نظر بشار اسد درباره روابط ایران و آمریکا : رییس‌جمهور سوریه تأکید کرد: نزدیکی ...


رییس‌جمهور سوریه تأکید کرد: نزدیکی روابط ایران و آمریکا مثبت خواهد بود، البته درصورتیکه آمریکایی ها صادق باشند. خبرگزاری ایسنا: رییس‌جمهور سوریه تأکید کرد: نزدیکی روابط ایران و آمریکا مثبت خواهد بود، البته درصورتیکه آمریکایی ها صادق باشند.

 بشار اسد گفت: در صورتیکه آمریکایی ها صادق باشند، نزدیکی روابط ایران و آمریکا بر همه مسائل منطقه تأثیر خواهد گذاشت و نه فقط بحران سوریه.

بشار اسد در مصاحبه با یک شبکه ایتالیایی خاطرنشان کرد: معتقدم که این مسأله به چند دلیل تأثیر مثبتی بر سوریه می گذارد؛ نخست اینکه ایران هم پیمان سوریه است؛ مسأله دوم هم این است که ما به ایرانی ها اعتماد داریم و سوم هم این که ایرانی‌ها و سوری‌ها مانند مردم هر کشور دیگر دنیا به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند.

بنابر گزارش شبکه العالم، وی افزود: بسیاری از همپیمانان آمریکا به دولت آمریکا اعتماد ندارند. نزدیکی روابط ایران و آمریکا فقط یک تحرک ساده نیست، بلکه اقدامی کاملا بررسی شده و بر اساس تجربه ایرانی‌ها با آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 است. البته به شرط اینکه آمریکایی‌ها در این نزدیکی صادق باشند. اگر مردم بخواهند که من برای یک دوره دیگر رییس جمهور سوریه شوم ، برای انتخابات سال 2014 نامزد خواهم شد و اگر تمایلی به این امر نداشته باشند، این کار را نخواهم کرد.

وی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی، با تأکید دوباره بر پایبندی کشورش به پیمان منع سلاح شیمیایی اظهار داشت: تاریخ سوریه نشان دهنده پایبندی این کشور به هر پیمانی است که آنرا امضا کرده است.

رییس جمهور سوریه افزود: هر مساله ای که در هر نشستی درباره آینده سوریه درباره آن توافق شود ، برای جلب موافقت مردم سوریه ، به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

اسد درپاسخ به سوالی درباره احتمال حضورش در نشست بین المللی ژنو 2 گفت: هنوز نمی توانیم مشخص کنیم که چه کسی ریاست هیات سوریه را دراین نشست برعهده خواهد داشت، و منتظر خواهیم ماند تا چارچوب این نشست و معیارهای برگزار کنندگان آن مشخص شود.

بشار اسد تأکید کرد: به عنوان مثال ما نمی توانیم با گروه های وابسته به القاعده یا تروریست ها مذاکره کنیم، همچنین نمی توانیم با کسانی که خواهان دخالت خارجی یا نظامی در سوریه هستند ، وارد مذاکره شویم.

اسد در پاسخ به این سوال که سوریه چگونه فرایند نابودکردن سلاح شیمیایی را سازماندهی خواهد کرد، اظهار داشت: این سوال باید از سازمان منع سلاح شیمیایی پرسیده شود؛ نقش دمشق به ارائه گزارش و تسهیل اقدامات آنها خلاصه می شود و این امر تا این لحظه در حال انجام شدن است.

بشار اسد تأکید کرد: البته اکنون فکر می کنم مسأله به جنبه فنی و نحوه اجرا کردن آن و چگونگی رسیدن به مناطق وجود سلاح شیمیایی و چگونگی نابودسازی این مواد مرتبط است، با توجه به اینکه ممکن است تروریستها موانعی را در این زمینه ایجاد کنند.

بشار اسد در پاسخ به سوالی در خصوص دخالتهای قطر و عربستان در سوریه گفت: صراحتا می گویم؛ این دو کشور وابسته به آمریکا هستند؛ همه ما این مسأله را می دانیم؛ اگر آمریکا تصمیمی بگیرد این کشورها فقط تبعیت خواهند کرد.

بشار اسد درباره طرح استقرار نیروهای بین المللی در سوریه اظهار داشت: این مسأله عملی نیست زیرا ما از دو کشور در حال جنگ سخن نمی گوییم؛ زیرا در جنگ بین دو کشور خط جنگ مشخص است و نیروهای وابسته به سازمان ملل می توانند در دو طرف مرز مستقر شوند؛ مسأله در سوریه کاملا متفاوت است.


ویدیو : نظر بشار اسد درباره روابط ایران و آمریکا