نصب دوربین مداربسته به سود کارکنان ناجاست : ممکن است برخی کارکنان نیروی انتظامی ...



دوربین مداربسته , مرجع تخصصی دوربین مداربسته , آموزش نصب دوربین مداربسته

ممکن است برخی کارکنان نیروی انتظامی به طور سهوی خطایی داشته باشند. مواردی باید با آموزش، توجه و تذکر حل و فصل شود تا اشتباهات به حداقل ممکن برسد، زیرا همیشه کارکنان زحمتکش نیروی انتظامی در شرایط ایده آل نیستند.

نصب دوربین در کلانتری ها از چند سال پیش آغاز شده و آنطور که سخنگوی نیروی انتظامی به همشهری گفته تا کنون تنها حدود 60درصد کلانتری های کشور به دوربین مداربسته تجهیز شده اند.
 
روز یکشنبه نیز غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا، به نیروی انتظامی توصیه کرد با توجه به نتایج پیشگیرانه این کار نسبت به نصب دوربین در کلانتری ها اقدام کند.

مسئولان نیروی انتظامی هم معتقدند تجهیز کلانتری ها به دوربین های مداربسته در رعایت حقوق مردم و رسیدگی بیشتر به مشکلات آنها نقش مهمی دارد. این موضوع مورد تأیید قدیمی تر های ناجا و آنهایی که در سال های گذشته از نیروی انتظامی بازنشسته شده اند هم هست.

اوضاع بهتر می شود
سرکلانتر پیشین جنوب شرق پایتخت درباره نصب دوربین در کلانتری ها به همشهری می گوید:«دوربین در کلانتری ها حتما مزایای زیادی دارد اما توجه بیشتر به شهروندان محترم، تغییر در رفتار مأموران خدوم نیروی انتظامی و ثبت رفتار متهمان در بازداشتگاه مهم ترین نتایج این کار خواهد بود.»

سرهنگ امیرحسن کفاش معتقد است که نصب دوربین در کلانتری ها می تواند از بسیاری وقایع و حوادث جلوگیری کند و می گوید:«به نظر من رئیس کلانتری بهترین مسئولی است که می تواند دوربین های نصب شده در کلانتری را بررسی و مانیتورینگ کند، زیرا سرکلانتر یا مسئولان رده فرماندهی کمتر مجالی برای کنترل دارند.البته از این طریق کلانتر، سرکلانتر و رده های فرماندهی نیروی انتظامی می توانند بر امور جاری نظارت داشته باشند.»

سرکلانتر پیشین منطقه جنوب شرق تهران با تأکید بر اینکه با کمک دوربین می توان رفتار متهمان در بازداشتگاه را دقیقا تحت نظر قرار داد، توضیح می دهد:«باید از این اتفاق استقبال کرد، زیرا برخی متهمان بنا به دلایلی مرتکب اعمالی می شوند که با دوربین دیگر نیازی به حضور فیزیکی و دائمی مأمور جلوی در بازداشتگاه یا اینکه در بازداشتگاه دائما باز باشد، نیست.»

این سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی هم منکر خطای احتمالی در رفتار برخی مأموران نمی شود و می گوید:«ممکن است برخی کارکنان نیروی انتظامی به طور سهوی خطایی داشته باشند. مواردی باید با آموزش، توجه و تذکر حل و فصل شود تا اشتباهات به حداقل ممکن برسد، زیرا همیشه کارکنان زحمتکش نیروی انتظامی در شرایط ایده آل نیستند.»

او بعد هم با تأکید بر اینکه به وسیله دوربین ها، سرکلانتری ها می توانند به صورت نامحسوس و غیرحضوری از طریق دوربین های مداربسته، کلانتری های تحت پوشش خود را کنترل کرده و نسبت به کاهش مشکلات و رفاه و آرامش کارکنان کلانتری ها و مراجعه کنندگان اقدام کنند، پیشنهاد می دهد: «با توجه به مشغله کاری و اینکه امکان سرکشی مستمر از قسمت ها و دوایر کلانتری توسط رؤسا مقدور نیست رؤسای محترم کلانتری ها می توانند براساس برنامه زمانبندی شده، روزانه به طور منظم در ساعات پیک کلانتری فرصت هایی را به کنترل دوربین ها اختصاص دهند.

