فرایض الهی است، از مباحث روشن در دین است و کسی نمی‌تواند در آن تردید کند.

آملی‌لاریجانی گفت: طبق این روایات اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را انکار کند و همچنین به این انکار ملتزم باشد از کافرین است. البته هر کدام از این قیود بحث‌هایی دارند و لازمه این انکار این است که انکار خدا و پیمغبر صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، آملی‌لاریجانی گفت: بر حسب آیات و روایات ما یک فریضه‌ نورانی در اختیار داریم و سوال اینجاست که چرا آنقدر از این فریضه‌ نورانی غفلت می‌کنیم. مغرب زمین که دارای تفکر لیبرالیست است این مساله را بر نمی‌تابد.

وی با اشاره به مساله اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان، گفت: متاسفانه یکسری کشورهای غربی سعی کردند این موضوع را به امر به معروف ونهی از منکر ربط دهند و واقعا این جفا و ظلم عجیبی است و متاسفانه از آن بدتر این است که برخی از رسانه‌های داخلی نیز این کار را انجام دادند.

آملی‌لاریجانی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی است، خاطرنشان کرد:‌ این فریضه الهی ربطی به کار جنایت‌کارانه و عمل شنیع و غیر انسانی ندارد. ما چرا باید فضا را آلوده کنیم. مخصوصا الان که یک طرح در رابطه با همین موضوع در مجلس مطرح است. در این فضا چرا باید این کار انجام شود.

رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد:‌ رفتار غربی‌ها طبیعی است که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سمپاشی کنند و موضوع اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر وصل کنند که البته از نظر من این خود یک جنایت است که مسائل دینی را زیر سوال ببریم.

رییس دستگاه قضا گفت: برای برخی از رسانه‌های داخلی متاسفم که این کار را انجام می‌دهند و این ظلم به نظام و متدینین به نظام است که دو مساله‌ بیگانه را به هم ربط دهند.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: البته جنایات‌ رخ داده باید پیگیری شود و ما از همان ابتدا دستورات لازم را به رئیس دادگستری اصفهان داده‌ایم تا تلاش‌های لازم را در این راستا انجام دهند. همچنین همه‌ نیروهای امنیتی و غیره تلاش می‌کنند تا آن فرد را پیدا کنند.

وی با اشاره به موضوع امنیت عمومی گفت: همه نظام باید پای این قضیه بایستند که شهروندان امنیت داشته باشند. امیدواریم همه به هوش باشند و خط و ربط‌ها را تشخیص دهند و راه صحیح را در پیش گیرند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر وجود مراکزی برای امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید به زبان لین، آرام و دوستانه انجام شود. امر به معروف باید با شرایط و حدود و علم به این شرایط و حدود انجام شود نه اینکه برای انجام آن مرتکب یک منکر دیگر شود. به طوری که بپریم وسط خیابان و اگر خانمی حجابش بد است شروع کنیم به داد و بیداد کردن.

وی تصریح کرد: گزارشی به من دادند که طبق آن فردی برای امر به معروف به یک ماشین چسبیده بود و ماشین حرکت کرده بود و او پرت شده بود. این کار چه لزومی دارد؟

آملی لاریجانی گفت: امر به معروف و نهی از منکر که می‌خواهد به صورت قانون در بیاید باید تمام شرایط و مراتب اش در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اختلاف نظر فقها درباره اینکه آیا ضرب و جرح در امر به معروف و نهی از منکر جایز است یا خیر گفت: درباره جرح،‌ اختلاف نظر وجود دارد ولی برخی از فقها اشکالی در ضرب نمی بینند، اما عرض من این است که در مقام تقنین اشکال ندارد که قانون مضیق تر باشد و حتی ضرب را هم اجازه ندهیم که اتفاقا من دیدم در طرح مرتبط با امر به معروف در مجلس به این مسئله توجه شده است و غیر از تذکر لسانی را اجازه نداده‌اند.

وی ادامه داد: این امر خوب است زیرا در صورتی که چنین نباشد در فضای کنونی به مجموعه ای از پرونده های قضایی تبدیل می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برخی نکات راجع به طرح امر به معروف و نهی از منکر قابل طرح است افزود: تقنین در این باب نباید سیاسی شود؛ زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک مقوله شرعی است و همه باید کمک کنند که یک قانون روشن نوشته شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر چه از لحاظ حیطه و چه از لحاظ مراتب، ظرایف بسیاری دارد افزود: این موارد باید در مقام قانون ملحوظ شود. قانون نویسی با عبارت فقها فرق دارد. قانون یک امر واحد برای کل کشور است و باید خیلی روشن و شفاف باشد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد که در رابطه با تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر نباید تسرع کرد، هر چند که گفته اند چند سال روی این طرح کار شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل طرح امر به معروف و نهی از منکر باید از مجلس محترم تقدیر کرد، گفت: من می‌خواهم فقط دو نکته را در رابطه با این طرح تذکر بدهم . یکی اینکه در ماده 17 این طرح ستادی پیش بینی شده که مسئول اجرای قانون مذکور، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و صدور مجوز برای سازمان های مردم نهاد دراین رابطه است.

وی با بیان اینکه این شاکله از ستاد خلاف قانون اساسی است گفت: در این ستاد گفته شده یک نماینده تام الاختیار از قوه قضاییه وجود دارد. ما حسب قانون اساسی حق نداریم ستاد تشکیل دهیم و اختیاراتی را از پیش خودمان به این ستاد بدهیم. اختیارات در قانون اساسی روشن است و ما نمی توانیم وظایف دستگاه ها را به یک ستاد بدهیم و بگوییم این یک قانون است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان مکرراً به شیوه مذکور ایراد گرفته است گفت: نظیر این امر در لایحه پیشگیری از وقوع جرم یعنی لایحه ای که خود قوه قضاییه آن را تهیه کرده هم وجوددارد. ولی من می گویم مخالف قانون اساسی است و اگر هم با آن موافقت کرده‌ام به خاطر مصلحت است.

وی همچنین با قابل ایراد دانستن تعریف امر به معروف و نهی از منکر در ماده اول طرح مذکور گفت: ما نباید در قانون نویسی از الفاظ مجمل استفاده کنیم. مثلا وقتی اشرافی گری، به یک عنوان یک منکر ذکر شود ممکن است حتی کسی سوار یک پژو شود و بگویند این اشرافی گری است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: اگر مسائل ابهام آمیز در این طرح وجود داشته باشد کسی می گوید من امر به معروف و نهی از منکر کرده ام و دیگری می گوید من اشرافی گری نکردم و این باعث بروز اختلافاتی می‌شود.


ویدیو : نظر رییس قضا درباره طرح امر به معروف