 

به این ترتیب در مواقع لزوم و خاص می توانند در دوایر مربوطه و بازداشتگاه حاضر و مستقیما بر عملکرد کارکنان زیرمجموعه نظارت داشته باشند.»

کمک به کشف جرائم
یک سرکلانتر بازنشسته دیگر پایتخت نیز با تأکید بر اینکه نصب دوربین در کلانتری ها همه مشکلات را حل نخواهد کرد اما موجب کاهش چشمگیر مشکلات خواهد شد، به همشهری می گوید:«نصب دوربین در کلانتری ها از 2 جهت می تواند مفید باشد؛ یکی برای صیانت از کارکنان کلانتری ها در قبال اتهاماتی که مراجعان به آنها می زنند و دیگری برای پیشگیری یا دست کم کشف مشکلاتی که در برخی مواقع از ناحیه کارکنان کلانتری ها نسبت به مراجعه کنندگان ایجاد می شود.»

این سرهنگ بازنشسته که ترجیح می دهد نامش منتشر نشود، توضیح می دهد:«دوربین می تواند جلوی جرم را بگیرد.

 

برای مثال نصب دوربین در اتاق افسر نگهبان، نوع برخورد افسر نگهبان با مراجعه کنندگان در بازداشتگاه به لحاظ رفتار بازداشتی ها و نحوه برخورد مأموران با بازداشتی ها یا اتاق تجسس برای گرفتن اعتراف، می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.البته باید همزمان به سمت فرهنگ سازی رفت.

 

حتی اگر دوربین در همه جای کلانتری باشد و اگر کارکنان بخواهند مرتکب تخلف یا رفتار نامناسبی نسبت به مراجعه کنندگان شوند مقابل دوربین این کار را انجام نمی دهند.»

او بازداشتگاه ها را نیز نیازمند تجهیز به دوربین مداربسته می داند و می گوید: «نصب دوربین در بازداشتگاه کلانتری ها می تواند از بروز بسیاری تخلفات جلوگیری کند.گاهی مسائلی در بازداشتگاه ها بین افراد بازداشت شده رخ می داد که با مجهز شدن کلانتری ها به دوربین به طور محسوسی از این نوع تخلفات کاسته شده است.

 

به هر حال با تجهیز کلانتری ها به دوربین های مداربسته رفتار کارکنان کلانتری ها با مردم به مراتب بهتر شده و مردم نیز احساس می کنند مسئولان ناجا بر نحوه گردش امور جاری در کلانتری ها و رسیدگی به مشکلات آنها نظارت دارند.»

چرا تأخیر می شود؟
اما چرا نصب دوربین در کلانتری ها با تأخیر همراه است و 3سال پس از آغاز این طرح همچنان تعداد زیادی از کلانتری ها بدون دوربین هستند؟ یک سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی که او هم می گوید چون هم اکنون سمتی در ناجا ندارد، بهتر است نامی از او برده نشود، به همشهری می گوید: «به نظرم ناجا ترسی از نظارت و دیده شدن ندارد.

 

این را درباره همه بخش های ناجا عرض می کنم؛ از فرماندهی تا آن سربازی که در یک کلانتری گشت می زند.

اگر چنین ترسی وجود داشت، نیروی انتظامی تا این اندازه 197(سامانه نظارت بر پلیس) را تبلیغ نمی کرد و از مردم نمی خواست گلایه های خود را اعلام کنند.

 

اتفاقا این نظارت ها هرچه بیشتر باشد هم به بهبود رفتار در پلیس کمک می کند و هم اعتبار آن را نزد افکار عمومی بالا می برد.

 

به نظر من مهم ترین مشکل محدودیت مالی است.به هر حال تأمین امنیت مرز ها، برخورد با قاچاقچی ها و... هزینه های زیادی دارد که شاید باعث شده این کار نیمه تمام بماند.»

کارشناسان، نمایندگان مجلس، مسوولان، بازنشسته های ناجا و البته مردم از ضرورت تجهیز کلانتری ها به دوربین می گویند. باید منتظر ماند و دید آیا اتفاق جدیدی در این حوزه خواهد افتاد؟!


اخبار اجتماعی - عصر ایران


ویدیو : نصب دوربین مداربسته به سود کارکنان ناجاست